Forum > Geluid

DAP Qi- 4600

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Dj.raymondStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2007
Laatste: 2-4-2024
Berichten: 128
24-9-2023 16:46
Onlangs sprong één kanaal in 'protect'.Dacht aan eventuele kortsluiting (al zou deze ertegen beveiligd zijn volgens de specs) . Bij verwijderen van de aansluitingen hoopte ik op een herstel (als leek zijnde), maar ledje bleef/blijft branden. Werd gebruikt met een Bose-controller . Of deze de kortsluiting gaf heb ik (nog) niet kunnen achterhalen. Aangezien ik deze nog niet heb opengeschroefd , hoop ik toch op een bepaalde interne zekering(??).Of is dit ijdele hoop. ashamed :$
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 9469
25-9-2023 08:04
Hoe had je de Bose controller aangesloten? Toch niet op de luidspreker aansluitingen mag ik hopen?

En wat voor luidspreker heb je?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj.raymondStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2007
Laatste: 2-4-2024
Berichten: 128
25-9-2023 11:40
De 802-C werd gebruikt . De kleine met de Jack uitgang. Heb wel diverse jaren ervaring met Bose en is dus wel correct aangekoppeld geweest. Heb ook een verloopje moeten gebruiken van controller naar versterker omdat nergens een verloopkabeltje te krijgen is : 2x XLR male naar 1x Jack male mono. Aangezien het een 4 kanaal versterker betreft had/heb ik er dan 2 nodig. Of het aan het verloopje heeft gelegen moet ik nog nakijken.
Heb ook nog de grotere versie controller : 802-C II en die heeft XLR in en uitgangen. Aangezien deze te veel schakelmogelijkheden heeft is het me niet gelukt deze in te stellen , zelfs met de handleiding erbij en heb deze dus niet durven gebruiken. Bv. 'input level" -10 of +4? Alsook Mode-opt 4 of nc 3 of ba 2 of fr 1?
Had btw de Bose II speakers aangesloten.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 2057
25-9-2023 14:14
Als je het boze ding in elk geval VOOR de versterker hebt geknoopt, is het praktisch uitgesloten dat je met welk verloopje dan ook de versterker sloopt.
Als je dit echter ACHTER de versterker (dus aan uitgaande zijde) hebt geknoopt, gaat er sowieso iets mis, dat je meldt dat je er ervaring mee hebt sluit dit nog niet uit?
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 9469
26-9-2023 08:26
Helaas geef je niet duidelijk antwoorden op mijn vragen.

Er klopt niets van wat je zegt, of je legt het verkeerd uit.
De 802c heeft geen xlr uitgangen, alleen xlr ingangen, en twee ongebalanceerde jack ingangen.
De uitgangen zijn jack (ongebalanceerd)
Door Jacks in de uitgangen te stoppen word bepaald hoe je 802 gaat werken.
Boven op de 802, staat precies omschreven wat hij met welke gebruikte aansluitingen doet.
Er zijn maar liefst 3 mogelijkheden!
Maar die geven alleen goed resultaat met de juiste Bose luidsprekers erbij!!
Gebruik je iets anders, dan is de kans problemen zeer groot.

De 802 moet tussen je mengpaneel en de versterker, dus niet tussen je luidsprekers!
En in de controller kan je ook kiezen voor -10 of +4.
Als deze op +4 staat, dan is het signaal waarschijnlijk te hoog voor je versterker.

Verder heb ik het vermoeden dat je geen Bose luidsprekers aansluit, maar andere luidsprekers.
Deze zullen zwaar overbelast worden met deze 802c equalizer, waardoor doorbranden op de loer ligt.
En als de speakers dan doorbranden zijn er meerdere mogelijkheden; oneindige weerstand, minder weerstand, en soms kortsluiting, en dan kan je versterker doorbranden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj.raymondStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2007
Laatste: 2-4-2024
Berichten: 128
26-9-2023 09:25
1 x bewerkt. Laatst door Dj.raymond op 26-9-2023 10:13
Oké , even recapituleren. Gebruikt: 4 kanaal versterker , 8 Bose II speakers (met bril wink ;) ) controller 802-C . Aansluiting: signaalkabels van mengpaneel naar ingang controller.(check) Vanuit de versterker met 4 ingangen verdeeld met 2 verloopkabeltjes (2 x XLR male naar 1x XLR female) naar uitgang controller verbonden met verloopstekkers :XLR male naar Jack mono.(check).
En niet zoals Joep vermoede : uitgang versterker naar controller. Dus van Speakon naar XLR ingang controller? shocked 8O
Terwijl ik dit overloop denk ik dat ik het misschien moet zoeken bij een eventuele kortsluiting in één van de speakers.
Ondanks dat er 2 kanalen niet werkte , had ik toch nog geluid met de 2 andere. Had vier speakers op die kanalen doorgelinkt.
Had trouwens nog 4 HK speakers opgesteld met een andere versterker. Dus geluid genoeg op onze grote markt. razz :p
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 2057
26-9-2023 10:10
Ik vermoed(d)e niks, maar wanneer je niet aangeeft wat je precies gedaan hebt moeten we alle opties open houden happy :)

Speakon naar XLR zou in de grote Bose buitenwereld niet eens zo vreemd zijn, voordat Speakon bestond zaten er XLR aansluitingen op de Bose speakertjes.
Niet goed, wel hard!
Dj.raymondStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2007
Laatste: 2-4-2024
Berichten: 128
26-9-2023 10:32
2 x bewerkt. Laatst door Dj.raymond op 26-9-2023 11:58
Van Speakon naar XLR heb ik idd gebruikt als speakerkabel natuurlijk, maar is beslist géén signaalkabel.
Had trouwens een vermoedde dat vermoede niet goed was. shut up :X (onvoltooid verleden tijd?)

Bij teruglezen zag ik dat Tom een vermoeden had dat ik verkeerde speakers had aangesloten. wink ;)
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 2057
26-9-2023 11:08
Haha dat vermoeden klopt dat weer niet shut up :X
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
26-9-2023 18:24
De Qi- 4600 is een 4-kanaals versterker die intern is opgebouwd als 2+2. Zie ook de hoofdprint.

Probeer die kant die niet werkt eens met een andere bron en een andere luidspreker. Als hij dan nog niet werkt dan zal die kant toch defect gegaan zijn. Wellicht is de zekering defect óf de inschakelbegrenzing (die PTC's willen wel eens de geest geven waardoor zo'n module niet meer opstart). Controleer in dat geval ook het overbrugrelais (anders gaat de vervangen de PTC zo weer hemelen).

Aan de ingangskant van de versterker is er geen kortsluiting ter wereld die schade toe kan brengen (kortsluiting aan de ingangskant zou hemelse stilte geven en verder niets).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)