Forum > Geluid

geluid in kerk

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 160
11-3-2021 10:14
Beste mensen,

In een kerk, waar ik vrijwilliger ben, is een TOA 100 volt installatie aanwezig met de bijhorende speakers. De kerk wordt niet meer als kerk gebruik. Maar, er zijn nog wel trouwerijen en begrafenissen, presentaties, enz. . De microfoons zijn van Sennheiser. De versterker is nog prima. Maar het geluid uit de speakers is niet echt goed te noemen. Mijn vraag is dan ook. Kan iemand een speakermerk aanraden waarvan de speakers 100 volt aankunnen en die een beter verstaanbaarheid produceren zonder uit te komen in belachelijk hoge bedragen.
Deze knop?? Dat is de talentknop!
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
11-3-2021 19:42
1 x bewerkt. Laatst door Djspiky op 12-3-2021 17:17
Hoi Jan,

Weet je al zeker dat de luidsprekers de oorzaak zijn van het slechte geluid? Goed geluid realiseren in een kerk kan soms een uitdaging zijn, voornamelijk vanwege de akoestiek. Heb je andere oorzaken van het slechte geluid al uitgesloten (bijv. plaatsing van speakers, time-alignment, etc.)?

Kan zomaar dat je dit al gedaan hebt. Het zou echter jammer zijn als je nieuwe speakers koopt en het geluid nauwelijks verbetert door een ander probleem, vandaar.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
12-3-2021 08:19
Beste Jan,
zomaar even een speakertje uitzoeken en dan denken dat alles goed komt, lijkt me geen verstandige set.
Er kan veel meer aan de hand zijn, en nodig zijn om de spraakverstaanbaarheid te verbeteren.
Zelf heb ik in de laatste 15 jaar meer dan 500 kerken gedaan, wil je er meer over weten neem dan contact met me op.
Referenties in overvloede, en ook voorbeelden van vergelijkbare kerken heb ik vast wel.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 160
12-3-2021 11:17
bedankt voor de reacties. Ik heb voldoende ervaring op het gebied van geluid. De akoestiek in een kerk blijft altijd een moeilijke zaak. daarvoor hebben wij al een advies ontvangen. Ook de firma TOA heeft een offerte gemaakt voor een nieuwe installatie. Dergelijke oplossingen zijn mogelijk. Maar, dat kost direct veel geld. Aangezien de TOA versterker in prima conditie is en goed werkt. Wat er mist in het geluid is definitie, in het midden en mid hoog. kortom het verstaanbaarheids gebied. wat ook een irritatie punt blijft dat de meeste sprekers werkelijk geen benul hebben hoe met een microfoon om te gaan. Zelfs al geef je voor het begin instructie, gaat het toch vaak mis. wij hebben een hand microfoon en 2 vaste microfoons. Er wordt te veel afstand van de microfoon gehouden, waardoor men in de zaal niets verstaat. ik heb laatst als proef een JBL eon one neergezet en deze gaf al direct een veel betere verstaanbaarheid.

maar, ik neem jullie advies en zal niet verder zoeken naar betere speakers.

in een andere kerk heeft men l'acoustic speakers geplaatst en ik was daar laatst en men vroeg mij hoe vindt je het klinken. Nou, ik vond het nog steeds een grote brij van geluid en onverstaanbare sprekers en toen ik dat vertelde, vertelde ze mij dat de geheel 25000 euro !!!! had gekost. de kerk is van binnen schoon metselwerk. m.a.w. een grote galmbak. Ik had al eerder aangegeven dat ze een akoestisch bedrijf moesten inhuren. maar de lokale geluidsman vond dat het met dure speakers wel kon worden opgelost.
Deze knop?? Dat is de talentknop!
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
12-3-2021 14:54
Andere speakers kan helpen, als dat ook écht het probleem is. Als je de speakers uit de kerk haalt en in een andere (akoestisch betere) ruimte plaatst, klinken ze dan nog steeds zo slecht? Als dat zo is, dan zijn het waarschijnlijk je speakers. Als dat niet zo is, dan heb je een ander probleem en gaan nieuwe speakers niet helpen. Wellicht even onhandig om te doen, maar zo kun je wel veel variabelen uitsluiten. Of je vraagt om een demo van hetgeen je geoffreerd hebt gekregen, zodat je eerst kunt horen of het nieuwe aanbod ook echt voor verbetering zorgt.

