Forum > Geluid

geluid in kerk

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 694
13-3-2021 10:52
Delaytijden instellen met n 100V installatie?
Hoe ga je dat in godsnaam doen als alles op 1 100v kring zit? (wat natuurlijk t hele idee achter t 100V verhaal is..anders kan je net zo goed laagohmige speakers installeren)
Dat was voor zang ook mijn grootste probleem, hoe verder je naar achter kwam in de kerk hoe beroerder t werd omdat je dan geluid van 4 rijen speakers door elkaar naar je hoofd geslingerd kreeg.

(PS: ik praat hier over n monumentale dorpskerk, geen halve kathedraal.. en n 100v huis installatie uit de vorige eeuw.. standaard kolomspeakers direct op de zijmuren gemonteerd omdat je in n kerk nou eenmaal met zichtlijnen zit die vrij moeten blijven.. schilderijen vd kruisweg rondom de kerk, geen mogelijkheden om kabels knap weg te werken, geen mogelijkheden tot t vliegen van materiaal enz.. en natuurlijk: alles moet vrijwel voor niks/gesponsord)
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
13-3-2021 11:44
@ Tom: natuurlijk is alles afhankelijk van de specifieke situatie en zijn er nog veel meer factoren van invloed (incl praktische zaken en budget). Vandaar dat ik ook niet op details in ga, omdat we die niet weten. Je kunt wel 10 pagina's vol typen over wat van invloed zou kunnen zijn, maar het lijkt me handiger om de reactie van Jan even af te wachten. Mijn opmerking was gericht aan Soundflower (vandaar de quote..), omdat hij problemen had met meerdere bronnen.

@ Soundflower: dat gaat niet werken inderdaad, maar dan is een 100v installatie ook niet de geschikte oplossing voor de situatie. Mijn punt is: je gaf aan dat meerdere bronnen niet goed werkt in een kerk, terwijl je het hebt over een ervaring in 1 specifieke kerk / situatie. Dan is het concept van meerdere bronnen niet per definitie slecht, maar werkt het niet goed in jouw specifieke situatie (waarschijnlijk door het gebruikte systeem en de op- / afstelling van het geheel).
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 160
13-3-2021 12:31
iedereen bedankt voor zijn bijdrage aan deze discussie. Ht ging mij er alleen maar om of het vervangen van de speakers een verbetering kan opleveren. Zoals ik het begrijp gaat dat niet werken.

M.a.w. ik ga mijn best doen om:

a: akoestische aanpassingen te laten uitvoeren
b: een paar bedrijven benaderen die een demo kunnen geven met een installatie en dan beoordelen welke het beste klinkt.

uiteraard binnen een bepaald budget. Ik laat jullie weten hoe het verder gaat.
Deze knop?? Dat is de talentknop!
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
13-3-2021 12:57
Hoi Jan,

Lijken me mooie punten om te beginnen! Wellicht dat het microfoon(techniek) probleem ook nog iets is om aan je lijstje toe te voegen. Zoals gezegd kan het juiste type microfoon een groot verschil maken (alleen het merk zegt natuurlijk niet zoveel). In bepaalde situaties iets anders gebruiken dan een handheld zou ook kunnen helpen.

Succes!
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 694
13-3-2021 17:01

Djspiky schreef:

@ Soundflower: dat gaat niet werken inderdaad, maar dan is een 100v installatie ook niet de geschikte oplossing voor de situatie. Mijn punt is: je gaf aan dat meerdere bronnen niet goed werkt in een kerk, terwijl je het hebt over een ervaring in 1 specifieke kerk / situatie. Dan is het concept van meerdere bronnen niet per definitie slecht, maar werkt het niet goed in jouw specifieke situatie (waarschijnlijk door het gebruikte systeem en de op- / afstelling van het geheel).
De situatie die ik aanhaal is redelijk representatief voor de meeste monumentale kerken die ik ken.
2 rijen banken, metertje of 50 diep vanaf t spreekgestoelte wat op verhoging staat, en alles "harde" oppervlakken dus gigantische galm/reverb wat t zeer lastig maakt om meerdere geluidsbronnen gescheiden te houden zeker als t publiek erg stil is zoals bij n uitvaart.
Het zodanig richten vd speakers vanaf de zijkant dat ze elkaar niet overlappen en t geluidsbeeld over de volle breedte vd banken redelijk gelijk blijft is niet echt simpel.
Geluid mag ook absoluut geen wanden, vloer of whatever raken om de echo/reverb enigszins onder controle te houden.
De bouwers vd kerken wisten honderden jaren geleden toch vrij goed wat ze deden, dat ze zonder versterking de mis toch verstaanbaar konden maken voor de hele kerk.
Een 100v installatie is idd ook niet mijn keuze maar dat is wat er toch vaak werd gemonteerd, ik ben in t verleden oa Hacoustic, Yamaha, Bose en Toa installaties tegen gekomen, meestal tussen 20 en 50 jaar oud, en (mijn mening) meestal alleen n meerwaarde in n stampvolle kerk met veel geroezemoes/achtergrondgeluid.
(stampvolle kerk=weinig galm/reverb)
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
13-3-2021 19:20
Zeker mee eens! Het blijft, zeker in een situatie als een kerk, toch altijd per situatie opnieuw bekijken wat de meest geschikte oplossing is. Ik wil ook niet zeggen dat een dergelijke opstelling als ik beschrijf altijd de oplossing is. Alleen dat het niet per definitie slecht hoeft te zijn.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
14-3-2021 10:37
Investeren in een geluidsonderzoek, gaat je al snel € 1000,- kosten.
En het enige wat je dan gaat krijgen is het advies wat ik bij dit soort kerken al vele malen gelezen heb:
"Er moet wat aan de akoestiek gebeuren, en men moet vooral hele dure installatie kopen, waarbij uitgebreide processing een absolute must is.
Installaties met prijskaartjes van € 15.000,- tot wel € 40.000,- aan toe bij kerken waar het water meestal aan de lippen staat.
Dat vind ik erg unreal.

