Forum > Geluid

Syrincs M3-220 Multimedia Monitor Systeem

(108 reacties. Pagina 10 van 11)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
25-2-2009 16:38

Dré schreef:

Produceren: Ik zou wat anders nemen. Al was het alleen maar omdat je bij producen eigenlijk wilt optimaliseren voor de doelgroep (en chips, in het gros van de gevallen is dat een gebruiker met een takkerotzooi setje EN DUS zul je een producing setje moeten hebben dat daar een beetje mee overeenkomt).
Heel eerlijk gezegd ben ik het hier voor ongeveer 25% mee eens laugh :D

3 kwart van de tijd die je aan een track werkt, wil je een rustig geluid waar je lang in kunt werken, en wil je een "eerlijk" geluid. Niet omdat je zo nodig alles "vlak" wilt hebben, maar omdat je alle details goed wilt horen en omdat je zeker wilt zijn dat als je aan je knopjes draait en schuift, je hoort wat er gebeurt.

Die laatste kwart (25%) tijd wil je luisteren of je geen dingen doet die een gemiddelde luisteraar niet of anders zal horen, die zijn weergavesysteem niet kan weergeven, etcetera. Hiervoor is een referentiemonitor die "ruk" mag klinken juist de bedoeling.
Light Image
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
26-2-2009 09:19
Vraag van vandaag: Wat achten jullie 'goede' en 'ruk' monitoren? ;)
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
26-2-2009 09:37

voltcontrol schreef:

Vraag van vandaag: Wat achten jullie 'goede' en 'ruk' monitoren? ;)
Voor productie? Yamaha NS10(m) is een erg bekende "ruk" monitor (al zijn er nog steeds die beweren dat het een fantastisch ding is laugh :D). Leuk om "erbij" te hebben voor precies het doeleind dat Dre bedoelde.

Goede monitor? Dat zijn er nogal wat. Heb hier inmiddels ruim een jaar Dynaudio BM5A staan en dat is wel om je vingers bij af te likken - ongelooflijk strak, droog en diep laag, kraakhelder hoog waar alle details te horen zijn, uren mee te produceren zonder echt moeie oren te krijgen, en ze kunnen als 't moet (nodeloos) hard..

Maar, ook Genelec maakt mooie monitors en de Mackie HR824 was ooit ook fantastisch (en nogal betaalbaar te vinden op tweedehands-sites).

Kortom, zonder budget is er niks specifieks te noemen.
Light Image
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
26-2-2009 11:51
Neh, het ging om wat voorbeelden. Als er geen budget zou zijn zou ik eens gaan luisteren naar wat Klein+Hummel spul en B&W 801's.

Ik vroeg ma ook af wat de mening over KRK hier is, ik vind ze een beetje tegenvallen...
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
26-11-2013 13:05
Een flinke kick in dit topic!

Ik heb regelmatig last van een brommetje in de sub.
Heb twee setjes staan hier thuis, de ene heeft dit regelmatig, waarbij het weg is na opnieuw inbrengen van de xlr's.
Bij de andere set neemt dit het probleem niet weg, ook zonder aangesloten signaal kabels blijft het bestaan.

Iemand enig idee?

Roy
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
26-11-2013 16:54
Kan zijn dat de voedingselco's naar z'n grootje zijn. Heb je een opname van de brom?

Nog even dit: Open aansluitingen zijn niet de meest geschikte manier om te testen of je brom hebt aangezien het NIET overeenkomt met de praktijk (beetje vergelijkbaar met testen hoe hij drijft in de vla (ja, eigenlijk best wel net zo onzinnig)).

Om goed te testen waar de bron van de brom (dus niet de brom van de bron ;-) zit kun je het beste simpelweg Pin-2 met Pin-3 doorverbinden (met een 100 Ohm weerstandje of simpelweg een stukje draad). Dit geldt overigens voor elke XLR ingang (ongeacht merkteken op de behuizing).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 134
27-11-2013 00:04
Dit kun je handig doen met een dmx-terminator xlr-plug.

Gr, JD.
De stemming kleurt de weergave ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
27-11-2013 09:30
Geniaal. Dat ik daar zelf nooit op gekomen ben zeg! laugh :D shut up :X
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
4-3-2014 12:40
Excuses voor mijn zeer late reactie,
Allereerst bedankt voor de tip, het duurde even voor ik het eens niet vergat twee dmx terminators mee naar huis te nemen. Je blijft ze altijd kwijt raken..

Zoals ik al dacht: met terminators blijft er wat brommen in de sub.
@Dré, de voedingselco's zouden het, naar mijn inzien, best wel eens kunnen zijn. Echter, ik heb de middelen noch de kennis dit te bevestigen. Repareren jullie deze setjes ook Dré?

Ik zal proberen op korte termijn nog eens een opname te maken van het precieze probleemgeluid.
SinuzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2004
Laatste: 7-4-2020
Berichten: 199
4-3-2014 13:20
Defecte elco's zijn in veel gevallen te herkennen aan een bol staand kapje of gelekte smurrie (voorbeelden hier). Rimpels op de voedingsspanning zijn ook een goede indicatie, maar inderdaad niet makkelijk zichtbaar te maken zonder oscilloscoop.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)