Forum > Licht

Switchpack geeft spanning?? [o.i.d.]

(104 reacties. Pagina 7 van 11)
Moderator(s): Dré
Mad-thijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-10-2003
Laatste: 3-7-2007
Berichten: 24
18-1-2004 20:50

djpattim schreef:

De controller kan je hier bij new-line kopen, ik heb zelf de StrobeCon 100, werkt prima.
Een nadeel, mic die erin zit is niet te regelen shocked 8O
Ik heb hem toen gekocht, want op een swithpack was een drama happy :)

De kabel... ik heb gewoon wat mic kabel genomen, en dan van die verloopjes XLR - Jack erop
2e stomme vraag happy :), ook bij de strobo die IK heb? Link staat hierboven.
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
19-1-2004 11:04
Lijkt mij wel, anders had ik hem niet gegeven happy :)
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
19-1-2004 23:16

SP-Audio schreef:

Ik heb gewoon een weerstand van 33K Ohm 8w over de + en de - gezet, werkt perfect. Maar nog maals, die weerstand wordt warm.
Kan je uitleggen waarom 33K? Volgens mij is het een kwestie van een weerstand parallel aan de strobo (of whatever), die vele malen hoger is dan de weerstand van je apparaat zelf. Wanneer je pack uitstaat heb je voldoende weerstand en wanneer je aanschakelt is de weerstand van je apparaat lager (was tie al) en zal deze zijn benodigde stroom krijgen (stroom kiest weg met minste weerstand).

ps. fase en nul klinkt beter als + en - met wisselspanning.

gr.
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
20-1-2004 08:35

BENjpt schreef:

Kan je uitleggen waarom 33K? Volgens mij is het een kwestie van een weerstand parallel aan de strobo (of whatever), die vele malen hoger is dan de weerstand van je apparaat zelf.
Dat doet'ie toch op deze manier?

BENjpt schreef:

Wanneer je pack uitstaat heb je voldoende weerstand en wanneer je aanschakelt is de weerstand van je apparaat lager (was tie al) en zal deze zijn benodigde stroom krijgen (stroom kiest weg met minste weerstand).
Stroom kiest niet de weg van de weerstand. Er loopt gewoon stroom door beide verbruikers (de weerstand en de strobo), de grootte van de stroom is omgekeerd evenredig aan de weerstand (weinig stroom door de weerstand, veel door de strobo).

Ik vraag me alleen af of de nog geen 2 watt die de 33k weerstand opneemt voldoende is om het lek-effect van het switchpack te voorkomen. En ik vraag me ook nog steeds af waarom iemand een strobo op een switchpack zet (tenzij het een strobo is zonder afstandsbedieningsaansluiting).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
20-1-2004 19:38

Victor schreef:

BENjpt schreef:

Kan je uitleggen waarom 33K? Volgens mij is het een kwestie van een weerstand parallel aan de strobo (of whatever), die vele malen hoger is dan de weerstand van je apparaat zelf.
Dat doet'ie toch op deze manier?
Ik beweer ook niet van niet..mijn vraag was waarom 33K (drieendertig K).

Victor schreef:

BENjpt schreef:

Wanneer je pack uitstaat heb je voldoende weerstand en wanneer je aanschakelt is de weerstand van je apparaat lager (was tie al) en zal deze zijn benodigde stroom krijgen (stroom kiest weg met minste weerstand).
Stroom kiest niet de weg van de weerstand... etc.
Lezen is een kunst...STROOM KIEST WEG VAN MINSTE WEERSTAND

Victor schreef:

Ik vraag me alleen af of de nog geen 2 watt die de 33k weerstand opneemt voldoende is om het lek-effect van het switchpack te voorkomen. En ik vraag me ook nog steeds af waarom iemand een strobo op een switchpack zet (tenzij het een strobo is zonder afstandsbedieningsaansluiting).
Ik weet ook niet of die 1,6 Watt voldoende is.. zie in relatie mijn vraag over waarom 33K..
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!
Mad-thijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-10-2003
Laatste: 3-7-2007
Berichten: 24
20-1-2004 21:02

Victor schreef:

En ik vraag me ook nog steeds af waarom iemand een strobo op een switchpack zet (tenzij het een strobo is zonder afstandsbedieningsaansluiting).
ik heb zo'n klein budget dat ik andere prioriteiten heb dan een stroboscoop controller...sad :( en op het switchpack heb ik nog 1 kanaal vrij. Binnenkort koop ik idd zo'n controller, maar nu nog even op deze manier proberen.