Hoeveel speakers zijn geïnstalleerd en zijn deze in meerdere rijen achter elkaar opgesteld? In dat geval zul je ze moeten time-alignen om de speakers optimaal met elkaar te laten samenwerken. Dit is erg belangrijk voor definitie en spraakverstaanbaarheid, maar wordt helaas vaak niet gedaan. In ruimtes met goede akoestiek kom je daar soms nog wel mee weg. Maar als de akoestiek al slecht is, maakt slechte time-alignment het alleen maar erger.

Om je microfoon probleem op te lossen: is gebruik maken van headsets (bij presentaties etc.) geen optie? Als je het goed aanpakt, blijft de microfoon dan altijd op de juiste positie waardoor je dat probleem grotendeels oplost.
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
12-3-2021 15:29

Jan van Duren schreef:

in een andere kerk heeft men l'acoustic speakers geplaatst en ik was daar laatst en men vroeg mij hoe vindt je het klinken. Nou, ik vond het nog steeds een grote brij van geluid en onverstaanbare sprekers en toen ik dat vertelde, vertelde ze mij dat de geheel 25000 euro !!!! had gekost. de kerk is van binnen schoon metselwerk. m.a.w. een grote galmbak. Ik had al eerder aangegeven dat ze een akoestisch bedrijf moesten inhuren. maar de lokale geluidsman vond dat het met dure speakers wel kon worden opgelost.
Weer een gevalletje als het bruin is zal het goed zijn.

Denk dat een acoustisch adviesburo een betere weg is, en een demo doet wonderen.
DPA 2011C - DPA 4099
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
12-3-2021 17:36
nou klein beetje meer info dan:
Je zegt de Micrfoons zijn van Sennhieser...
Wat je daarmee impliseerd is dat je zegt dat het dus wel goed moet zitten daarmee?
Thnik again. Ik kan je twee micrfoons van Sennheiser in je hand geven die er precies het zelfde uitzien, maar in een galmende kerk totaal verschilend zouden gaan klinken met dezelfde instellingen.

Sennheiser heeft niet voor niets een collectie van vele honderden micrfoons om uit te kiezen.
Er is voor elke toepassing de juiste micrfoon.
Ook voor lastige sprekers die niet precies op 10cm en in het midden van een micrfoon willen staan.
Maar ook de instellignen van het geluid (meestal dmv) een goede prcessor) kan het geluid maken of breken.
Dat zelfde gaat op voor de speakers en zo kan ik wel uren doortypen.

Accoustisch raport, leuk, maar duur,
een geluidstechnicus met de juiste (kerkinstallatie) ervaring zal je veel goedkoper en veel gerichter kunnen helpen.
De mensen van Toa zijn ook erg goed in hun werk, maar er hangt wel een prijskaartje aan.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 694
12-3-2021 18:07
Mijn ervaring: liever zo min mogelijk geluidsbronnen in n galmbak als n kerk.. 2 goede speakers vooraan bij t altaar brachten mij meer succes als n compleet 100v systeem rondom de hele kerk.
(heb in t verleden wat dingen als gezongen uitvaarten enz. begeleid..)
De eerste x over de 100V installatie maar daar kon ik t ook niet mee worden, de latere keren had ik tops met 4" hoogdrivers/60 graden hoorn op statief staan en dat kwam veel beter uit de verf.
De eerste x was de zang n onverstaanbare brei, maar over de simpele JBL set die ik daarna neergezet had was het resultaat zeer acceptabel te noemen ondanks de matige microfoontechniek van n aantal vd koorleden/gastzangers

Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
13-3-2021 09:55

Soundpower schreef:

Mijn ervaring: liever zo min mogelijk geluidsbronnen in n galmbak als n kerk.. (...)
Waarom? In een galmbak wil je als publiek het liefst zo dicht mogelijk bij de geluidsbron zitten om de signaal (directe geluid uit speaker) en ruis (galm) verhouding zo optimaal mogelijk te krijgen. Mits goed uitgevoerd(!), lijkt me in een grotere kerk meerdere rijen speakers juist optimaal. Dan moet je ze wel zo plaatsen dat ze steeds dezelfde richting op wijzen (dus zeker niet rondom het publiek) èn elke speaker de correcte delay tijd en volume meegeven zodat ze optimaal met elkaar samenwerken (time-alignment) .

Als je rondom het publiek speakers plaatst wordt het een grote brij vanwege verschillende arrival times van de speakers in het publieksveld, waardoor je ze ook nooit goed time-aligned krijgt. Dat probleem krijg je dan zelfs in een akoestisch goede ruimte.

