Forum > Geluid

Speakers als dynamische microfoon gebruiken

(19 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
HilbertMichelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2021
Laatste: 8-1-2022
Berichten: 8
4-12-2021 13:33
Hartelijk dank

En het is allemaal zeker waar wat er gezegd wordt. Het bestaan van richt, shotgun, of ook wel cardioïde of zelf super cardioïde microfoons zijn zeker bij mij bekend, en het zal zeker zo zijn dat een speaker niet ontwikkeld is om te gebruiken als microfoon. Maar wat ik in essentie bedoel is, dat ook ook wel tevreden ben met iets mindere kwaliteit.
Want in de huidige consumptie maatschappij wordt het milieu toch redelijk belast. En zo probeer ik van iets mindere kwaliteit toch weer het beste te maken.
En ik wil hier voor dan dus wel concessies aanvaarden.
Wel is het zo dat bij gebruik van een speaker, de geluidskwaliteit wel beter is dan bij gebruik van de intern ingebouwde stereomicrofoon. Alleen al omdat de geluidsopnamebron dan dichter bij het op te nemen doel is.
Het in serie schakelen van de twee speakertjes is overigens geen succes geworden.
Het is gebleken dat het vermogen niet verdubbeld wordt zoals dit bij bijvoorbeeld batterijen die in serie geschakeld zijn wel het geval is. Nu heb ik nog wel weer een iets zwaardere full range speaker gevonden, die ik uiteraard ook nog weer ga proberen.
Misschien is de beste oplossing nog wel het gebruik van een lavalier microfoon. Maar gezien de eerder genoemde redenen wil ik toch eerst nog wel eens zien of ik wel voldoende plezier beleef aan het opnemen van video.
Als dit zo is kan ik altijd nog beslissen of ik dan over wil gaan tot aankoop van zo´n microfoon.
En Tom bedankt, mijn reactie was ook niet verkeerd bedoeld of op de man gespeeld, en ook nog bedankt voor de tip, dit ga ik ook zeker nog eens proberen.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
4-12-2021 14:51
www.katjaas.nl/DIYmic/DIYmic.html

Ook interessant, maar wel omni directioneel.
Als je een beetje rondneust op internet vind je vast hoe je een microfoon richtingsgevoel kunt geven.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
4-12-2021 15:31
3 x bewerkt. Laatst door Tom op 5-12-2021 09:52
Je kan een microfoon een stuk richting gevoeliger maken door er een buisje overheen te zetten. enige nadeel is dat het zijdelingze contactgeluid dan ook veel groter word. Handling maar ook wind bijvoorbeeld. De buis dient als het even kan met een stukje rubber rondom geisoleerd te zijn van de behuizing van de microfoon, en zo rommel je maar door wink ;)

Net zolang tot dat je er achter komt dat de meest voordelige (<€ 40,-) richtmicrfoon nog altijd stukken beter resultaat gaat geven dan de zelfbouw oplossingen.
Het is ook maar hoe goed je voor de dag wilt komen.

Wil je echt serieus aan de gang, hoeft het nog steeds de wereld niet te kosten, een aardige richtmicrfoon van Sennheiser (MKE200) heb je al voor minder dan € 100,-
Wil je een echt serieuze en nog steeds betaalbaar dan zou ik de MKE600 kiezen.
Of zelfs speciaal voor camera's heb je de stereo MKE 440 voor rond de € 350,-
Meer info vind je hier.
Met goede spullen word een hobby zoveel leuker!

En wat millieu betreft is een luidspreker echt geen waardeloos afval.
Papier, staal, en koper zijn allemaal prima recyclebaar.

Mijn mening: je gaat ook niet met een houtzaag ijzer zagen.....dat werkt wel een beetje, maar toch niet...
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HilbertMichelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2021
Laatste: 8-1-2022
Berichten: 8
4-12-2021 17:42
Bedankt Joep en Tom, en ook de anderen.

