Forum > Geluid

Speakers als dynamische microfoon gebruiken

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
HilbertMichelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2021
Laatste: 8-1-2022
Berichten: 8
2-12-2021 19:50
Voor video opname heb ik een 2 watt 8 Ohm speaker gebruikt als microfoon bij een Panasonic Lumix DMC G6, wat op zich wel een redelijke geluidsopname geeft. Alleen is het wat aan de zachte kant. Nu is dit wel na te bewerken. Bij 12 dB extra worden de maximum pieken ongeveer -6 dB wat op zich goed is omdat er anders een overstuurd geluid ontstaat. Nu vraag ik me af wat er zou gebeuren als ik 2 van deze speakers in serie zou schakelen. Wordt het signaal dan sterker? Misschien is de audio na bewerken dan niet meer nodig. Ook heb ik wel een120 watt 8 Ohm drieweg speaker gebruikt. Het signaal is dan wel iets sterker, maar ook niet gigantisch veel sterker. Het geluid en de frequentie is dan wel wat vlak. Misschien omdat in drieweg speakers het geluid intern voor elke speaker verschillend geregeld wordt, een omdat de grote woofer misschien meer trillingen opvangt dan de kleinere speakers. En ik zou ook wel willen weten wat er gebeurd als je een 8 Ohm speaker in plaats van een microfoon aansluit op een microfoon voorversterker voor een aux ingang op een hifi versterker, omdat deze 8 Ohm speaker een veel lagere impedantie heeft dan een microfoon. Zo'n voorversterkertje heb ik ook (nog) niet. Ik wil graag spullen gebruiken die ik nog heb liggen in plaat van nieuwe spullen te kopen. En het voordeel van het gebruik met name van de 2 watt speaker met volledig frequentiebereik is dat er tot op zeker wel 2 meter afstand er nog zeker een redelijk geluid is. Er worden wel meer omgevings geluiden opgenomen net als bij een interne videomicrofoon, maar omdat je minder afstand hebt van de camera met ingebouwde microfoon, die misschien wel 4 of 5 meter ver weg staat voert het stemgeluid toch meer de boventoon. Je zou ook een condensator microfoon aan kunnen schaffen, maar zoals ik al aangaf, zou ik liever willen werken met de middelen die ik al in bezit heb.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
3-12-2021 09:58
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 4-12-2021 09:53
misschien datjejetekstiets makkelijkerleesbaar kanmaken?
De kans op reakties zal een stuk groter zijn....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
3-12-2021 11:05
Als je een microfoon nodig hebt, is het dan niet handiger een microfoon te gebruiken? Natuurlijk kun je een luidspreker gebruiken als microfoon (en een microfoon als luidspreker) maar waarom zou je. Volgens mij is nagenoeg elke microfoon een betere microfoon dan welke luidspreker dan ook, net zoals nagenoeg elke luidspreker een betere luidspreker is dan welke microfoon dan ook.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
3-12-2021 11:49
Dit is inderdaad een beetje van het kaliber: "mijn diskettestation of printer kan ook muziek maken" of "mijn schroevendraaier werkt ook als beitel"

Buiten dat het kan en werkt, zul je er nooit echt goede resultaten mee behalen. In zeer specifieke situaties wordt er soms wel eens een luidspreker als microfoon gebruikt, bijvoorbeeld bij een kickdrum.
Voor 2 tientjes heb je waarschijnlijk al een microfoon die veel beter is voor videogebruik dan welke luidspreker dan ook, al is het maar vanwege de richtkarakteristiek.
Dré verkoopt hier bijvoorbeeld voor 6 tientjes hele mooie Rode VideoMicro's, die je meteen netjes op je camera monteert. Als je met krapper budget zit, is er vast ook nog wel iets te vinden als je goed zoekt, of zoek je tweedehands.

