Forum > Algemeen Forum

De schade van een poederblusser

(22 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
DJaapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-10-2015
Laatste: 27-10-2015
Berichten: 6
23-10-2015 17:02
Ooit, ooit heb ik mijn BHV gehaald, en daar geven van die gepensioneerde brandweermannen blus les, en daar leer je dus met alle type blussers omgaan.

Nu we die discussie hebben over schuim en sproeischuim gaf één van de gasten de tip om ook bij sproeischuim op te passen op elektrocutie, het laatste beetje wat uit de blusser komt heeft namelijk niet veel kracht meer en kan vaak (vooral bij een oudere blusser) resulteren in een straal water.

Dus spuugt je blusser geen schuimdeken meer, dan is het stoppen bij een electra vuurtje. De sneeuwblusser was het meest effectief, maar pas wel op met je handen, pak dat spuitstuk goed vast want je vriest gewoon vast met alle gevolgen van dien. En spuit zo'n ding niet leeg in een afgesloten ruimte (zoals menig garagebox of opslagding) de kans dat je er dan zelf levend uitkomt is een stuk kleiner (iets met zuurstof wat verdreven wordt)

Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
23-10-2015 18:21
BHV heb ik nog elk half jaar herhaling van (ehbo/brand wisselt af).
Elke keer verbaas ik me dat ik weer helft niet meer helemaal weet. Toch niet gek zo' n herhaling.....en aangezien de wergever betaald happy :) .
Door de vraag van André ging ik eens kijken in serverruimte, daar hangt sinds 2 weken een nwe blusser: Co2. Eerst hing er een sproei. Dus, óf ze hebben de normen veranderd, óf ze hebben het al die jaren verkeerd beoordeeld.
Ga ik nog eens onderzoeken.
Alles komt goed....
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
24-10-2015 05:23
Het verhaal van Djaap klopt, dat is de reden onder andere dat klasse E verdwenen is.
Doe inderdaad jaarlijks bhv met stukje brand en idd de helft weet je nog wel ergens. ..
Gr Evert M

Terug naar forum Reageer (zonder quote)