Als je het geheel zo opstelt en afstelt zoals ik hierboven beschrijf, hoor je niet eens dat de ge-delayde speakers aan staan (terwijl ze wel degelijk kwalitatief veel toevoegen aan het geluid). Dan heb je dus geen brij (hooguit nog iets door de akoestiek), maar een systeem wat optimaal presteert en de spraakverstaanbaarheid verbetert doordat iedereen in het publiek dichtbij een bron zit.

Je slechte ervaring met dit soort opstellingen komt waarschijnlijk dus omdat die opstelling niet goed was uitgevoerd, niet door het concept zelf.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
13-3-2021 10:40

Djspiky schreef:

Soundpower schreef:

Mijn ervaring: liever zo min mogelijk geluidsbronnen in n galmbak als n kerk.. (...)
Dat gaat niet altijd op, wat als er veel zuilen in de weg staan? Of als het een kruiskerk is met een schip en grote zijbeuken?
En als de kerk erg langgerekt is, wordt de delay veel te lang achterin. Dan klopt het plaatje ook niet meer.
Ook als je een breedte opstelling hebt, hoe wil je het geluid dan vanuit 1 punt verdelen? Zeker als er een kansel in het midden staat met een hekwerk en podium enzo.
als je dan vanuit een punt wilt werken krijg je ook nog heel snel last van feeedback.
In een galmbak wil je als publiek het liefst zo dicht mogelijk bij de geluidsbron zitten om de signaal (directe geluid uit speaker) en ruis (galm) verhouding zo optimaal mogelijk te krijgen. Mits goed uitgevoerd(!), lijkt me in een grotere kerk meerdere rijen speakers juist optimaal. Dan moet je ze wel zo plaatsen dat ze steeds dezelfde richting op wijzen (dus zeker niet rondom het publiek) èn elke speaker de correcte delay tijd en volume meegeven zodat ze optimaal met elkaar samenwerken (time-alignment) .
In mijn ervaring zit je op de goede weg, maar het werkt niet helemaal zo in de praktijk als je het echt goed wilt doen.
Als je de speakers in een lijn projecteert, krijg je altijd problemen (zeker in een galmbak) met de herhaling van de geluidsbron, waar toch altijd looptijdverschillen in zitten per zitpositie, en dan heb je al snel op de helft van de stoelen/banken toch meer geluidbrei dan wenselijk is.

Nee, goed geluid maken in een kerk is niet alleen een beetje ervaring met time alignment, en mooie meetsetjes, en veel technisch gemoffel wink ;)
Waar ik nog niemand over hoor is het volume van de installatie, ook dat kan zeer kritisch zijn. IN een galmbak wil je het zo laag mogelijk hebben, want des te eerder is de galm uitgedoofd onde het juiste niveau. Soms geeft gevoelsmatig wat zachter spelen, toch een betere spraakverstaanbaarhhied.
Oren werken meestal toch weer net ff anders in de praktijk, en de menselijke factor is ook een groot ding.
Ik heb wel eens instelling moeten aanpassen aan de wensen van de kerkgangers waarbij de bezoekers het geluid beter vonden klinken dan het volgens mij was.
Klant is koning in dit geval.

En dan komt ook nog een keer het budget om de hoek kijken,
Als je een kerk van pak hem beet 40 meter lang hebt, dan heb je al snel 4 paartjes met speakers (meestal zuiltjes in een galmbak) nodig, want je wilt minder dan 5 honderdste vertraging houden tussen wat je ziet en wat je hoort. (Dat heeft met spraakafzien te maken)
Die wil je dan met jouw advies aliment met een delay? Dus heb je 4 versterker kanalen nodig, en ook de bekabeling moet 4 voudig aangelegd worden.
Heb je ooit wel eens geprobeerd in een hoge kerk (dingen als 15 meter en meer) een kabeltje laten oversteken?
Dat prijskaartje loopt veel te ver op. Het werk, en de kabellengtes.
En dan het geluid zelf, op 40 meter zit je met een delay van ongeveer 1/10e seconde.....Dat ziet er niet uit.

Het kan allemaal veel simpeler en betaalbaarder.

Het is mijn ervaring met dit soort dingen dat iedereen met verstand van geluid toch verschillende meningen heeft,
en allemaal hebben ze vanuit hun optiek ook wel een beetje gelijk misschien laugh :D
Maar ik denk ook dat ervaring wel een rolletje mee speelt om zonder al te veel gokwerk een "lastige kerk" van goed geluid te kunnen voorzien.
Want zonder goede ervaring blijft het altijd gokwerk tot de installatie aangaat en getest word.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)