PS: ik weet dat er inderdaad webformulieren zijn die elke vorm van regelafbreking na een klik op "verstuur" meteen keihard negeren, gelukkig behoudt dit forum wel netjes de tekst zoals deze bedoeld is. happy :)
Niet goed, wel hard!
HilbertMichelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2021
Laatste: 8-1-2022
Berichten: 8
3-12-2021 17:26
1 x bewerkt. Laatst door HilbertMichel op 3-12-2021 17:56
Volgens mij zijn mijn vragen op zich niet zo raar. Waarom zou je niet eens iets proberen? En ik vind zelf dat het wel vrij gemakkelijk is om te zeggen, koop alles wat je wenst dan maar direct nieuw. Ik ben zelf ook iemand die bijvoorbeeld een gazonmaaier repareer met oude fiets onderdelen, en laatst heb ik ook nog een bosmaaiertje gerepareerd met elektrische onderdelen uit een oud gitaarversterkertje. In principe is een een microfoon en een speaker ook het zelfde onderdeel, alleen dan in tegengestelde richting. Net zo als dat met een dynamo en een elektromotor ook het geval is. Het kan aan mij liggen, maar als de vragen die ik stel niet gewaardeerd worden heb ik daar ook wel vrede mee.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
3-12-2021 17:53
Hallo Hilbert of Michel,

Vragen mag zeker, maar dit is gewoon geen manier om een fatsoenlijk resultaat te krijgen.
Experimenteren mag zeker ook, dat heb je al gedaan. Nu vraag je hoe het beter kan en dat is gewoon door een toestel te gebruiken dat hiervoor bedoeld is.

Het is inderdaad bijna ondoenlijk om de blokken tekst te lezen zonder regeleindes, hoe houd je zelf overzicht?

We willen je graag helpen, maar als je niet het antwoord krijgt waar je op hoopt, wil dat niet zeggen dat we je geen goed antwoord geven of willen geven.

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
HilbertMichelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2021
Laatste: 8-1-2022
Berichten: 8
3-12-2021 18:21
Hallo en bedankt Joep

Ik zeg ook niet dat jullie antwoorden verkeerd zijn, maar ik proef toch enig zins een sfeer dat dat het gene wat ik beschreven heb eigenlijk wat onzinnig was om te vragen maar zoals ik aangaf dat kan ook aan mij liggen. En wat betreft mijn tekst gebruik, dat is nou eenmaal hoe ik denk en schrijf. Maar goed, ook dit laten we maar in het midden laten. Ik ben ook iemand die op zich elke oplossing en facet open houd. Heb ook wel eens op deze manier gebrainstormd met producenten van apparatuur die uiteindelijk dan toch toe gaven dat ik bij een technisch probleem met de gouden tip kwam.

En ook zeker de hartelijke en vriendelijke groeten.
Michel
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1343
4-12-2021 08:53
In principe is een een microfoon en een speaker ook het zelfde onderdeel, alleen dan in tegengestelde richting
Dat is waar.

Vervolgens zijn honderden mensen (ingenieurs, uitvinders, wetenschappers, etc.) tientallen jaren bezig geweest om de luidsprekers te optimaliseren voor de weergave van geluid, vaak ten koste van de mogelijkheid om de luidspreker geluid te laten opnemen, voor de microfoon is het tegenovergestelde gebeurd. Iets wat in essentie hetzelfde is, is na jaren van optimalisatie in twee tegenovergestelde richtingen sterk verschillend geraakt.

Ik denk dat als je zowel de wiki over microfoons leest: nl.wikipedia.org/wiki/Microfoon en de wiki over luidsprekers: nl.wikipedia.org/wiki/Luidspreker je een goed gevoel krijgt waarom deze twee zoveel verschillen. Zelf lees ik meestal de Engelse wiki's omdat die zoveel uitgebreider zijn als de Nederlandse wiki's.Wellicht kun je dan al een aantal van je vragen zelf beantwoorden.
1-2-3-4-hoedje-van...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
4-12-2021 09:27
Hallo Michel,

Als je graag wat knutselt en niet te veel wilt kopen of uitgeven, zijn er vast ook prima kutselprojecten om met weinig middelen zelf een goede microfoon te maken.

Voor een videomicrofoon wil je het liefst een richtkarakteristiek die overeenkomt met wat je lens in beeld brengt, terwijl een luidspreker juist gemaakt is om breed te werken.

Wat je tekstgebruik betreft heb ik daar niet over te klagen, maar het wordt lastig leesbaar als je alles achter elkaar plakt.
De meeste mensen vinden het prettig om kortere alinea's te lezen, dat geeft een gemakkelijke referentie van de juiste volgende regel bijvoorbeeld.

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
4-12-2021 12:55
Deze heb ik als 6 jarig jongetje ook wel gemaakt.

En die met die oortjes die ook in het filmpje staat, zal al aardig wat beter klinken dan een luidspreker ombouwen.

By the way, ik was niet onvriendelijk, ik was juist behulpzaam shut up :X
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)