Forum > Geluid

100v speakers op een synq 1k0

(93 reacties. Pagina 9 van 10)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
22-6-2021 11:07
Een versterker (vage eigen import daargelaten) is altijd netgalvanisch gescheiden.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
22-6-2021 18:42

Frank76 schreef:

Maar denk ik te ver door dat, als de versterker (door bijvoorbeeld een spanningspiek of dergelijke) de fout in gaat, er dan 230 op de uitgang kan komen te staan?
Normaliter is het poef speaker weg, maar in een 100% vochtige omgeving is dat een ander verhaal...
De dubbele isolatie zou ervoor moeten zorgen dat dit nooit gebeurt. Ben je er desondanks bang voor dan kun je altijd nog de massa aan de uitgangskant aan de randaarde hangen. Als er dan, dwars door de dubbele isolatie heen (schier onmogelijk), alsnog iets fout gaat dan zal direct de aardlek eruit knallen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1593
22-6-2021 20:15
Dat vinden niet alle versterkers tof, zeker klasse D niet.
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
23-6-2021 08:31

PvG schreef:

Dat vinden niet alle versterkers tof, zeker klasse D niet.
Als we zo gaan beginnen......
Dan heb je zeker nog nooit op een buiten evenement gestaan met mobiele stroomvoorziening laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
23-6-2021 09:57

Dré schreef:

De dubbele isolatie zou ervoor moeten zorgen dat dit nooit gebeurt. Ben je er desondanks bang voor dan kun je altijd nog de massa aan de uitgangskant aan de randaarde hangen. Als er dan, dwars door de dubbele isolatie heen (schier onmogelijk), alsnog iets fout gaat dan zal direct de aardlek eruit knallen.
Dan is pro audio dus juist minder geschikt. Immers zijn vrijwel alle versterkers geaard en niet dubbel geisoleerd. Pleit toch weer voor Sonos dan?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
23-6-2021 12:53

PvG schreef:

Dat vinden niet alle versterkers tof, zeker klasse D niet.
Waarom zou een dubbel geïsoleerde versterker dit niet leuk vinden? Uiteraard zal er verder geen enkele referentie tot welke aarde dan ook moeten zijn (maar dat lijkt me precies van toepassing op een draadloos systeem (Sonos)). Eventueel doe je het via een 4.7 Ohm 10W weerstand.

Frank76 schreef:

Dan is pro audio dus juist minder geschikt. Immers zijn vrijwel alle versterkers geaard en niet dubbel geisoleerd. Pleit toch weer voor Sonos dan?
Wat zegt Sonos daar zelf over? Als ze "nee" zeggen dan zou ik dat ter harte nemen. Mocht de luidsprekerconus van kunststof zijn dan kun je nog overwegen om de elektronica compleet in te gieten. Overigens heeft Kontakt ook nog een spuitlak die printen waterdicht maakt (PLASTIC 70; heb ik toevallig zelf een paar jaar geleden gebruikt bij de voedingen van onze Airfryers aangezien die af fabriek een ingebouwde pyro feature hadden als gevolg van vocht).

Of gewoon doen wat Tom zegt. Paar waterbestendige Visaton speakertjes (of zo) in de sauna en alle elektronica buiten de sauna. Is de oplossing met het laagste hobbybob gehalte ;). Eventueel een systeem met smartphone bediening en/of cast mogelijkheid (kunnen ze vanuit de sauna toch nog de favoriete playlists kiezen en volume regelen en zo).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
23-6-2021 14:40
Dubbel geïsoleerd en galvanisch gescheiden zijn natuurlijk twee compleet verschillende dingen.
Dubbel geïsoleerd gaat eigenlijk alleen over de behuizing, en maakt de uitgangen van een versterker niet veiliger, noch onveiliger.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
23-6-2021 15:55
Met een app in de sauna je muziek opzetten likt me niet zo verstandig.
Een appel mag niet warmer worden dan 35 graden.
Een samsung mag ook niet warmer worden dan 50 graden.
Een gemiddelde sauna staat toch wel een stuk hoger.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1593
23-6-2021 17:34

Dré schreef:

PvG schreef:

Dat vinden niet alle versterkers tof, zeker klasse D niet.
Waarom zou een dubbel geïsoleerde versterker dit niet leuk vinden?
Nogal wat klasse D versterkers werken standaard in bridge mode: er staat dan dus ook spanning op de min pool. De kans dat de amp via (input) signal ground ergens aan aarde hangt is vrij groot. Dus min pool van een amp aan aarde hangen is ‘not done’, want dan kun je een output kortsluiten.
Zelfs als de amp geen bridge mode gebruikt, is het niet netjes om signal ground aan aarde te knopen: met een beetje pech komt er een parasitair output signaal via ground op een input terecht…
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
23-6-2021 19:30

PvG schreef:

Nogal wat klasse D versterkers werken standaard in bridge mode: er staat dan dus ook spanning op de min pool. De kans dat de amp via (input) signal ground ergens aan aarde hangt is vrij groot.
Volgens mij ging het hier om een draadloos systeem (ik haalde het in m'n 2e reactie zelfs nog even expliciet aan). Dan is er dus geen koppeling via de ingang. Het was in ieder geval wat ik voor ogen had toen ik de tip opschreef (maar pas in 2e instantie voldoende aanvulde).

Angst voor capacitieve koppelingsproblemen via de voeding kun je wellicht ondervangen (als is het maar voor je eigen gevoel) door te werken met een vermogensweerstand in plaats van een kortsluiting.

Joepurlings schreef:

Dubbel geïsoleerd en galvanisch gescheiden zijn natuurlijk twee compleet verschillende dingen.
Dubbel geïsoleerd gaat eigenlijk alleen over de behuizing, en maakt de uitgangen van een versterker niet veiliger, noch onveiliger.
Dubbel geïsoleerd gaat in dit geval vooral over de voeding. Immers ook een klasse-2 versterker kan een metalen jasje hebben, net als een geaarde versterker. Het zegt dus alles over de doorslagspanning van de voeding, kruipwegen e.d.

Tom schreef:

Met een app in de sauna je muziek opzetten likt me niet zo verstandig.
Een appel mag niet warmer worden dan 35 graden.
Een samsung mag ook niet warmer worden dan 50 graden.
Een gemiddelde sauna staat toch wel een stuk hoger.
Oeps ja. Inderdaad niet het beste idee ooit. Buiten de sauna laten dan maar ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)