Forum > Geluid

Een speaker defect in dubbele sub

(93 reacties. Pagina 1 van 10)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
3-3-2020 16:39
Beste medeforummers,

In mijn dubbel 18" sub blijkt één speaker niet in orde.
Het betreft een American Audio PS-1802 sub, de gebruikte speaker is een DY-18100.

Beide speakers werken nog wel, de gelijkstroomweerstand is dezelfde (6,8Ohm) en op het gevoel loopt er niets aan.
Één van beide speakers klinkt met muziek behoorlijk rottig, op de signaalgenerator valt het niet zo op.
Hier een opname van beide speakers apart:
voca.ro/kE5elxCWlmf
Eerst de goede (in de kast), daarna de slechte (buiten de kast).

Als de "slechte" speaker in de kast zit, maar niet aangesloten is, blijft het geheel rottig klinken.

De speakers zitten onder 45 graden boven en onder in de kast (in een V vorm, met de magneten naar elkaar toe).
In het midden van deze V zitten vervolgens weer 6 poorten.

Ik heb wel eens gehad, dat een speaker van een andere kast was gaan "uithangen" en ook een dergelijke vervorming produceerde.
Deze heb ik toen 180 graden gedraaid, waarmee het opgelost was. Met de speaker waar het nu over gaat, blijft de vervorming in elke positie.
Deze kast staat normaal gesproken op zijn achterkant in de opslag, waarbij beide speakers dezelfde hoek hebben.

Ik zit nu nog met de volgende vragen:
- Wat zou er met deze speaker gebeurd kunnen zijn? Toch ergens over de Xmax heen gegaan?
- Is deze speaker nog op één of andere manier nog te redden?
- Als deze niet meer te redden is, kan ik de originele nog wel krijgen, maar 285 euro voor een merkloos speakertje vind ik toch behoorlijk.

In het laatste geval, zal het wellicht beter zijn beide samen te vervangen door andere types, wie kan mij helpen bij het zoeken naar een mooi type voor deze kast?
De ruimte achter de speakers is 2 x 83 liter + de inhoud voor de conus, het tussenstuk heeft nog een inhoud van 40 liter, incl. de 6 pijpen van 11cm diep en 10cm doorsnede.

Alvast bedankt voor alle tips en hulp!
Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 276
3-3-2020 18:26
Hey Joep,

Spider al gecontroleerd?

Groet Jeroen.
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
3-3-2020 19:42
Hey Jeroen,

Daar kan ik niets aan ontdekken, maar ik denk dat ik elektrisch falen wel kan uitsluiten als de kast ook rottig klinkt wanneer de kapotte speaker alleen passief "meebeweegt"?

Heb je toevallig nog leuke 18" speakers liggen?

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 276
3-3-2020 20:18
Helaas geen 18" meer liggen Joep..
Eind van de maand kijken of er wat te koop is in Houten.

Groet Jeroen
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
3-3-2020 20:26
Goed plan wink ;)
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
4-3-2020 16:02
Zo te zien 2 stuks 8 ohm drivers parallel met elkaar?
Dan kan het ook zijn dat er gewoon toch iets elektrisch aan de hand is.
Bijvoorbeeld als een van de twee aanloopt.

Ik zou ze gewoon allebei vervangen met een lekkere universele 8 ohm driver met voldoende vermogen.
Of heb je ook nog een tweede gelijke sub kast?
Tja dan wordt het lastiger, want je wilt dat ze wel een beetje gelijk blijven klinken.

Zo in zo als er een driver niet goed meer werkt, dan is de kans groot dat de andere driver ook klappen heeft gehad.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
4-3-2020 19:02
Hey Tom,

Inderdaad 2 parallel, als ik de slecht klinkende elektrisch los haal, maar wel in de kast laat zitten, klinkt het nog steeds nergens naar.
Elektrische oorzaken kan ik daarmee uitsluiten, maar aanlopen kan ik voor het gevoel niet echt zeggen.

Ik heb maar één zo een kast, dus beide vervangen is nog wel te doen.

Met het vervangen van speakers door niet-originele exemplaren of zelfbouw ben ik niet zo bekend.
Ik zat te denken aan de Turbosound TS-18SW700/8A want bekend merk en lekker goedkoop maar is weinig van te vinden, of de RCF LF18G401 want die staat gewoon erg goed bekend en is ook nog betaalbaar.

Of iemand moet nog een leuk setje te koop hebben?
Ik wacht anders inderdaad, zoals Jeroen al voorstelde, de PA markt eerst eens af.

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 499
4-3-2020 19:10
Voor je tot koop over gaat, zou ik eerst beter de kast analyseren. Tuning etc, net volume is wel handig om te weten.
Eventuele TS-parameters van de huidige driver achterhalen is ook zo gek nog niet.

De genoemde Turbosound driver lijkt me eerlijk gezegd ook gewoon een China drivertje.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
4-3-2020 19:35
Hallo Stefke,

Klopt allemaal, vandaar dat ik de maten al gepost had.
Verdere ervaring met simulaties en berekeningen heb ik niet, dus als iemand mij kan helpen hoor ik dat graag.
Hetzelfde geldt voor het bepalen van de TS parameters van de huidige speaker. Welke parameters zijn het meest interessant voor deze toepassing?

De Turbosound speaker zal zeker in het Oosten geproduceerd worden, maar voor de prijs zou ik de gok wel willen wagen.
Lijkt me niet dat Turbosound hun naam te grabbel gooit aan echte rotzooi, in het slechtste geval zal het een matige speaker zijn lijkt me?

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
4-3-2020 19:40
Ze komen bijna allemaal uit china bij dit soort kasten.
Het kan inderdaad geen kwaad om wat parameters van je kasten in te slaan op speakerkast / speaker rekenmachines die je hier en daar wel kunt vinden.
Maar de bottomline is dat je waarschijnlijk geen groot bedrag wilt uitgeven,
en je dan toch uitkomt op chinese oplossingen. (zonder corona uiteraard)

Of je vraagt even of Dré het een beetje voor je kan uitrekenen, en je neemt deze driver bij hem af. Die aardig in de buurt zal komen.

Uiteraard is de pa markt ook een leuke optie, dan heb je een leuke queste.....
Maar wat voorzie ik dan dat er gebeurt:
Juist die grote (en vaak ook goede merk-) kasten compleet met speakers zijn vaak super voordelig op de pa markt omdat ze er graag vanaf willen.
Speciaal aan het einde van de dag wanneer bijna niemand genoeg ruimte heeft in het personenkarretje voor het vervoer, blijven ze als echte winkeldochters staan en worden ze letterlijk gedumpt voor elk aannemelijk bod. laugh :D
Ik heb in de loop van de jaren wel grappige dingen zien gebeuren.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)