Bedankt voor de informatie en tips. Nu heb ik wel weer stof tot nadenken, en ga het een en ander zeker nog bestuderen. Recyclen is zeker een goed punt, maar het is dan nog wel jammer dat er dan wel enorm veel energie in gestoken moet worden om er weer nieuwe producten van te maken. Maar daar gaat dit forum niet over dus zal ik daar niet verder op ingaan.
Of ik wel zo geschikt ben om berichten te plaatsen op een forum, heeft ook wel mijn twijfels. Omdat ik nu eenmaal iemand ben die wel vaak tegen de stroom inzwemt.
Maar goed, dat terzijde.

En ik zaag dan wel weer hout met een ijzerzaag, wat een enorm mooi afgewerkte zaagsnede geeft. wink ;)
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
4-12-2021 20:54
Hey Michel (zit opeens dat liedje in m'n kop),

Je hebt vast nog wel een apparaat waaruit je een microfoon capsule kunt recyclen als je dat wilt proberen.
Met een stukje buis en wat andere dingen kun je dan zeker iets leuks knutselen en vooral veel leren over hoe de behuizing van de microfoon invloed heeft op het richtgedrag en frequentie gedrag.
Dat is dan natuurlijk helemaal prima als leerproject.

Als je gewoon een goede microfoon zoekt, kun je voor 20 euro tweedehands (is ook recycling toch) iets kopen dat waarschijnlijk beter is dan wat je in 100 uur kunt knutselen.

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
HilbertMichelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2021
Laatste: 8-1-2022
Berichten: 8
5-12-2021 07:43
Bedankt Joep

Ik heb hier inderdaad nog wel het een en ander liggen aan microfoontjes uit defecte en reeds gedeeltelijk ontmantelde apparaten. En ook nog wel stukken 22 millimeter oude roodkoperen gasbuis. Na wat filmpjes en artikelen te hebben gezien op het internet begint me het inderdaad duidelijk te worden waarom er voor een bepaalde vorm en opbouwstructuur gekozen wordt.

En dat van die 100 uren, dat zal nog wel meevallen denk ik.

Vriendelijke groeten,
Michel
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
5-12-2021 20:19
Hoi Michel,

Het zal geen 100 uur duren om iets te knutselen dat bruikbaar is, maar het lijkt me sterk dat je met minder tijd iets kunt producten dat beter is dan een net budget model.

Let overigens wel op, veel microfoon modules zijn back elektret condensator, deze hebben spanning nodig (kan wellicht uit je camera komen via de jackplug), anders is een klein circuit met een batterij nodig.

Wat overigens wel eventueel een leuk experiment zou zijn is een microfoon te maken met een speakertje uit een setje oordopjes.

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
HilbertMichelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2021
Laatste: 8-1-2022
Berichten: 8
6-12-2021 06:13
Bedankt Joep

Ja de werking van van de condensator microfoon is mij bekend.
service.shure.com/s/article/Wat-is-het-verschil-tussen-een-Dynamische-en-een-Condensator-microfoon?language=nl_NL#:~:text=Condensator%2Dmicrofoons%20zijn%20gebaseerd%20op,beklede%20kunststof%20membraan%20in%20beweging.&text=De%20meeste%20condensator%2Dmicrofoons%20voor%20geluidsversterking%20zijn%20van%20het%20type%20electret.

Volgens mij kun je op de camera die ik heb direct zo'n microfoon aansluiten zoals bijvoorbeeld goedkopere uitvoeringen van bijvoorbeeld Boya of Rode zonder batterij. Ook kun je ze wel vrij goedkoop bestellen uit China.
Voor ongeveer een tientje zijn daar ook wel al microfoons te koop die als redelijk beoordeeld worden in reviews, en waar je ook de geluidskwaliteit in Youtube video's kunt beluisteren.
Chinese producten hoeven ook niet per definitie slecht te zijn. Veel van de hier verkochte producten worden daar ook geproduceerd. Al dan niet het gehele product dan wel veel van de gebruikte onderdelen. Ik bestel wel vaker producten direct vanuit China. Dan kun je nog discussiëren over het eventuele brandstofgebruik voor het vervoer, maar of het nu links of rechtsom gaat maakt ook al niet zo veel uit. En bovendien is vervoer via de scheepvaart sowieso vrij vriendelijk qua brandstofverbruik.

