Forum > Zelfbouw Speakers

Ontwerp gezocht voor de RCF L18P300 (14 stuks! Cubo 18?)

(80 reacties. Pagina 2 van 9)
Moderator(s): Dré
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 390
2-11-2015 09:08
De l300 zijn leuke kasten maar alleen met processing etc.
De reakties op internet zijn niet allemaal kloppend die zijn veelal geschreven door een dealer. Ik heb jaren met deze kasten gedraait en vind ze voor een bassreflex kast behoorlijk strak. Diepgang is er soms ietsje teveel maar daar is een lowcut voor.
Zonder processing is de kast ook te gebruiken maar dan zit er minder diepgang in.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
2-11-2015 09:29
Klinkt een beetje raar. Met processing heb je teveel diepgang, zonder processing te weinig. Dan doe je met je processing toch iets niet goed lijkt me?
En wat bedoel je precies met diepgang?
Free beats!
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 390
8-11-2015 12:42
Deze kasten zijn ontworpen door lan om te gebruiken met processing.
Zonder wil ook maar haal je lang niet de max eruit.
Echter hierdoor heb je kasten die doorlopen tot ongeveer een 35 Hz mijn inziens is dat
nogal overdreven voor live werk met een band in een kleine zaal of kroeg.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
8-11-2015 21:52
Leuk projectje.

Ik heb een aantal jaren terug ook voor hetzelfde gestaan, echter met een JBL 2241H.
dubbel 18" enkel 18" BR of toch hoorn kast.

Uit eindelijk zijn het enkel 18" BR kastjes geworden met als doel ultiem handzaam, makkelijk te transporteren maar ook de "ïdeale " afmetingen.

ik heb gekozen voor een maat van 58*58 cm en dan 75cm hoog. Met zowel boven als onder een reflexpoort. 6 handgrepen per kast.
Maar uiteraard ook plat te leggen als zijnde 75cm breed en 58 cm hoog.. 3 st. op elkaar is dan een ideale hoogte voor je top.
2 stuks op elkaar rechtop daar had ik een soort van loos kastje voor bijgemaakt zodat je ook op 180 cm komt.

Ik denk dat je met zn ontwerp als GAE heel erg goed zit. voor jezelf de afweging maken wat je uit eindelijk als buitenmaten neemt.
Met 2 basspoorten heb je meteen extra bracing!

15mm Berken met eel en goed geplaatste bracing is beter dan 18mm Berken zonder bracing weet ik uit ervaring :D

succes!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
9-11-2015 11:27
@Dexter/Hollender De LAN Audio L300 laten we even voor wat het is, ik kan nergens een bouwplan vinden en ik zie alleen in Drenthe een bedrijf dat ze verhuurt. Betreft de kast zelf; ik zie een BR kast met een poort die tot achter in de kast doorloopt en dan zelfs iets omhoog staat. Zou de GAE dan, met waarschijnlijk een andere afstemming, een wereld van verschil zijn?

Ik kan een CUBO18 lenen van forumlid Arjan Schuurman, een GAE BR118 van een bekende en onze eigen TSE subs als referentie.
Aankomende dinsdag avond hebben we zoals het er nu uitziet de gymzaal van een basisschooltje tot onze beschikking om eens wat te vergelijken en beluisteren.

Voor ons gaat het met name om het verschil in klank en output, met als vergelijk de CUBO18 versus de BR118 en daarnaast de TSE sub waarvan ik verwacht dat deze meer output heeft en heel anders klinkt.

@Watt-Xtra ik heb je JBL project gezien en las dat je met name op het gebied bracing een uitdaging hebt gehad? Wij willen ze van 18mm Multiplex gaan maken vanwege de robuustheid/duurzaamheid. Ook ivm het freeswerk (handvatten/Connectorpaneel/pootjes/M20). Onze huidige TSE subs zijn 15mm en dat is mij toch een iets te dun/iel plaatje hout.

To be continued! Iedereen bedank voor alle input/hulp, als dank zal ik een hoop foto's uploaden.
Hierbij vast wat foto's van de rits met L18P300's (14 stuks goed en 1 extra welke een klein scheurtje in de rand heeft)
Klik1 Klik2
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
9-11-2015 14:57
Ik heb inderdaad gemerkt dat bracing essentieel is!

Ik heb voor de 15mm platen gekozen omdat dit toch in gewicht scheelt! Berken meerlaags A kwaliteit is sterk genoeg.. De manier van bracen zorgt voor een robuuste kast!. Op een kastje valt het natuurlijk mee, maar reken maar eens uit wat het scheelt voor je 14 kasten :P
Volume, gewicht transport en handelbaarheid is bij veel gebruik essentieel!
Ik werk de laatste tijd erg veel met Brooklyn audio.. Het concept is gewoon erg goed, je stapelt van Bassje topje door tot grote systemen in een feesttent of openlucht. Het aantal kasten in de voorraad slingt en je verhuur is maximaal. weinig weekenden dat er systemen stil staan. Dat had ik natuurlijk al met de enkel JBL 18" maar ik had er nog steeds meerdere verschillende soorten toppen bij! Dat is nu terug gebracht naar slechts 2 soorten topjes!

kwa bracing!
In eerste instantie had ik slechts 2 schuine hoeken in de kast gemaakt tegen de achterwand. Later heb ik de achterwand verbonden dmv 2 stroken hout aan de voorwand... de kast werd hierdoor vele male stijver. Mijn achterwand was de zwakste schakel, groot paneel zonder enige constructie aan de rest van de kast. Alles 5mm infrezen wat je verbind met elkaar en dan met bruislijm lijmen helpt zo ENORM

Ik zal eens zoeken naar een foto van de binnenkant. Maar mijn panelen zitten allemaal aan elkaar dmv extra bracing... Klop je op de kast dan klinkt deze ook niet meer hol.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
10-11-2015 15:49
@Watt-Xtra, ik snap dat ze iets lichter zijn maar ga liever voor een 18mm plaat. Brooklyn Audio ken ik van naam, nooit gehoord verder.

