Forum > Zelfbouw Speakers

Cubo Home

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 4-12-2025
21-6-2025 13:37
Ter ere van het bereiken van 1K subscribers op mijn Youtube kanaal heb ik besloten om de plannen voor Cubo Home te publiceren. De voorloper van Cubo Home heb ik ooit ontworpen om de klank/ frequentierespons van een Cubo Sub (18"/ 21") in kleiner formaat in huis te kunnen halen. Desondanks de naam, is deze ontworpen om met vrijwel alle 12" PA-luidsprekers (bass/ mid-bass) te werken, waardoor het een geoptimaliseerde L'Ambassadeur op steroïden is. Een grotere kast, een grotere luidspreker en een flink toegenomen belastbaarheid maar dezelfde frequentierespons.

Afmetingen: 40 x 40 x 40 cm (Imperial 16 x 16 x 16 inch)
Bereik: 30 Hz tot 80/ 100 Hz*
Kast-type: Reflex/ 6de Orde Serie Bandpass

Gemaakt van een halve plaat 15 mm MDF (122 cm x 122 cm), zonder zaagsneden onder verstek.

Front-firing:
https://www.freespeakerplans.com/images/stories/cubohome/1%20Cubo%20Home.png

Down-firing:
https://www.freespeakerplans.com/images/stories/cubohome/2%20Cubo%20Home.png

Detail/ Bracing:
https://www.freespeakerplans.com/images/stories/cubohome/3%20Cubo%20Home.png

Constructie Plan:
https://www.freespeakerplans.com/images/stories/cubohome/4%20Cubo%20Home%20Construction%20Plan.png

Zaagplan:
https://www.freespeakerplans.com/images/stories/cubohome/5%20Cubo%20Home%20Cut%20Sheet.png

* Om zo laag mogelijk te komen, kun je de achterkamer losjes vullen met Polyfill/ Fiberfill, liefst zonder de poort/ luidspreker te blokkeren.

1-2-3-4-hoedje-van...
ContourVIP Lid
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 30-11-2025
21-6-2025 13:52
Mooi ontwerp!
RicharddvStandaard Lid
Sinds: 5-6-2008
Laatste: 25-11-2025
1-7-2025 12:41
2 of 4 mooie compacte topjes erbij en je heb een complete set voor in de woonkamer. happy :)
Jan van DurenStandaard Lid
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 28-11-2025
2-7-2025 10:38
Goedemorgen Johan,

blijft een mooi en strak ontwerp.

ik heb een paar vragen.

waarom gekozen voor MDF ipv berken multiplex?

welke speaker gebruikt je?

zit er een scheidingsfilter in de kast of gebruik je een crossover?

plaats je de kast met de speaker naar beneden of naar voren?

heb je ook een ontwerp voor kleine topspeakers?

alvast bedankt.
Deze knop?? Dat is de talentknop!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
4-7-2025 12:12

Jan van Duren schreef:

Goedemorgen Johan,

ik heb een paar vragen.

Als je er niet mee gaat slepen heeft MDF veruit de voorkeur:
1. Het is stijver dan multiplex
2. Het is goedkoper dan multiplex
3. Het is mooier af te werken dan multiplex

Ga je ermee slepen dan wordt het een totaal ander verhaal en wil je echt alleen maar multiplex:
1. Het is vochtbestendiger dan MDF
2. Het is beter bestand tegen mishandeling dan MDF
3. Het is véél lichter dan MDF
-- Pardon my French, I'm Dutch --
5-7-2025 13:09

Dré schreef:

Jan van Duren schreef:

Goedemorgen Johan,

ik heb een paar vragen.

Als je er niet mee gaat slepen heeft MDF veruit de voorkeur:
1. Het is stijver dan multiplex
2. Het is goedkoper dan multiplex
3. Het is mooier af te werken dan multiplex

Ga je ermee slepen dan wordt het een totaal ander verhaal en wil je echt alleen maar multiplex:
1. Het is vochtbestendiger dan MDF
2. Het is beter bestand tegen mishandeling dan MDF
3. Het is véél lichter dan MDF
Goedemorgen Andre,

Is een dergelijk systeem ook te gebruiken voor home theater? Wat voor top zo er dan bij kunnen en welke speaker voor de cubo? ik heb nu al 25 jaar rogers monitors. Maar, het zo leuk zijn om weer eens zelf te gaan bouwen of bestaan er hele systemen van de cubo met een top daarbij.

gr

Jan van Duren
RademakersVIP Lid
Sinds: 28-7-2003
6-7-2025 15:04
Je kunt em van berken maken als je wilt, akoestisch gezien heeft het voor een home sub geen noemenswaardige voor of nadelen. Wel zal berken een stuk duurder zijn dan de 12 - 14 Euro aan MDF die hier gebruikt wordt.

