Forum > Geluid

Externe effectprocessor voor mengpaneel: insert of aux?

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Jazz53Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2023
Laatste: 17-4-2024
Berichten: 8
3-1-2023 10:57
Hallo, naast een X32 Compact beschik ik sinds kort ook over een analoge Soundcraft Spirit Folio F1.
Voor de coverband waarvoor ik het geluid doe, gebruiken we de Soundcraft voor kleine settings (met alleen versterking zang en monitoring voor zangeres). Dus back to basics.
Nu mis ik op deze tafel echter effecten. Dus een Lexicon MPX100 aangeschaft voor Reverb op de vocals en af en toe Tap Delay.
Specificaties:
- Op de Soundcraft zitten op elk kanaal drie auxen, waarvan ik dus twee zou kunnen gebruiken voor (post-fader) effecten.
- Op de MPX zitten aan de achterkant twee L-R inputs, en twee L-R-outputs.

Klopt het dat ik bij de insert van de MPX op het Vocal-kanaal nu dus geen gebruik meer kan maken van de (twee) FX-buttons, maar dat ik verder ben aangewezen op het regelen via de processor zelf?

Voor het werken met twee effecten zou ik ook kunnen kiezen voor de twee (van de drie) Auxen (SENDS en RETURN), maar hoe verloopt dan de routing:
- in de Manual van de Soundcraft zit een Hook-Up waarbij twee auxen worden ge-SEND naar twee aparte(!) processors. De RETURNS komen dan binnen op twee aparte kanalen (9-10 en 13-14). Maar ben ik dan voor de Vocals aangewezen op die kanalen 9-10 en 13-14 (met weliswaar GAIN, Auxen, echter geen EQ-MID!). Of gelden die RETURNS ook voor de overige kanalen? Ik vermoed van niet ....
- Weet iemand een andere routing waardoor ik de beide FX-knoppen van alleen het Vocal-kanaal naar behoefte kan gebruiken? In het horizontale rijtje bovenaan de Soundcraft met Aux 1, 2 en 3 bevindt zich ook nog een MIX INSERT maar deze wordt in de Manual niet besproken. Kan ik hier misschien de RETURNS voor de hele mixer inprikken?
- En dan weet ik (nog) niet of ik vanaf de MPX twee separate effecten kan binnenhalen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik ben benieuwd naar een reactie, op basis van ervaringen over wat wel en niet kan.

Heel veel dank alvast!!!
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 281
3-1-2023 13:09
Je maakt het volgens mij te ingewikkeld laugh :D
Gewoon aux 1 naar het linker kanaal en aux 2 naar het rechter van de mpx.
Uitgangen sluit je aan op twee vrije kanalen, dan kun je het volledige effect signaal bedienen met EQ en fader.

MPX100 is lang geleden, ik weet dat het ding 2 kanalen kan leveren maar ik weet niet of je dan twee verschillende effecten kunt kiezen
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
3-1-2023 13:57
op deze manier zoals aangegeven kan je voor iedere ingang dus bepalen dmv de FX knopjes; welk kanaal de FX in moet.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Jazz53Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2023
Laatste: 17-4-2024
Berichten: 8
3-1-2023 15:19
Thanks, ga morgenvroeg ermee aan de slag (anders meld ik me opnieuw).
Jazz53Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2023
Laatste: 17-4-2024
Berichten: 8
4-1-2023 12:52

Bestek schreef:

Je maakt het volgens mij te ingewikkeld laugh :D
Gewoon aux 1 naar het linker kanaal en aux 2 naar het rechter van de mpx.
Uitgangen sluit je aan op twee vrije kanalen, dan kun je het volledige effect signaal bedienen met EQ en fader.

MPX100 is lang geleden, ik weet dat het ding 2 kanalen kan leveren maar ik weet niet of je dan twee verschillende effecten kunt kiezen

Toch nog even wat checks:
1. De twee auxen naar de inputs L en R van de MPX, oke!
2. De uitgangen (outputs) van de MPX kunnen naar twee vrije kanalen; dan hebben we het toch over de returns, maar dan toch via een INSERT op elk kanaal?
3. In alle gevallen TRS-jacks?
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
4-1-2023 14:04

Jazz53 schreef:

2. De uitgangen (outputs) van de MPX kunnen naar twee vrije kanalen; dan hebben we het toch over de returns, maar dan toch via een INSERT op elk kanaal?
3. In alle gevallen TRS-jacks?
Niet via de insert, op de insert ga je zowel uit als in via dezelfde connector.
Dit kun je bijvoorbeeld doen om een gate of equaliser te "inserten", alle signaal loopt dan via het "geïnserte" toestel.
Voor een effect kan dit ook, maar is dit meestal niet gewenst. In dat geval zou je namelijk de mate van effect enkel met de Dry/Wet knop op het effect kunnen regelen. Normaal gezien zou je deze "volledig wet" zetten, zodat je de mate van effect gewoon regelt met je aux send.