--------------------------------------------------------------

met een weerstand van 4,7K was bij mij het lekstroompje weg (bij 33K was de lekstroom NIET weg). Maar de weerstand die ik had durfde ik niet te gebruiken met 230 erop...

Ik heb toen een andere weerstand gekocht, wel van 4,7K maar zo een in porselein (die kon volgens de elektroboer 230 hebben. Voor het geval het porselein zou exploderen wel de weerstand op een veilige plek neergelegd) Afijn, lekstroompje was weer weg, ik zet het switchpackkanaal aan --> ging allemaal goed, strobo heb ik een een minuut aangehad. Maar toen ik de strobo uitzette bleek dat de weerstand oneindig groot (oftewel: kapot) en warm was geworden...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
20-1-2004 22:08

BENjpt schreef:

Lezen is een kunst...STROOM KIEST WEG VAN MINSTE WEERSTAND
Ik had prima gelezen, maar niet goed getypt. Ik bedoelde: stroom kiest niet de weg van de minste weerstand. Stroom kiest alle wegen van hoog naar laag potentiaal.

De veelgehoorde spreuk "stroom kiest de weg van de minste weerstand" zou betekenen dat als stroom kan "kiezen" tussen een route van 10 kOhm en een van 20 kOhm dat alle stroom de weg van 10 kOhm kiest. Niet dus.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
21-1-2004 09:50

BENjpt schreef:

Lezen is een kunst...STROOM KIEST WEG VAN MINSTE WEERSTAND
Doe voor jezelf eens een testje. Pak een weerstand van 10k en een weerstand van 100k en zet die parallel. Volgens jouw redenering is de gezamelijke weerstand nu 10k (stroom kiest immers de weg van de minste weerstand en 100 is meer dan 10). Volgens de wetten der natuurkunde zal de gezamelijke weerstand echter ca. 9.1k zijn.

En waarom is dat? Omdat stroom NIET de weg van de minste weerstand zoekt MAAR stroom door elke weerstand kleiner dan oneindig zal lopen zolang er sprake is van spanning over die weerstand.

De tekst "stroom kiest de weg van de minste weerstand" is dan ook een van de meest onzinnige maar helaas te vaak uitgesproken teksten ooit ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
21-1-2004 18:56

Dré schreef:

BENjpt schreef:

Lezen is een kunst...STROOM KIEST WEG VAN MINSTE WEERSTAND
Doe voor jezelf eens een testje. Pak een weerstand van 10k en een weerstand van 100k en zet die parallel. Volgens jouw redenering is de gezamelijke weerstand nu 10k (stroom kiest immers de weg van de minste weerstand en 100 is meer dan 10). Volgens de wetten der natuurkunde zal de gezamelijke weerstand echter ca. 9.1k zijn.

En waarom is dat? Omdat stroom NIET de weg van de minste weerstand zoekt MAAR stroom door elke weerstand kleiner dan oneindig zal lopen zolang er sprake is van spanning over die weerstand.

De tekst "stroom kiest de weg van de minste weerstand" is dan ook een van de meest onzinnige maar helaas te vaak uitgesproken teksten ooit ;-)
Ok misschien wordt het dus verkeerd geinterpreteerd, wat ik er mee wil zeggen is NIET dat er door die 100k niks zou lopen en door die 10k alles. Wat ik wel bedoel te zeggen is dat er door die 10k 10x zoveel stroom zal lopen als die 100k, mits parallel. (serie blijft stroom natuurlijk gelijk).
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!
Tim versteegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2005
Laatste: 19-4-2021
Berichten: 161
29-6-2008 17:03
Om geen nieuw topic aan te maken, trap ik deze even omhoog.

Ik heb ook een switchpack, een eurolite esx4. Nou is het probleem dat deze over 3 van de 4 kanalen tussen de 100 en 140 volt uitgangsspaning. Mijn par 36 balkjes werken daardoor maar half. Een losse par lijkt het op het ook wel goed te doen. Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is? of heb ik gewoon een kapot switchpack?
Turbo zijn naam, grolsch zijn bier.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)