Forum > Licht

Dmx led controllers icm parren

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
MickeyMickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2010
Laatste: 26-2-2016
29-11-2011 09:01
Hallo allemaal,

Voor 't laatst een hoop problemen gehad met mijn american dj controller 4c.
Nu aan het kijken voor een andere. Ik zag dat er wel topics waren voor led tube controllers maar niet voor led parren. Vandaar mijn topic.
Kan bijvoorbeeld een showtec lichtcontroller of een eurolite dmx led operator ook op verschillende soorten led parren.

Dus niet merk gebonden zijn?
Waar dien je op te letten bij het kopen van een Led controller?
Dubbelop, alsof ik een quote citeer!
KlunzVIP Lid
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 31-10-2024
29-11-2011 13:22
Dmx is dmx. Ik zou dus niet weten waarom alles van 1 merk moet zijn. Wel hebben somige sturingen en of fixtures niet de beschikking over de volledige 512 kanalen. Dat is dus iets om op te letten. Voor de rest mag het niks uitmaken al hoewel de kleine tafels vaak qua progameren en patchen niet uitblinken in snelheid. Als je genoeg tijd neemt, lukt alles. Maar mijn ervaring met led is datje er veel meer uit kunt halen met een (simpele) pc sturing, al dan niet incombinatie met een faderbord en touchscreen.

Software is vaak gratis te verkrijgen. Een usb dongel kost de kop niet en voor een 2e of 3e hands pc waar je alleen windhoos of linux en je lichtstuurprogramma op zet, hoef je ook geen honderden euro's te betalen. Daarna kun je het zo duur en luxe makenals je zelf wilt, maar dat kan ook in stappen. (touchscreen/flightcase/faderbord). Misschien in eerste instantie wat duurder dan een simpel tafeltje, maar zo dra je uit wilt breiden voldoet dat tafeltje niet meer en kun je weer op zoek naar iets anders.

Ik wist het wel.

Klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
MickeyMickStandaard Lid
3-12-2011 20:51
Vandaag even wezen testen.
De tri18 icm verschillende controllers, en bijna altijd conflict.
Led operator 1 en 4 van showtec
jb systems led controller
Erg jammer allemaal
Dj pyroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2005
Laatste: 3-3-2016
4-12-2011 12:24
En wat bedoel je dan juist met conflicten?
Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.
PatrickvHaeftenStandaard Lid
Sinds: 6-6-2011
4-12-2011 12:31
Wat voor parren heb je?
Hoeveel, wat zijn de specs en de kanalenindelingen?

Door een vaag verhaal te vertellen kan niemand je eigenlijk helpen wink ;)
KlunzVIP Lid
4-12-2011 18:23
Ben door dit vage verhaal er wel van overtuigd geraakt dat het probleem niet in de controllers zit, voor 99% zeker niet in de parren. Maar voor zo goed als 100% wel bij Micky Mouse. Begin maar eens goed met het lezen van de handleidingen. Dmx is echt geen hogere wiskunde.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
MickeyMickStandaard Lid
5-12-2011 09:52
De parren heb ik al eens genoemd, alleen t merk niet.
American Dj Tri18 led parren.
Ik ben langs de winkel geweest en daar samen met een licht technicus wezen kijken.
Verschillende dmx led tafels getest(die alleen bedoeld zijn voor led parren) en Ja conflicten.
Dus het ligt niet geheel aan mij.
Door verschillende led tafels kwam ik erachter dat:
Je niet altijd alle functies van de led par kan gebruiken met elke controller en dat labels van de controllers niet meer kloppen met de functie. Bij de ene controller staat er strobe en is het de masterdimmer.

@kluntz: Dmx is geen hogere wiskunde, dat begrijp ik maar we hebben hier te maken met dmx controllers dedicated to led verlichting die verschillende niet standaard dmx code sturen om controllers zo merk gebonden te maken
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
5-12-2011 10:45
De codes zijn gelukkig zo standaard DMX als het maar kan. Van belang is wel dat:

1. De sturing minstens het aantal kanalen per apparaat aan kan sturen als het apparaat vereist voor correcte werking (let op: Wollige tekst; geval is namelijk dat veel parren ook kanalen hebben die niet per sé van informatie voorzien hoeven te worden om toch volledig te kunnen werken).
2. De sturing de toewijzing van de kanalen (R-kanaal, G-kanaal, B-kanaal en MasterDim-kanaal) vrij in laat stellen.

De ShowTec LED Operator 4 laat 4 led parren toe met elk 4 vrij toe te wijzen kanalen (R,G,B,D) binnen een 8 kanaals grid (dus startadres: 1, 9 enz.). Heeft een led par meer dan deze 4 kanalen nodig om te kunnen werken dan is deze sturing ongeschikt.

De ShowTec LED Commander laat 8 led parren toe met elk 16 vrij toe te wijzen kanalen (waaronder R,G,B,D maar ook color, strobe en sound mits die ondersteund worden door de led par in kwestie). Heeft een led par meer dan deze 16 kanalen nodig om te kunnen werken dan is deze sturing ongeschikt.