Ik heb Cubo Home getest met de 18 Sound 12W700, 12ND930, 12NLW9300, de Precision Devices 12SB30 en de Eminence Delta 12LF. Andere geschikte (goedkope) luidsprekers zijn The Box 12-280/8-A en de 12-280/8-W, plus een heel scala aan 12" home/ car audio drivers (waar ik qua modellen minder goed in thuis ben ;)
Meestal worden er actieve plaatversterkers gebruikt, die je inbouwt in de kast, die actieve filterinstellingen bieden. Een passief filter in de kast kan maar wordt al snel duur(der als een geschikte plaatversterker), vanwege de grootte van de componenten.
Dat kan allebei, naar beneden gericht (met rubbervoetjes) maximaliseer je het effectieve volume van de voorkamer/ poort waarin de voorkant van de luidspreker geplaatst is. Metingen laten zien dat dit de in-band THD verlaagt, kwalitatief handig voor bijvoorbeeld dunnere membranen, zoals oudere of PA midbass luidsprekers.
Nee, zelf gebruik ik al jaren een actieve 1" als top (uit de tijd dat kijkshop nog een ding was) en een Cubo Home variant met de opening naar de muur geplaatst. Een top die 80 Hz goed kan weergeven is aan te raden maar die 1" begint onder de 200 Hz al af te vallen.

Doordat de top geen sub hoeft weer te geven kun je een gesloten kast gebruiken, dat maakt het ontwerp erg eenvoudig als je een full range driver gebruikt.

Voor een doorsnee filmavondje is Cubo Home ruim voldoende, voor de Die-Hards onder ons (niet de films) is Cubo Infra gemaakt.
1-2-3-4-hoedje-van...
8-7-2025 10:11
dank je wel voor deze informatie.

Rademakers schreef:

Je kunt em van berken maken als je wilt, akoestisch gezien heeft het voor een home sub geen noemenswaardige voor of nadelen. Wel zal berken een stuk duurder zijn dan de 12 - 14 Euro aan MDF die hier gebruikt wordt.

Ik heb Cubo Home getest met de 18 Sound 12W700, 12ND930, 12NLW9300, de Precision Devices 12SB30 en de Eminence Delta 12LF. Andere geschikte (goedkope) luidsprekers zijn The Box 12-280/8-A en de 12-280/8-W, plus een heel scala aan 12" home/ car audio drivers (waar ik qua modellen minder goed in thuis ben ;)
Meestal worden er actieve plaatversterkers gebruikt, die je inbouwt in de kast, die actieve filterinstellingen bieden. Een passief filter in de kast kan maar wordt al snel duur(der als een geschikte plaatversterker), vanwege de grootte van de componenten.
Dat kan allebei, naar beneden gericht (met rubbervoetjes) maximaliseer je het effectieve volume van de voorkamer/ poort waarin de voorkant van de luidspreker geplaatst is. Metingen laten zien dat dit de in-band THD verlaagt, kwalitatief handig voor bijvoorbeeld dunnere membranen, zoals oudere of PA midbass luidsprekers.
Nee, zelf gebruik ik al jaren een actieve 1" als top (uit de tijd dat kijkshop nog een ding was) en een Cubo Home variant met de opening naar de muur geplaatst. Een top die 80 Hz goed kan weergeven is aan te raden maar die 1" begint onder de 200 Hz al af te vallen.

Doordat de top geen sub hoeft weer te geven kun je een gesloten kast gebruiken, dat maakt het ontwerp erg eenvoudig als je een full range driver gebruikt.

Voor een doorsnee filmavondje is Cubo Home ruim voldoende, voor de Die-Hards onder ons (niet de films) is Cubo Infra gemaakt.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)