De returns (inderdaad de uitgangen van de MPX) kun je vervolgens op een stereokanaal zetten, naar believen de "simpele" kanalen 9-10/13-14 of de "uitgebreidere" kanalen 11-12/15-16. Ik denk dat de simpele kanalen voor een return prima volstaan.
Je sprak eerder over het missen van midden EQ op de stereo kanalen, maar het lijkt me niet dat je die nodig hebt of een FX return?

Let wel op! Voor echt "dubbel effect" kun je op de MPX 100 enkel programma's 11-16 gebruiken!
Als je "dubbel effect" gebruikt, zul je wel de returns apart moeten leggen, dus of naar 2 mono kanalen, of naar twee aparte stereo kanalen waarvan je links en rechts met elkaar doorverbindt. Kanaal 11-12/15-16 doen dit automatisch, wanneer er niets wordt aangesloten op het rechterkanaal. Wanneer je één stereo return zou gebruiken en wel een "dubbel effect" programma kiest, komt namelijk het ene effect enkel links en het andere enkel rechts terug!

Aansluitingen Aux2/3 is inderdaad TRS gebalanceerd, maar de MPX100 is ongebalanceerd. Ik zou dus gewoon TS jacks gebruiken. Als je stereo kanalen 9-10/13-14 gebruikt heb je aan deze kant RCA stekkertjes (tulp) nodig.

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
Jazz53Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2023
Laatste: 17-4-2024
Berichten: 8
6-1-2023 16:35
Hallo Joep, heerlijk die verfrissende kundigheid!
Ik begrijp het.
Nog 1 vraagje: waarom zou ik, als ik bijvoorbeeld kanaal 9-10 gebruik, met alleen het kunnen boosten/cutten van HF en LF, het semi-parametrische MID (240 Hz t/m 6 kHz) volgens jou niet missen? Juist de vocals draai ik rond 3 kHz wat omhoog voor definitie!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
6-1-2023 18:02
Op de vocals wel, maar op de effecten toch niet ook nog extra? Effect sends (auxen) zitten sowieso al post eq op het bronkanaal, dus de return heeft als het goed is niks meer nodig.
Op kanaal 9-10 heb je sowieso geen enkele eq (is alleen het kleine grijze draaiknopje).
Niet goed, wel hard!
Jazz53Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2023
Laatste: 17-4-2024
Berichten: 8
6-1-2023 19:56
Nog effe .... ik wil het volledig begrijpen ...

Overigens zijn op mijn Soundcraft de kanalen 9-10 en 13-14 de uitgebreidere kanalen (met dus de beperkte EQ van HF en LF).

Op een van die stereo-kanalen moet ik, om gebruik te kunnen maken van het binnengehaalde effect, juist toch ook de vocals zetten?

Of geldt de return vanaf de MPX via 9-10 daarna voor alle kanalen?
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
6-1-2023 23:27
Nee, je vocals gaan gewoon van het normale mono kanaal naar de main. Via de aux sluis echter een klein deel weg je vervolgens op je return (in dit geval via een stereo kanaal) met effect erop terug haalt en ook weer op de main bijmengt.
Je return kun je dan gebruiken als effect master (totaal effect) en de auxen per kanaal als regelaar per kanaal net zoals je voor de main met de schuiven doet.

Het signaal verlaat op de aux uitgang de mixer zonder effect om vervolgens op de return of stereo ingang met effect terug de mixer binnen te komen.

De eq voor je verschillende bronnen blijft gewoon op het kanaal van deze bron. Zet je bijvoorbeeld de zang op kanaal 1, dan gebruik je ook de eq en schuif van kanaal 1 om de zang te regelen.
Via de aux en stereo kanaal regel je dan enkel de hoeveelheid effect.
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)