Forum > Algemeen Forum

Starten als ZZP / freelancer / eenmanszaak (als DJ)

(26 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Lexie_1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-12-2011
Laatste: 21-5-2014
Berichten: 43
14-1-2013 23:31
Kan iemand dit verduidelijken voor mij? Mijn situatie is als volgt. Ik draai al regelmatig maar wil dit op papier gaan doen omdat mensen hierom vragen en dit mij ook wel zo netjes lijkt. Ik verhuur mezelf als DJ. Ik schat dat ik ongeveer 30 klussen per jaar zal gaan doen.
Vragen:
Geld de artiesten regeling voor mij? iets over 6%?
Moet ik als ZZP, freelancer of eenmanszaak starten?

Alle opmerkingen of reacties zijn welkom.
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
15-1-2013 00:04

Lexie_1 schreef:

Moet ik als ZZP, freelancer of eenmanszaak starten?
Een ZZP-er en een freelander is hetzelfde.
Een eenmanszaak is totaal iets anders
Een ZZP-er/freelander is gewoon een naam voor iemand die werkt zonder personeel. Het heeft geen enkele juridische basis. Een ZZP-er/freelander kan werken vanuit een eenmanzaak, VOF, BV, NV, Coop, LTD, EuroBV, GmbH, BVba en wat voor rechtsvorm dan ook. Het verschil tussen een ZZP-er/freelander en een eenmanzaak is dus dat een eenmanszaak een duidelijk omschreven ondernemingsvorm is en ZZP-er een modeterm voor ondernemers of zelfstandigen zonder personeel, ongeacht rechtsvorm.
De term ZZP-er is eigenlijk de moderne naam voor freelancer.
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 18-4-2024
Berichten: 1855
15-1-2013 00:28

Lexie_1 schreef:

Kan iemand dit verduidelijken voor mij? Mijn situatie is als volgt. Ik draai al regelmatig maar wil dit op papier gaan doen omdat mensen hierom vragen en dit mij ook wel zo netjes lijkt. Ik verhuur mezelf als DJ. Ik schat dat ik ongeveer 30 klussen per jaar zal gaan doen.
Vragen:
Geld de artiesten regeling voor mij? iets over 6%?
Moet ik als ZZP, freelancer of eenmanszaak starten?

Alle opmerkingen of reacties zijn welkom.
Ja als DJ/artiest mag je sinds 1 juli 2012 weer 6% BTW rekenen. Was voorheen altijd een erg grijs gebied aangezien de fiscus en de accountant het hier niet altijd over eens waren...

Zie ook de site van de Belastingdienst: www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/diensten_6_btw/uitvoerende_kunstenaars

Vergeet ook niet een VAR verklaring aan te vragen bij de Belastingdienst. Opdrachtgevers waar je vaker zult draaien zullen hier zeker om vragen.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
15-1-2013 11:21
Is nog steeds een erg grijs gebied, zie dit topic. Als gewone allround dj mag je geen 6% rekenen.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
15-1-2013 11:25
De belastingdienst is er erg duidelijk over hoor.
Vanaf 1 juli 2012 valt het optreden door uitvoerende kunstenaars onder het 6%-tarief. Dit tarief geldt alleen als er een artistieke prestatie wordt verricht. Hieronder vallen de volgende optredens:
• optredens in muziekuitvoeringen, opera’s, operettes en op muziekfestivals
• dansuitvoeringen
• optredens van diskjockeys of videojockeys op dance-party’s en dergelijke
• optredens van een master of ceremony/vocalist bij dance-events
• optredens in revues, musicals en cabaretvoorstellingen
• optredens in toneelvoorstellingen, pantomimes en poppentheaters
• geven van lezingen
• optredens van komieken, goochelaars, buiksprekers en circusartiesten
• optredens van sneltekenaars en karikaturisten die sneltekeningen maken bij evenementen
Tekeningen die u als sneltekenaar of karikaturist buiten publieksoptredens om maakt, vallen onder het 21%-tarief.

Voorwaarde is dat het om optredens gaat die het publiek direct of indirect kan beluisteren of bekijken. Bijvoorbeeld:
• optredens in theaters, concertzalen en dergelijke
• optredens voor radio, televisie of voor een cd-opname
• optredens in films of commercials
• muziekuitvoeringen voor films
• optredens in rollenspelen bij cursussen
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
15-1-2013 11:27
Nogmaals, zie mijn posts in het genoemde topic.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
15-1-2013 11:34
Heb je dit zwart op wit gevraagd? Want zover wij het doen, mogen dj's gewoon 6% regelen. Bij de controle van vorige jaar was dat gewoon in orde.
Ik heb niet zwart op wit dat dit specifiek in orde is, omdat ze alleen melden wat ze liever anders zien.

Let er wel op, dat je alleen de uren tegen 6% mag wegzetten en dus niet je apparatuur.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-4-2024
Berichten: 2052
15-1-2013 11:56
En welke uren mogen tegen 6%?
Als je het goed beschouwd alleen de duren dat jij artiest bent. Niet dat je technicus bent de de geluidsset opbouwt.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Lexie_1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-12-2011
Laatste: 21-5-2014
Berichten: 43
15-1-2013 12:09
Ik verhuur mijzelf als DJ dus niet met complete drive in show. Ik neem wel mijn eigen muziek/mengpaneel microfoon etc mee.
Maar dit neem ik standaard mee als ik ergens ga draaien en vraag hier dan niets extra's voor.
Geldt de 6% dan nog wel voor mij?

En wat houd die rechtsvorm dan in? waarom zou ik een BV VOF of iets dergelijks willen starten?
Wat is voor mij als ik mezelf puur ga verhuren als DJ aan te raden? Een eenmanszaak met VAR.
Als ik het goed begrijp heb je geen rechtvorm als je een eenmanszaak start?

Veel vragen sorry... ik zit met veel vraag tekens en kom er niet uit als ik de KVK en belastingdienst site door lees. Mensen hier zitten in dezelfde branche en kunnen mij dit beter uitleggen denk ik.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
15-1-2013 12:29

dj-bart schreef:

Heb je dit zwart op wit gevraagd? Want zover wij het doen, mogen dj's gewoon 6% regelen.
Ja, hier heb ik een hele discussie over gehad met de belastinginspecteur. Hij is van mening dat een gewone allround dj niet als artiest gezien kan worden en dus geen 6% mag rekenen.

Als jij een andere belastinginspecteur zover krijgt dat hij op papier wil zetten dat jij wel 6% mag rekenen zie ik graag een kopie van die brief tegemoet, dan kan ik de discussie weer aan gaan met mijn inspecteur.

Overigens is het wel zo dat als je 6% mag rekenen als dj je dat ook mag voor de apparatuur (als je dat aanbiedt als totaalpakket, bijvoorbeeld DJ Marcel on tour ;-)). Dat heb ik wel zwart op wit.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com

Terug naar forum Reageer (zonder quote)