Forum > Geluid

Reacties op het "welke draaitafel voor welk budget" topic.

(603 reacties. Pagina 3 van 61)
Moderator(s): Dré
NeveltyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2002
Laatste: 11-7-2004
Berichten: 43
15-10-2002 16:34
Per set of per stuk?
Per stuk en ik denk momenteel aan een sl1210
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
15-10-2002 17:11
Tja... Als je het geld heb liggen waarom zou je dan NIET voor een SL-1200/SL-1210 gaan ;-)

Nog even dit: Hele volksstammen denken dat er een verschil zit tussen de SL-1200 en de SL-1210. Het ENIGE verschil tussen deze 2 draaitafels is de KLEUR.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjJeroenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 4
16-10-2002 22:59
Heb ik ook nog een vraagje. happy :)

Hoe groot is nu eigenlijk het verschil tussen een Gemini PT 2100 en de Jb Q30,....etc. Scheelt iets van 50 euro ofzo toch? PT 2100 is er ook bijna uit he?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
17-10-2002 11:23

DjJeroen schreef:

Heb ik ook nog een vraagje. happy :)

Hoe groot is nu eigenlijk het verschil tussen een Gemini PT 2100 en de Jb Q30,....etc. Scheelt iets van 50 euro ofzo toch?
De motor van de PT-2100 is sterker (en stil), de arm is beter (en heeft hoogte instelling).
PT 2100 is er ook bijna uit he?
Klopt. Eind November komen de eersten van de laatste productierun binnen(ingevlogen). Half/eind December komt dan de laatste zending (via de boot).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjJeroenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 4
17-10-2002 21:20
Ok dankjewel! Je zou dus de PT2100 aanraden. Ik heb nu thuis nog Belt drive tafels staan maar ik draai nu wel al aantal jaartjes. Moet ook zo heel af en toe wel is op technics draaien en dat is best lastig als je belt drive tafels gewend bent. Zou je dus de PT 2100 aanraden of ken het ook met iets minder?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
18-10-2002 12:03
Als je regelmatig op Technics draait dan zou ik OF Technics nemen (na een goudmijn gevonden te hebben) OF een PT-2400.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjJeroenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 4
18-10-2002 21:44
Het is niet regelmatig maar soms en heb er nou ook weer niet zo heel veel geld voor over aangezien ik toch niet zo heel vaak platen mix thuis.
ArmaniStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 26-8-2003
Berichten: 47
19-10-2002 00:08
Geweldig Dré deze reviews/testen van de verschillende draaitafels!!!! Echt goed man...!!! happy :)

Alleen ik snap iets niet hè..
Kijk, ik draai zelf graag met cd's, dit vind ik zelf veel leuker, goedkoper en creatiever vanwege de vele mogelijkheden. Echter de laatste tijd zit ik er toch aan te denken om een draaitafel "voor erbij" te kopen.
En aangezien ik eerder kies voor kwaliteit zou de beste keus dus een Technics 1200-serie moeten zijn toch....?
Maar dat snap ik nou niet. Dat Technics 1200-model is volgens mij al 15 jaar de standaard in de prof. DJwereld, maar is het dus echt zo (triest?) dat er geenéén ander merk die kwaliteiten kan overtreffen??? Dat al die verschillende merken in 15 jaar nieteens een model van 15 jaar oud kunnen evenaren?!!!
Ik lees dan al die topreviews van jou en bekijk dan al die minpunten en pluspunten van die andere merken en ik snap het niet hoor. Is die Technics dan echt zo perfect, helemaal zonder fouten? Zo geniaal dat geen ander merk aan 'm kan tippen, zelfs niet na 15 jaar???

Maar ja, ik vind het best om een Technics erbij aan te schaffen hoor, maar ik kan er gewoon niet bij dat deze na al die tijd nogsteeds zo superieur is aan anderen merken. Is het niet stiekem zo dat doordat Technics 15 jaar geleden de standaard voor draaitafels heeft neergezet dat deze nu net zo overhyped is als bijv de DJM-600 van Pioneer, omdat je die op alle feesten ziet?!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
19-10-2002 15:09
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 14-1-2003 19:41

Armani schreef:

Is het niet stiekem zo dat doordat Technics 15 jaar geleden de standaard voor draaitafels heeft neergezet dat deze nu net zo overhyped is als bijv de DJM-600 van Pioneer, omdat je die op alle feesten ziet?!
NEE, absoluut niet.

