Forum > Zelfbouw Speakers

Studiereis over het Internet: Baffle Diffraction Step (BDS)

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
11-3-2007 21:28
Hallo Dré,

Dré schreef:

Of het materiaal waarmee de baffle bekleed wordt invloed heeft op de BDS hangt maar net af van het frequentiegebied waar je het over hebt. Een materiaal kan pas duidelijke invloed hebben op de reflecties (bijvoorbeeld door absorbtie of refractie) als de materiaaldikte/oppervlakteverstoring niet verwaarloosbaar is ten opzichte van de golflengte. Zo zal een laagje whatever spul van 2mm volgens mij totaal niets uithalen (behalve optisch en in de folder).
Op mijn zoektocht naar dempingsmateriaal kwam ik Baffletex tegen, die door verschillende mensen word gebruikt als dempingsmateriaal voor op de voorkant van de baffle.

Helaas net als bij veel andere dempingsmaterialen bijna géén specificaties te vinden, laat staan een net tabelletje waar je ze allen kunt vergelijken.

Baffletex wordt trouwens ook gebruikt voor "Outdoor Sleeping Bags" (slaapzakken dus).

Is het trouwens mogelijk dit topic te verplaatsen naar het zelfbouw forum, zodat alles netjes bij elkaar staat.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
11-3-2007 21:59

Webbie schreef:

Helaas net als bij veel andere dempingsmaterialen bijna géén specificaties te vinden, laat staan een net tabelletje waar je ze allen kunt vergelijken.
Ik denk dat dat soort zaken in de "box industrie" vallen onder "meten is weten".

Dakbedekking, glaswol, flies etc. etc. wordt allemaal gebruikt in de luidsprekerbouw, maar van origine is het eigenlijk bedoeld als product voor een ander doeleind.

Als je het dan hebt over "echt" dempingsmateriaal, iets wat o.a. in de scheepvaart gebruikt word, dan heb je dikke hard rubberen matten met foam erop.

Ik zag dat je de post ge-edit hebt, maar uit mijn hoofd maakt Recticel dit. (afdeling technisch foam).

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
11-3-2007 23:13
Hallo Martin,

Bedankt voor je post.

KVM schreef:

Webbie schreef:

Helaas net als bij veel andere dempingsmaterialen bijna géén specificaties te vinden, laat staan een net tabelletje waar je ze allen kunt vergelijken.
Ik denk dat dat soort zaken in de "box industrie" vallen onder "meten is weten".
Martin.
Het word denk ik inderdaad een trail-and-error-procedure met het oor, wellicht ondersteund door metingen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
29-4-2007 12:25
de baffle hoef je niet in zijn geheel te bekleden met filt of andere zaken (fluweel heb ik ook wel eens gezien) alleen het gebied rondom de tweeter word nog wel een s gedaan. Dit voorkomt difractienvan de schroeven en evt andere opstaande randjes . De baffle moet in zijn toalitiet voorspelbaar zijn voor het geluid. dus geen plotselinge opstaande randjes. verder maakt het in mijn bescheiden mening niets uit.
Jij maakt gebruik van een ribbon en wellicht met hoorn, dan maakt het al helemaal niet uit wat er op de voorkant van de kast zit. voor de lage en/ of mid sectie heeft bekeding voor zover ik weet geen nut.
Linkwitz word hevig bediscussieerd en is zeker niet heilig
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
29-4-2007 23:07
Hallo Robin,

Het bekleden van de baffle was ik niet van plan te gaan doen.
Het doel van de vragen hierover was zuiver oriënterend.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
30-4-2007 04:11
Ik gebruik bafeltex wel regelmatig.
Ik heb daarmee ook een, op gehoor test, gehouden, 2 indentieke kasten, een met bafeltex, een zonder, met rooster en foam ervoor, verschilende "oren" laten luisteren, van de 12 personen wees 9 degenen met bafeltex aan.
Ik verneem het geluid, met bafeltex, als rustiger, mijn idee, een front en alle obstakels op een front zullen een weerkatsing of verstoring van het geluid geven, met bafeltex is de weerkatsing van het front veel minder.
De weerkatsing is denk ik een soort of deley die je oren continu moeten/zullen corigeren waardoor een soort luistermoeiheid optreed.

Ik kan dit niet wetenschapelijk onderbouwen, ik post hier mijn eigen ideeen
Wel wil ik, als iemand een goed meetsysteem heeft, en deze op de juiste manier weet te gebruiken in de juiste omgeving, een aantal kasten maken, om dit eens meettechnish uit te zoeken.
Als er imand is die daar wat voor voel, mail mij.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
30-4-2007 09:12

ivo2 schreef:

Ik gebruik bafeltex wel regelmatig.
Beter bekend als baffletex wink ;)

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)