Volgende week gaan we 4 stuks Turbosound TCS612 ophalen bij Timo (Forumlid TB) als vervanging van de EAW topjes.

Het doorstapelen principe is straks voor ons ook van toepassing; 1 subje met een enkel 12"/6,5"/1" topje per kant, 2 subjes met een dubbel 15"/2" per kant en eventueel 3 subjes met 2 stuks 12"/6,5"/1" per kant.

Vanmiddag ben ik tevens bij forumlid Arjan Schuurman geweest om een CUBO18 op te halen, hartstikke gaaf dat via dit forum dit soort dingen kunnen!

Vanavond gaan we de volgende kasten vergelijken:
CUBO18 geladen met RCF L18P300 (helaas geen extended shut up :X)
GAE BR118 geladen met RCF L18P300 (origineel)
EV RX118 geladen met EVX180b (origineel)
Iven TSE sub geladen met Ciare 18.00w3

Foto's volgen! happy :)
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
Arjan schuurmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-1-2004
Laatste: 10-4-2024
Berichten: 106
10-11-2015 22:46
Hallo Hugo,

Ga je de Cubo toevallig ook nog testen met de Eaw variant van de 18 sound lw1400 er in, ben wel benieuwd hoe die het doet ten opzichte van de rcf driver.

De ervaring bij ons leert dat het dingetje nog best wat processing en power nodig heeft om goed aan de gang te komen.

Groeten en veel succes met testen.

Groeten Arjan
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
11-11-2015 00:01
@Arjan, ten eerste natuurlijk nogmaals bedankt voor het lenen van je CUBO18. Deze heeft zeker weten een grote rol gehad bij onze test vanavond. Helaas hadden we slechts 1 kastje, dus hebben we niet de kans gehad om de 18 sound driver met de RCF driver te vergelijken.

Mijn compagnon Mike zal morgen nog eea aan resultaten toelichtten aangezien we een RTA microfoon + Analyser tot onze beschikking hadden om wat groffe metingen te doen.

Buiten de hierboven genoemde speakers en kasten hadden we het volgende tot onze beschikking;
QSC PL4 (2x 1KW bij 8 ohm) voor de bassen.
QSC PL2 met een setje EAW FR129z als mid/high.
SABINE NAV4800 (Xilica Rebadge) processor
Daarnaast hadden we een RTA microfoon met analyser / pink Noise generator. Deze hebben we telkens op dezelfde hoogte en afstand per kast geplaatst om met hetzelfde vermogen een !globaal! beeld te verkrijgen van het frequentiegebied en de output van de kasten.
Hierover zal Mike morgen eea toelichten/laten zien.

Naast het meten hebben we met de totaal 4 aanwezige personen met verschillende muziek stijlen de kasten vergeleken. Hierbij werd per wisseling van kast hetzelfde volume op de mixer uitgestuurd en uiteraard met hetzelfde nummer vergeleken.

GAE BR118 vs CUBO18
De GAE zou ik omschrijven als een heel erg mooie allround sub/bas speaker met een erg vol geluid en rustig karakter. De klank is erg lineair en loopt nog tot erg lage frequenties door.
Omdat voor ons de primaire activiteit disco werk is hebben we besloten om de processor in te stellen van 38hz tot 100hz.
De CUBO18: drukt een stuk harder dan de BR118 met dus dezelfde speaker! Deze "druk" of "broekspijp trilling" is goed waarneembaar maar maakt de klank iets strakker/feller.

TSE sub vs BR118/CUBO
Kort verhaal; de TSE sub gaat harder, maar wel in specifieke gebieden. De klank is echt veel minder vol en zou ik omschrijven als luid en direct. Het is dus een kast die geweldig presteerd op een bepaald gebied, maar diepgang en een lineair klankbeeld is er niet.
Stand alone kiezen we deze allen niet.

De EV RX118 hebben we ook even aangesloten gehad maar had een bijgeluid omdat de spider los bleek te zitten. Echt een goede conclusie was hier dus niet aan te binden, maar qua output/sound bleef deze duidelijk achter bij de rest.

Voor ons was het een hele leuke en leerzame avond, uiteraard zijn wij ons bewust van dat het wellicht hoogwaardiger/beter gekund had maar als AB vergelijk met de beschikbare materialen konden we een leuk beeld schetsen.
Foto's en resultaten volgen!!
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
11-11-2015 13:07
Zoals afgesproken, de foto's van gister! happy :)

Overzicht opstelling
Aansturing
De subjes naast elkaar
met de RX horizontaal erbij
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show

Terug naar forum Reageer (zonder quote)