Als je kijkt naar de opbouw van de arm en de manier van lagering (en algehele afwerking) dan is er GEEN EEN DJ draaitafel die dit zo netjes heeft uitgevoerd.

Als je kijkt naar de opbouw van het plateau en de motor dan zijn er slechts een paar die erbij in de buurt komen.

Als je kijkt naar de interne demping (en alle aandacht die besteed is aan het afvoeren van energie, opgewekt door het element) dan is er wederom nagenoeg geen een DJ draaitafel die erbij in de buurt komt.

Waarom lukt het de DJ merken niet? BUDGET, SCHAAL EN KENNIS! Laten we wel wezen: Waarschijnlijk hebben er meer mensen aan het ontwerp van de Technics gewerkt dan de gecombineerde engineering afdeling van Numark, Vestax, Gemini en Stanton!

Gemini, Numark (tot de nieuwste TT reeks), Stanton en vele andere merken kopen hun armen EN hun motoren/plateau combinaties gewoon in van een grootgrutter.

Vestax heeft ook een aantal dingen zelf ontwikkeld (alleen is daarbij de waarheid over de nadelen van hun "eigen" idee maar zo goed mogelijk onder het tapijt weg gemoffeld). Wat mij zelf het meeste stoort bij de Vestax draaitafels zijn de enorme toleranties waarmee hun ontwerpen gefabriceerd worden. Als je op een normale manier het plateau op de PDX-2000 zet dan zit het vastschroefmechanisme gewoonweg in de WEG voor een goede spindle koppeling. Je moet dan OF het plateau er letterlijk op TRAPPEN (als de doos dat zou overleven) of zelf nog even alles bij gaan zitten buigen. Sorry maar dat hoort NIET in een draaitafel van deze prijsklasse!

Mensen denken vaak dat er hele kantoren vol ontwerpers zitten bij een merk als Gemini, Numark, Stanton en Vestax. Da's een beetje een vertekend beeld. Waarschijnlijk dat er op de koffiekamer van Yoko meer mensen werken dan in de Engineering afdeling van de genoemde DJ merken. Hierdoor is de aanwezige kennis "pool" natuurlijk vrij ondiep...

Dus: Vanuit HiFi oogpunt is de SL-1200 absoluut ongeslagen (de PDT-6000 komt op sommige fronten in de buurt, de PT-2400 zit daar weer wat onder). Voor normaal DJ gebruik (waar het HiFi gebeuren sowieso een lage(re) prioriteit heeft) volstaan de meeste DJ draaitafels echter prima. Maar puur vanuit de ogen van een ontwerper is de SL-1200 een PRIMA ding.

En waarom zou er iets aan veranderd moeten worden? Ik heb hier een Thorens TD-160 staan (voor het digitaliseren van platen) die vandaag de dag nog net zo goed speelt als 40 jaar geleden toen hij ontworpen werd.

Valt er niets te verbeteren aan de SL-1200? Natuurlijk WEL. De demping van het pop-up lampje is niet road proof. De aan/uit schakelaar is te gammel in elkaar gezet. Een draaitafel zonder line-out is eigenlijk NIET van deze tijd. De anti-skating range zou wel eens verhoogd mogen worden tot 5. De pitch methode zou wel eens aangepast mogen worden tot techniek die van NA de Cuba Crisis is! En zo kan ik nog wel even doorgaan. De DJ merken hebben een aantal van deze dingen wel degelijk verbeterd ten opzichte van de SL-1200. Op een aantal andere vlakken (vooral uit HiFi oogpunt) moeten ze het echter nog steeds afleggen tegen de SL-1200.

En dat heeft geen reet te maken met hype ;-)

[Edit Dré: TTX1 referenties verwijderd]
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JSPR*Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2002
Laatste: 18-6-2003
Berichten: 16
21-10-2002 12:12
Mischien een stomme vraag, maar waarvoor dient de anti-skating op een mengpaneel, en hoe werkt ie dan??

Terug naar forum Reageer (zonder quote)