Forum > Geluid

Gezocht; 5 aderig kabeltje voor in toonarm

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Robert BakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2019
Laatste: 1-4-2021
Berichten: 9
19-3-2021 09:24
Hallo mensen,
Ik bezig een oud Philips pickupje te repareren. Nu zit er een breuk in t kabeltje van de naald naar de centrale terminal in t apparaat. Dit moet dus vervangen worden. Het gaat om een 5 aderig kabeltje van totaal 2mm dik. Ik heb geprobeerd 5 losse kabeltjes door t gaatje te trekken maar dit past niet. Weet iemand waar ik zo'n 5 aderig kabeltje kan scoren of heeft iemand een andere oplossing?

Bedankt alvast!
Beter een ouwe kaas dan een halve worst.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
19-3-2021 09:54
Hoi Robert,

Ebay vindt wel het een en ander op "tone arm cable", maar zoals ik zie altijd 4 draadjes en vaak al incl. connectortjes voor het element, waar gaat het 5e bij jou heen?

Ik heb laatst nog wat platenspeler onderdelen besteld bij Thakker, niet goedkoop, maar ze hebben wel veel.

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
Robert BakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2019
Laatste: 1-4-2021
Berichten: 9
19-3-2021 10:29
Hi Joep,

Als ik t goed heb, 2x signaal, 2x massa en een aarde. Zal een kijken bij Thakker. Merci!

Groeten, Robert
Beter een ouwe kaas dan een halve worst.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
19-3-2021 15:18
De massa wordt vaak in de arm ergens aan de arm gemonteerd (vaak vlak bij het punt waar de kabel de arm in gaat (gezien vanaf de basis van de draaitafel)). Je kunt de basis van de arm namelijk niet gebruiken als massapunt omdat de lagering geen betrouwbare massa-verbinding geeft (soms zelfs compleet geïsoleerd is zoals bijvoorbeeld bij de Lenco L-7X reeks). Uiteindelijk gaan er 4 draden naar de connector aan de voorkant van de arm. Die draadjes moeten dun zijn, per paar losjes getwist worden maar ook weer niet te veel getwist zijn om te voorkomen dat ze de anti-skating in de weg gaan zitten (zoals gebeurde bij de eerste reeks Reloop RTX 4.5 draaitafels).

De aansluiting is trouwens (Links+, Links-), (Rechts+, Rechts-) en massa. Dat de minnen aan de verre kant ook doorverbonden worden met massa is omdat er op die manier een quasi gebalanceerde verbinding ontstaat (dus minder gevoelig voor storingen).

Als je wilt kan ik wel even kijken of ik nog draadjes heb liggen. Stuur me dan maar even een mailtje.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Robert BakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2019
Laatste: 1-4-2021
Berichten: 9
19-3-2021 16:10
Hi Dre, dank voor je uitleg. Het gaat hier om een Philips AG2256 volledig van kunststof. Op de socket waar je de naald in steekt zitten 5 aansluitpunten, zoals je zegt L+-, R+- en massa. Vervolgens moeten die draadjes door een doorvoertje in het draaipunt van de plastic arm naar een terminal met ook 5 aansluitpunten.
Het samenvoegen van de minnen en massa gebeurt volgens mij verderop in de aaneenschaking van conversiestekkers. Orginele platte 5 polige stekker naar Din en vervolgens van Din naar tulp.
Zou ik minnen kunnen samenvoegen zonder daar de massa bij te doen, 4 draden krijg ik er wel door.
PS. Anti skate, daar doet deze pick up niet aan 😉

Robert
Beter een ouwe kaas dan een halve worst.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
19-3-2021 19:51
Aaah. Doet me denken aan m'n eerste eigen draaitafel (ook een Philips, ook met zo'n kristal element). Heeft maanden geduurd voordat ik erachter kwam dat deze NIET op een phono ingang aangesloten moet worden (wat een vervormd rotgeluid gaf dat). Zat zo'n rare insteekconnector aan de toonkop, met 5 pennen inderdaad.

Tja, ik zou toch op zoek gaan naar zeer dunne draad en netjes alle 5 aders aansluiten, in ieder geval tot je op het montageplaatje in de draaitafel bent (en liefst totdat je bij de voorversterker bent). Hoewel met zo'n keramisch element is het weer wat minder boeiend (komt zo'n idioot hoge spanning vanaf dat je wel wat potjes kunt breken qua brom). Qua kabel kan ik je in ieder geval niet helpen helaas.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)