Forum > Zelfbouw Speakers

3-weg processing SA set voor band (advies gevraagd)

(15 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
6-3-2011 19:09
Gister lekker geknald, alles nog heel happy :). De set klinkt veel vlakker in het mid en het hoog is lekker fris.
Betere verstaanbaarheid en meer ruimtelijkheid in de zang/reverb.
Dus deze operatie lijkt geslaagd.

Nog 1 dingetje oplossen: rondzingen op het laag via de kick-mic. Ja, gate staat al strak, maar
ik krijg het voor elkaar om de gate open te houden... (4x dubbel 15" is te veel in een cafe? laugh :D )
Misschien de drums anders opstellen (uit het midden).
't is maar een hobby...
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
7-3-2011 19:25

PvG schreef:

rondzingen op het laag via de kick-mic.
Een gate zou niet eens persé nodig moeten zijn. Goed statief + goede microfoon? En inderdaad de opstelling zou je het in moeten zoeken. Ik weet niet of het drumstel op een podium stond? Podiums die helemaal dicht gebouwd zijn functioneren vaak als goede resonantiekamers en gooien roet in het eten. Vaak is het wel op te lossen door de probleem frequentie er uit te EQ'en voor de kick.

4x 15" kan behoorlijk overkill zijn voor een café (afhankelijk van de grootte van het café uiteraard). Maarja, je hoeft die 4x15" natuurlijk niet tot het uiterste aan te spreken wink ;)
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
8-3-2011 03:22
Eergister was zonder podium op betonvloer met planken met 4x dubbel 15" en drums in het midden opgesteld (waarbij de subs dus niet voluit konden sad :( ). Zonet op een podiumpje met 2x dubbel 15" sub en drums ook in het midden --> geen problemen, maar ook minder druk.

Standaardje is gewoon een K&M geval, kick-mic is Shure PG-iets. Klank is niet verkeerd en een ander merk/type gaat niet veel helpen
bij rondzingen op het laag, toch? Kick drum heeft zo'n kick-poort, mic staat net voor de poort opening (erin gaat het nog eerder rondzingen). Eq wordt lastig zonder klank te beinvloeden: is 50 a 60Hz en da's nou net wat je niet wilt wegdraaien...
Volgende keer met 4 subs de drummer uit het midden neerzetten...
't is maar een hobby...
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
8-3-2011 10:14
Ik heb geen ervaring met deze (relatief goedkope) Shure microfoons. Maar ik weet wel dat het met sommige zeer goedkope microfoons een stuk moeilijker werken is (zowel qua klank als rondzingen). Mijn ervaring daarin is met een goedkope 'drumset' van Samson o.i.d. Scherp wegfilteren van 1 band op een 31-band equalizer kan het probleem oplossen, zonder dat je noemenswaardig inlevert op klank. Maar kost je wel weer een 31-band equalizer.

Wat je ook kunt proberen is om de fase van de kick eens te draaien. Ik neem aan dat je probleem ook niet door een drumfill ontstaat?
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 390
8-3-2011 12:01
Ik denk dat het probleem moet worden gezocht in de kickmic zelf.
Probeer eens een AKG D112, Shure B52 of zoiets.
Probelem die jij aangaf had ik altijd met een Sennheiser E602, deze wordt lager in frequentie een omni ipv een nier met als gevolg rondzingen...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
8-3-2011 15:30
Geen enkele (kick-)mic (met normale afmetingen) is <100Hz nog een nier. De frequentie-response is hooguit wat anders. Het gaat hier om 50-60Hz (>5m golflengte). Dus ik houd het nog even bij de PG, want over de klank ben ik niet ontevreden.

Die fase-omkeren is een goeie, niet aan gedacht ashamed :$
Geen drumfill.
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)