Hoe groot de kerk ook is, als daar op een gemiddelde zondag maar 100 mensen kerkt, dan zijn dit soort bedragen niet op te brengen.
Ik heb ook wel eens bij een grote kerk met weinig bezoekers er voor gekozen om in een kleiner gedeelte van de kerk het geluid optimaal te maken,
Tot volle tevredenheid van de vaste bezoekers.

Ik heb trouwens niet gezegd dat nieuwe speakers geen verbetering zou kunnen geven.
Als er van die lekkere in de 60er jaren veel gebruikte Toa of Philips zuiltjes hangen,
dan weet ik wel 100% zeker dat nieuwe zuiltjes van een goed merk zeker verbetering zouden kunnen gaan geven in het spraakverstaan.
Die oude speakers zijn waarschijnlijk gewoon op. Er komt nog wel geluid uit, maar als je er een nieuwe naast vergelijkt, hoor je onmiddellijk het verschil.
Daarom verkoopt een demonstratie altijd zo makkelijk, het klink eigenlijk altijd wel beter, hoe duur of goedkoop je er bij zet.

CLS kolommen van Audac (alleen via geautoriseerde dealer te verkrijgen) zijn zeer betaalbaar, en bijzonder goed voor het geld.

Verder vertel je helaas niets over je toegepaste microfoons.
Ook daar kan je enorme winst halen door de juiste te kiezen.
Ik heb ook wel kerken een 100% verbetering van het geluid kunnen geven door een Shure SM58 te vervangen met een knappe Sennheiser zwanenhalsmicrfoon (pas op, daar heb je ook verschillende in!)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 160
15-3-2021 11:59
Dag Tom, bedankt voor je reacties.

Tom schreef:

Investeren in een geluidsonderzoek, gaat je al snel € 1000,- kosten.
En het enige wat je dan gaat krijgen is het advies wat ik bij dit soort kerken al vele malen gelezen heb:
"Er moet wat aan de akoestiek gebeuren, en men moet vooral hele dure installatie kopen, waarbij uitgebreide processing een absolute must is.
Installaties met prijskaartjes van € 15.000,- tot wel € 40.000,- aan toe bij kerken waar het water meestal aan de lippen staat.
Dat vind ik erg unreal.

Dat is ook zo. Daarom gaf ik ook dat voorbeeld van de andere kerk, waar dure speakers zijn geïnstalleerd. Maar het geluid niet veel beter is geworden.

Hoe groot de kerk ook is, als daar op een gemiddelde zondag maar 100 mensen kerkt, dan zijn dit soort bedragen niet op te brengen.
Ik heb ook wel eens bij een grote kerk met weinig bezoekers er voor gekozen om in een kleiner gedeelte van de kerk het geluid optimaal te maken,
Tot volle tevredenheid van de vaste bezoekers.

De kerk wordt niet meer gebruikt als kerk. maar er zijn nog wel uitvaarten en trouwerijen. Ook presentaties worden er gehouden.


Ik heb trouwens niet gezegd dat nieuwe speakers geen verbetering zou kunnen geven.
Als er van die lekkere in de 60er jaren veel gebruikte Toa of Philips zuiltjes hangen,
dan weet ik wel 100% zeker dat nieuwe zuiltjes van een goed merk zeker verbetering zouden kunnen gaan geven in het spraakverstaan.
Die oude speakers zijn waarschijnlijk gewoon op. Er komt nog wel geluid uit, maar als je er een nieuwe naast vergelijkt, hoor je onmiddellijk het verschil.
Daarom verkoopt een demonstratie altijd zo makkelijk, het klink eigenlijk altijd wel beter, hoe duur of goedkoop je er bij zet.

er hangen nu inderdaad TOA zuiltjes. Toa heeft al een advies uitgebracht.

CLS kolommen van Audac (alleen via geautoriseerde dealer te verkrijgen) zijn zeer betaalbaar, en bijzonder goed voor het geld.

bij toeval ben ik hier ook eens terecht gekomen. Zal er eens verder mee gaan.

Verder vertel je helaas niets over je toegepaste microfoons.
Ook daar kan je enorme winst halen door de juiste te kiezen.
Ik heb ook wel kerken een 100% verbetering van het geluid kunnen geven door een Shure SM58 te vervangen met een knappe Sennheiser zwanenhalsmicrfoon (pas op, daar heb je ook verschillende in!)

de microfoons zijn van Sennheiser, waarmee ik ook niet zeg dat het dan wel goed is. Maar ze zijn er nu eenmaal. Typenummers weet ik niet zo uit mijn hoofd. Maar het is uiteraard de bedoeling om bij het kiezen van een andere installatie ook de microfoons te vervangen. Ik kom er met alle 'adviezen cq omerkingen' wel verder mee. Nogmaals bedankt voor jou reacties. Ik zal bij dit topic wel het verloop melden
Deze knop?? Dat is de talentknop!
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 160
15-3-2021 12:01

Djspiky schreef:

Hoi Jan,

Lijken me mooie punten om te beginnen! Wellicht dat het microfoon(techniek) probleem ook nog iets is om aan je lijstje toe te voegen. Zoals gezegd kan het juiste type microfoon een groot verschil maken (alleen het merk zegt natuurlijk niet zoveel). In bepaalde situaties iets anders gebruiken dan een handheld zou ook kunnen helpen.

Succes!
dank je wel voor je reactie.
Deze knop?? Dat is de talentknop!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
19-3-2021 14:13
laat ons je vorderingen weten, en hoe het afloopt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)