Forum > Algemeen Forum

Welke materialen zijn t meest geschikt voor geluid isolatie?

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
7-1-2004 17:33
Beste mede forummers,

volgende maand gaat mijn zus verhuizen naar een eigen woning. Hierdoor krijg ik de beschikking over haar oude kamer.
Deze slaapkamer is een stuk groter dan mijn oude slaapkamer. Deze kamer grenst echter aan mijn ouders slaapkamer.
Nu is het zo dat ik binnen een maandje of twee mijn dj gear ga aanschaffen. Probleem is alleen dat ik er een syrincs monitor set bij ga kopen wink ;) . Jullie begrijpen het waarschijnlijk al, deze gaat hard dreunen door t huis.
Opzich geen probleem, kheb schappelijke ouders. Maar nu zou ik graag deze kamer gedeeltelijk willen behangen met isolatiemateriaal. Althans 1 muur zowiso. deze is ongeveer 4x2.5 meter.

Mijn vraag is dus:
Welke isolatiematerialen kan ik het best gebruiken en is teven een redelijke financiele oplossing.
Ik ben zelf aant twijfelen tussen een rol kurk of zo'n platen gekleurde "vlokjes" schuim.

Heeft iemand hier ervaring mee?
alle tips zijn welkom.

alvast bedankt voor jullie medewerking
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
KoentjesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-12-2003
Laatste: 11-5-2004
Berichten: 11
7-1-2004 17:37
dat gekleurde-vlokjesschuim isoleert goed, kurk heb ik geen ervaring mee...
Als niets meer helpt.... lees dan de gebruikershandleiding
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
7-1-2004 17:37
Heb je deze al gelezen?
www.new-line.nl/forum/read/?m=8408#8408
www.new-line.nl/forum/read/?m=20966#20966
KoentjesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-12-2003
Laatste: 11-5-2004
Berichten: 11
8-1-2004 00:03
Heeft er trouwens ooit al iemand aan stage-shakers gedacht... das wel makkelijk als je het live-effect wilt verbeteren wink ;)
Als niets meer helpt.... lees dan de gebruikershandleiding
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
8-1-2004 12:12
Het heeft helemaal geen zin om 1 muur te isoleren.
Het gaat om contactgeluid.
Als jij de muur isoleert die tegen de slaapkamer van je ouders aanligt zal daar het geluid misschien niet doorheen gaan maar het geluid zal dan via het plafond alsnog doorgesluisd worden naar de muur die je reeds hebt geisoleerd.
Als je het dus redelijk wil doen zal je plafond, vloer, achter en twee zijmuren moeten isoleren, als je het echt goed wil doen zal je een kamer in een kamer moeten bouwen met gipsplaat, isolatiemateriaal en een zwevende vloer en zwevend plafond de ruimte tussen de twee ruimtes en onder de vloer en boven het dak moeten voor het grootste gedeelte opgevuld worden met glaswol, schuim etc .
Maar pas op want als je zover bent en je schroeft een schroef te ver dan is alles voor niets geweest .
Kijk eens op de site van het engelse blad Sound on sound, zij hebben in het verleden veel geschreven over isolatie
Ze hebben op hun site een database waaruit je stukken kan opvragen
Tom314Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-12-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 127
8-1-2004 12:14
[edit]: je was me net voor, mayoda.
dit gaat wel heel ver, maar is nog het effectiefst.

Bouw een complete kooi in je kamer.
Dus een houten vloer die op balken ligt, die dan weer met rubbers aan de grond worden vastgemaakt.
Het gaat erom zo min mogelijk contact te hebben met de ondergrond, en toch stabiel te zijn.

Op deze houten vloer bouw je nu de rest van de constructie, waarbij je zorgt dat die nergens muren of plafond raken.

Dit kan je met bv. gipsplaten doen, houdt heel goed tegen, zeker als je die nog eens bekleedt, of tussen de muur en de valse muur nog spullen steken.

Zoek in je bib of op 't net eens naar "bouw je homestudio" ofzo, staat daar wel mooi uitgelegd.

Dit kost uiteraard wel wat geld, tijd en moeite. En als je van plan bent volgend jaar het huis te verlaten, is dit ook niet zo ideaal.
ToM. this one goes to 11 y'know ? 1 louder.
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
8-1-2004 12:18
Vergeet ik nog te zeggen dat je speakers ook veel contactgeluid veroorzaken.
Je kan in de bouwmarkt van die rubberen tegels krijgen (die dingen die onder schommels van kinderen geplaats zijn )
Zet straks je syrincs topjes op twee van die tegels en je sup zou ik op twee opgestapelde tegels zetten(het zou mooi zijn als die sub spikes heeft waarop hij staat , zo niet dan zou ik die monteren)
Dit helpt een hoop en is dus een goedkopere maar minder goede oplossing dan bovenbeschreven oplossing.
Monteer je topjes in iedrgeval niet met beugels aan de muur want dan kan je blijven isoleren !
Succes
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
8-1-2004 12:21
Bedankt voor jullie tips.
Mijn hele kamer aanpassen gaat te ver.

Ik wilde meer iets in de zin van;
"als ik alleen die muur bedek met materiaal, dan zal het toch wel iets minder worden. Misschien wel niet veel maar alle beetjes helpne... toch?"

Maar als die ene muur zo weinig verschil uitmaakt, dan is het waarschijnlijk zonde van die +/- 125 euro voor materialen.
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
DJ MarcusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 1-3-2005
Berichten: 148
8-1-2004 12:22
Yep dat gekleurde-vlokjesschuim isoleert idd goed.
Maar 1 muur isoleren heeft idd ook geen zin....

Suc6
[...:I S.M.0.K.3 MY SigareT WitH $.T.Y.L.3:...]
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
8-1-2004 12:24

Mayoda schreef:

Vergeet ik nog te zeggen dat je speakers ook veel contactgeluid veroorzaken.
Je kan in de bouwmarkt van die rubberen tegels krijgen (die dingen die onder schommels van kinderen geplaats zijn )
Zet straks je syrincs topjes op twee van die tegels en je sup zou ik op twee opgestapelde tegels zetten(het zou mooi zijn als die sub spikes heeft waarop hij staat , zo niet dan zou ik die monteren)
Dit helpt een hoop en is dus een goedkopere maar minder goede oplossing dan bovenbeschreven oplossing.
Monteer je topjes in iedrgeval niet met beugels aan de muur want dan kan je blijven isoleren !
Succes
als ik die syrincs topjes op de grond zet, gaat dat dan niet ten koste van de geluidskwaliteit? lijkt mij dat ze beter op oog-hoogte kunnen staan/hangen? of heb ik t fout.

Wat betreft die woofer, spikes lijken mij ook een goed idee. De ondergrond van de vloer is gewoon laminaat, dus geen tapijt.
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson

Terug naar forum Reageer (zonder quote)