Het instellen van met name de LED Operator 4 is geen sinecure (vanwege het feit dat de de bestaande toewijzing eerst ongedaan (unpatched) moet worden alvorens er een nieuwe toewijzing gedaan kan worden). De oplettende lezer weet dat uiteraard al (want het is uitgebreid besproken in dit forum). In de webshop waarschuwen we er zelfs voor inclusief link naar het betreffende forumtopic. Iemand die daarvan niet op de hoogte is (en ja, dat kan ook een winkel medewerker zijn...) krijgt het inderdaad niet voor elkaar.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MickeyMickStandaard Lid
5-12-2011 11:20

Dré schreef:

De codes zijn gelukkig zo standaard DMX als het maar kan. Van belang is wel dat:

1. De sturing minstens het aantal kanalen per apparaat aan kan sturen als het apparaat vereist voor correcte werking (let op: Wollige tekst; geval is namelijk dat veel parren ook kanalen hebben die niet per sé van informatie voorzien hoeven te worden om toch volledig te kunnen werken).
2. De sturing de toewijzing van de kanalen (R-kanaal, G-kanaal, B-kanaal en MasterDim-kanaal) vrij in laat stellen.

De ShowTec LED Operator 4 laat 4 led parren toe met elk 4 vrij toe te wijzen kanalen (R,G,B,D) binnen een 8 kanaals grid (dus startadres: 1, 9 enz.). Heeft een led par meer dan deze 4 kanalen nodig om te kunnen werken dan is deze sturing ongeschikt.

De ShowTec LED Commander laat 8 led parren toe met elk 16 vrij toe te wijzen kanalen (waaronder R,G,B,D maar ook color, strobe en sound mits die ondersteund worden door de led par in kwestie). Heeft een led par meer dan deze 16 kanalen nodig om te kunnen werken dan is deze sturing ongeschikt.

Het instellen van met name de LED Operator 4 is geen sinecure (vanwege het feit dat de de bestaande toewijzing eerst ongedaan (unpatched) moet worden alvorens er een nieuwe toewijzing gedaan kan worden). De oplettende lezer weet dat uiteraard al (want het is uitgebreid besproken in dit forum). In de webshop waarschuwen we er zelfs voor inclusief link naar het betreffende forumtopic. Iemand die daarvan niet op de hoogte is (en ja, dat kan ook een winkel medewerker zijn...) krijgt het inderdaad niet voor elkaar.
Dank Dré voor deze opheldering. Dit was dus wat ik zocht. Als niet Dmx ervaren gebruiker kon ik moeilijk verwoorden wat ik wilde zeggen. Wel jammer dat sommige medewerkers van andere bedrijven dit niet weten en gewoonweg zeggen dat je aan 1 controller vast zit
KlunzVIP Lid
5-12-2011 14:14
Gelukkig heeft dré het al uitgelegd. De fout zit hem dus echt bij jou en niet bij de producten. Het zou trouwens een mooie grap worden als een dmx led par alleen zou werken met een onhandig kleine controller van het "eigen" merk. Dan zou die par dus in elke ietwat grotere show totaal ongeschikt zijn, want hij zou niet werken met een avo/hog/chamsys/frog/ma/ of wat voor sturing dan ook. sneaky :V Gelukkig zijn de heren fabrikanen wel zo slim om dit probleem te tackelen en is dmx 512 altijd dmx (niet altijd 512)
De tijd van de 0-10V sturing is zo goed als over, de tijd dat merken als martin en sgm er een eigen protocol op na hielden, ligt ook al weer een jaar of 10 achter ons.

Dmx is een hele voortuitgang gebleken, heeft hier en daar nog wel wat nadelen/kinderziektes, maar is heel goed bruikbaar en gelukkig gestandariseerd wink ;)

Als je hiermee gaat werken, is uitleg vaak overbodig, het is bijna plug en play, maar als je toch tegen een probleem aanloopt zul je moeten zoeken/leren/lezen. En dat is nu net wat de huidige generatie zich geen tijd voor gunt,het moet maar hapklaar zijn en anders krijgt de apparatuur de schuld, of in je eigen woorden "conflicten" terwijl die aparatuur precies doet waar het voor gemaakt is en dus geen debet is aan het in jouw ogen niet voldoen.

Het verbaasd me trouwens helemaal niet dat verkopers geen product kennis hebben. Vroeger had je vakdiploma's en bijscholingen. Die zijn anno 2011 niet meer nodig, op een apotheek en drogist na geloof ik ashamed :$ Dat een verkoper in een winkel zichzelf lichttechnicus durft te noemen is ook zeer ongloofwaardig Ik ken nl. geen een technicus die in een winkel verkoper is, wel bij de grotere en betere pro dealers en verhuurbedrijven. Zoals bv. Dré hier bij new-line, Ralph bij de grote concurent en Menno bij Appled, enz. Was je met je vraag (want een klacht is het al lang niet meer) bij zo een bedrijf langs geweest, hadden die je binnen een minuut uit kunnen leggen wat jij niet wenste te begrijpen.

Nu ik trouwens nog even nadenk over produktkennis en de wens van klanten dat de verkoper daar alles van af moet weten.... Zouden de dames en heren van de supermarkt, ook al hun producten kennen? Nee,en dat vind iedereen normaal. Waarom zou dat in een andere vorm van verkoop dan anders zijn. Veel verder dan het opsommen van de technische specificaties, die je zelf ook kunt lezen komen de meeste verkopers niet.......... shut up :X

klunz

Terug naar forum Reageer (zonder quote)