Forum > Geluid

Nieuwe LEM M5 Master..

(59 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
RuudjanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-7-2006
Laatste: 27-2-2010
Berichten: 48
29-5-2008 15:13
Hoi,

Ik heb gezien dat LEM een nieuwe speaker op de markt heeft gebracht, nl de M5 master. Heeft hier al iemand ervaring mee? Ze lijken ontzettend veel op de D400, maar dan met beter materiaal, zonder DSP en een andere verdeling van het vermogen (350 watt laag en 65 watt hoog)! Iemand??
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
29-5-2008 17:01
Importeur is 5 minuten geleden de deur uit gegaan (meer dan een halve werkdag hier geweest). Hij had (o.a.) een Master 5 bij zich. Die hebben we naast 1 van Syl haar ART-322A's gezet. Daarna even binnen 0,3dB matchen (vonden we voldoende voor het doel van de test), beiden op dezelfde afstand van de wanden gezet en ge-A-B'ed.

De Master 5 wint het op lager niveau qua geluidskwaliteit en laagweergave. Op hoog niveau zie je de kracht van een 2" driver (322A) naar voren komen en geef ik net de voorkeur aan de 322A. Moet wel zeggen dat we dat hoge SPL verhaal met saxofoonmuziek gedaan hebben (ongeveer funest voor ELKE hoogdriver; dus zeker voor een 1" driver zoals in de Master 5 gebruikt wordt).

Ik zie de 322A meer als een topkastje bij een sub en/of voor R&R werk terwijl de Master 5 (wat mij betreft gewoon een opvolger van de D-400) alles wat netter doet. LEM claimt 5dB meer output dan bij de D-400 (eerst zien, dan geloven; 3dB zou ik al een wonder vinden).

Is de Master 5 een aanrader? Ik vind van wel. Ik had D-400's in bestelling staan maar heb dat omgezet naar Master 5 kastjes (gewoon omdat ik dat zie als een opvolger van de D-400). Vooral de rust waarmee het geluid uit de kast kwam was, in deze prijsklasse, ongekend.

Wellicht later nog eens een langer verhaal, dit is het voor nu ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
29-5-2008 18:04
De LEM Master 5 klonk érg leuk, bijna vriendelijk, vooral op beschaafd volume. Zoek je een fullrange beukkast, zou ik toch voor de RCF ART322A gaan, omdat die beter overeind blijft als je ze even wat meer op hun donder geeft.

De Master 5 is een mooie alleskunner, die niet alleen (liefst samen met één of twee subs) voor een drive in te gebruiken is, maar ook zo in een kroeg geplaatst kan worden waar over het algemeen rustige achtergrondmuziek wordt gedraaid, maar waar 1x per maand wél even een dj achter de bar wordt neergezet voor wat gezellig lawaai.

Als ik vandaag de dag tussen deze twee plastic kastjes zou moeten kiezen (en die keuze is logisch omdat de prijsklasse zoals het er nu uitziet redelijk vergelijkbaar is), zou ik bovendien zeer gecharmeerd zijn van het gewicht van de Master 5. Het is bijna absurd: nog geen 14 kilo! Da's dus 9 kilo minder dan de RCF ART322A. En daarmee de eerste actieve kast die ik zo huppekee met één handje in de goederenlift parkeerde, of beter nog: gewoon mee de trap af had kunnen lopen.

Ik voorzie een nieuwe hardloper, als mensen in de gaten krijgen hoe netjes de Master 5 klinkt tussen de welbekende concurrenten.
RuudjanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-7-2006
Laatste: 27-2-2010
Berichten: 48
30-5-2008 09:39
Fijn om te horen van kenners dat ze zo tevreden en te spreken zijn over de nieuwe M5 van LEM. Ikzelf heb ze gister ook mogen beluisteren tegenover de D400. De M5 kwam voor mijn gevoel stukken beter over. Het geluid van de M5 is gecontroleerder. Je hoort meer details. Het hoog is lang niet zo schel als die van de D400 en er zit meer druk achter die kasten (350 watt op het laag!). Vandaar dat (volgens Dre en Syl) het geluid uit de M5 veel rustiger en beschaafder klinkt.
Ik doe mijn D400's weg en ga ze inruilen voor de M5. Uiteindelijk zal ik er ook twee LEM T-5SA baskasten eronder zetten, maar daar moet ik nog even voor sparen!
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
3-6-2008 07:54
We hebben jaren met plezier gedraaid met de D400 (en nog steeds als monitor), ben toch wel benieuwd naar de M5! Jammer dat ze bij LEM dat ene onhandige handvat hebben laten zitten, wat dat betreft ligt de RCF ver voor op de LEM. Hoewel het gewicht van slechts 14 kilo natuurlijk ook minder noodzaak geeft voor voldoende handvatten wink ;)
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
3-6-2008 10:47
Vooral het handvat bovenop de RCF is inderdaad érg handig (ik had niet zonder gewild). Maar geloof me, de LEM Master 5 heeft het niet echt nodig.
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
3-6-2008 15:47
Bij een laag gewicht zijn handvatten idd minder belangrijk, en als ze zo lekker klinken… happy :). Naast klank vind ik voor mezelf transportgemak en/of gewicht zeker zo zwaarwegend. Zelfs bij de Art310 topjes –die nog lichter zijn dan de LEM- zou ik het niet zonder handvat bovenop de speaker willen doen. Zeker als ze wekelijks meerdere keren door je handen gaan en in de bus geplaatst moeten worden. Niet overmatig lastig door het gunstige gewicht, maar bij de D400 forceer ik mijn handen/polsen toch altijd een beetje bij sjouwen en plaatsen.

Ander voordeel vind ik de schaalbaarheid van het RCF-gamma… Van een losse 322 tot een 310 met 705, een enkele 8001 met twee 310’s of 322’s. Of voor groter 6001 of 7001 toppen erbij met meerdere 8001’s. Hoewel RCF daar niet de enige in is, zijn veel van de kasten in de huidige serie helaas erg zwaar. De digitale neo-versies zijn een stuk lichter en er komt meer nieuws aan met lichtere versterkers en neodymium speakers. Maarrr, helaas gaat dat wel ten koste van de sterke prijs-kwaliteit verhouding.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
4-6-2008 13:04

Janbo schreef:

Bij een laag gewicht zijn handvatten idd minder belangrijk, en als ze zo lekker klinken… happy :). Naast klank vind ik voor mezelf transportgemak en/of gewicht zeker zo zwaarwegend. Zelfs bij de Art310 topjes –die nog lichter zijn dan de LEM- zou ik het niet zonder handvat bovenop de speaker willen doen. Zeker als ze wekelijks meerdere keren door je handen gaan en in de bus geplaatst moeten worden. Niet overmatig lastig door het gunstige gewicht, maar bij de D400 forceer ik mijn handen/polsen toch altijd een beetje bij sjouwen en plaatsen.
Bij plaatsen is handvat opzij juist handig (heb je de andere hand vrij om het "gaatje" te zoeken). Bij vervoer zorg je natuurlijk voor een dolly of case op wielen ;-)
Ander voordeel vind ik de schaalbaarheid van het RCF-gamma…
Er schijnen meer smaken "Master" kasten aan te komen van LEM.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Mark_dabombStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 21-12-2010
Berichten: 277
4-6-2008 18:31
Wanneer verschijnen deze in de webshop en wat is de richtprijs?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
4-6-2008 18:36
Staan op de "rol" voor morgen (afgelopen 2 dagen bezig geweest met parcelnightmare van TNT post). Prijs is iets van 100-120 euro hoger dan van de D-400.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)