Ook ben ik nog bezig met een voorversterkertje zodat een microfoon dan aangesloten kan worden op een oude hifi versterker die ik nog heb, en dan via de versterker weer aansluiten op de camera, en dan eventueel ook nog met het gebruik van een equalizer die ik ook nog heb.
Nu is het zo dat ik niet direct een man ben van de elektrotechniek. Maar ik heb me er nu toch wat in verdiept, en het basisprincipe van een transistor versterker is toch vrij eenvoudig zoals ik nu gezien heb.
Met het versterkergedeelte uit een oude transistorradio moet toch het een en ander te doen zijn. Maar daar ben ik tot nu toe nog niet verder mee gekomen.

Maar in eerste instantie bekijk ik het nu toch eerst nog zoals ik bijvoorbeeld ook met het onderhoud van mijn fietsen werk. En ik fiets nog wel vrij veel. De laatste 30 jaar heb ik alleen 1 nieuwe trapper of trapasspie en 1 nieuw wiellagertje opgehaald. De rest komt allemaal uit oud ijzerbakken, zelfs ook de banden. Op een zelfde manier wil ik toch ook graag werken met andere vormen van techniek. Dus het kopen van een microfoon kan altijd nog wel.

Ik heb wel al een hoofdtelefoontje als microfoon direct aangesloten op de camera. Dit was nog niet zo'n succes. Het gaf een vrij vlak en zacht geluid, maar het was ook een hoofdtelefoon van zeer goedkope makelarij. Zeg maar zo'n weggooiding uit het ziekenhuis. Andere oordopjes heb ik nog niet geprobeerd. en misschien heeft dat ook nog wel enige bewerking nodig. Het is ook zo dat ik verder ook geen oordopjes op voorraad heb. Het zou inderdaad wel een leuk experiment zijn.

Ook heb ik geprobeerd nu eens gebruik te maken van alinea's, al heb ik zelf nog steeds de mening, als de tekst technisch maar alle informatie bevat dan moet de lezer toch maar wat moeite doen om dit te ontcijferen. Daarom ben ik misschien ook minder geschikt om mee te doen aan een forum.

De vriendelijke groeten,
Michel
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 694
6-12-2021 09:52
Leesbaarheid van je post is n stuk verbeterd zo, dat vergroot de kans op bruikbare reacties.

Inhoudelijk heb ik niet heel veel toe te voegen aan deze discussie, ik koop mijn microfoons gewoon nieuw in de winkel of 2ehands via via (oa op dit forum n aantal prima gebruikte Sennheisers overgenomen voor weinig geld)
De enigste gedachte die mij gelijk tebinnen schoot is of je geen oude tv antenne splitter/versterker hebt/kan gebruiken om je signaalniveauprobleem te tackelen.. ik heb al heel lang (10+ jaar)geen kabel tv meer maar ik meen me te herrinneren dat veel antennesplitters ook t signaal versterken.
Of t frequentiebereik en verdere technische eigenschappen ook geschikt zijn voor wat jij wilt durf ik niet te zeggen, maar wie weet heb je wat aan deze gedachtekronkel.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
HilbertMichelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2021
Laatste: 8-1-2022
Berichten: 8
6-12-2021 21:12
Bedankt Soundpower

Hoe het werkt met versterking voor een televisiesignaal weet ik ook niet. Op zolder moet nog wel een kamerantenne met versterker liggen. Misschien kunnen we dat te zijner tijd ook nog wel eens bekijken, maat geen idee of dat ook kan. Wel bedankt voor de tip. En inderdaad, ik denk ook dat het meeste over deze topic nu wel aan bod geweest is.

Vriendelijke groeten,
Michel

Terug naar forum Reageer (zonder quote)