Forum > Licht

LED parren met goede licht kwaliteit

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
BmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-10-2006
Laatste: 5-6-2007
27-11-2006 13:15
Ik lees hier dikwijls dat die Showtec LED parren niet zoveel lichtopbrengst hebben dan de duurdere types. Nu heb ik al proberen te zoeken in google welke merken dat dan wel zijn maar ik kom altijd op de Showtec parren uit.

Kunnen jullie mij vertellen welke merken dan wel een betere lichtopbrengst hebben?
TimcooijmansStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 10-1-2008
27-11-2006 14:04
Bijvoorbeeld CLS maakt parren die het wat beter doen dan Showtec's. Wat je niet moet vergeten is dat je nooit dezelfde lichtopbrengst zal krijgen dan bijv. een normale 500Watt PAR (in iedergeval nu nog niet)
MauriceStandaard Lid
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
27-11-2006 14:50
Heb laatst een klusje gehad met een tiental Showtec LED parren op een klein podium, opzich viel het me alles mee. Zag het er best netjes uit met een klein hazertje erbij. Maar ik heb het dan wel over een heel klein podium. happy :)
DeMennooosVIP Lid
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
27-11-2006 14:53
Wat je niet moet vergeten is dat je nooit dezelfde lichtopbrengst zal krijgen dan bijv. een normale 500Watt PAR
Ja hoor, zonder probleem...
De Thomas PixelPar 90 kun je prima als 500W vervanger gebruiken. Zelfs naast een 1000W PAR kan hij nog aardig mee. In het vergelijk met de 1kW PAR begint de moeilijkheid bij het mengen van kleuren. Zeker bij de donkere kleuren red de PixelPar het nog niet.

Er is alleen een redelijk verschil in prijs en dan is de vraag kijk je alleen naar wat het kost of wil je ook kijken naar wat de LED Par op andere vlakken minder kost (en je dus eigenlijk weer bespaart...)
LuckenStandaard Lid
Sinds: 5-6-2003
Laatste: 8-7-2021
27-11-2006 17:06
1 x bewerkt. Laatst door Lucken op 27-11-2006 18:20
Idem met de Coemar ParLite Led ! Die gaat gerust boven een 500watt PAR.

Voor meer info zie: https://www.avl.be/coemar/parliteled.htm
TimcooijmansStandaard Lid
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 10-1-2008
27-11-2006 17:10
Hmmm, ik stam dan een beetje uit de oertijd ofzo laugh :D In "mijn" tijd waren de ledparren goed te doen op felle kleuren maar als het ging om donkere kleuren dan lieten ze een steekje vallen. Maar jullie willen zeggen dat bovengenoemgde op donkerblauw/rood meer licht of evenveel licht output hebben als een PAR500
LuckenStandaard Lid
Sinds: 5-6-2003
Laatste: 8-7-2021
27-11-2006 18:19
Inderdaad, maar wel voor de genoemde par en niet voor een Showtec par of andere Chinese par !
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
27-11-2006 18:59

lucken schreef:

Inderdaad, maar wel voor de genoemde par en niet voor een Showtec par of andere Chinese par !
Vind ik nogal een generaliserende opmerking. Ik neem tenminste aan dat jij niet alle Chinese LED-parren voorbij hebt zien komen en aan een uitgebreide (licht)test hebt onderworpen.

Sterker nog, het zou me niets verbazen als de door jouw genoemde Par-ren in China gefabriceerd zijn. Los van wel/niet OEM.
Light Image
DeMennooosVIP Lid
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
27-11-2006 19:48
1 x bewerkt. Laatst door DeMennooos op 27-11-2006 20:03
Ik generaliseer dan even lekker mee, maar dan wel op basis van visuele ervaring. Voor veel Chinese klonen en heel veel niet Chinese LED parretjes is het jammer maar helaas kwa output. Het is in veel gevallen alsof de makers zich niet of nauwelijks in LED hebben verdiept en alleen maar iets maken omdat het een HOT item is.

Om te antwoorden op Tim.
Niet alle donkere kleuren zijn met LED te maken. De grootste uitdaging is en blijft het maken van L181.
Als je vergelijking maakt over het gehele spectrum van kleuren haal je met een PixelPar een hogere output dan welke andere LED PAR dan ook.

In 2004 heeft PLSN een test gedaan tussen een Pixelpar 90L en een source 4 PAR met een HPL 575W lamp.

Hier een stuk uit de test.
It’s easy to see that there are significant benefits that come along with the Pixelpar. But all of the size, weight and energy savings are of secondary importance to the usefulness of the light. What we’re most interested in is how the quantity and quality of light compares to a conventional color wash.

To help answer that question, we used a GE type 217 “color and cosine corrected” light meter and measured both a Pixelpar and a Source Four PAR with a new HPL 575 lamp. With a 15’ throw the Pixelpar produced 50 footcandles at the center of an 8’ diameter field. By contrast, the Source Four PAR with a narrow lens at a 30’ throw produced 225 footcandles at the center of a 7.5’ diameter field. In terms of the quality of light, the Pixelpar had much more red than did the S4 PAR. In white light, the S4 PAR was the winner, hands down.

But what happened next was a bit of a surprise. We used the primary colors to gel the S4 PAR and compared it to the Pixelpar with as close a color match as possible. Each of the colors we chose, Roscolux 80 (primary blue), Roscolux 91 (primary green), and Roscolux 27 (primary red) was matched very closely with the Pixelpar, at least by the eye. Technically, the Pixelpar has more than 16 million permutations of RBG color combinations. Although we didn’t look at more than 13 or 14 million (plus or minus 13.9999 million), it’s clear that there is a much more limited range of distinct colors. Without undertaking a much longer study, it would be difficult to say exactly how well a Pixelpar can match the color variation of gels, but we believe that, with the exception of some of the more esoteric colors, it seems to do a fairly good job.

In terms of the quantity of colored light, in general the Pixelpar produced more colored light than the S4 PAR with an equivalent gel. In primary blue, the Pixelpar measured 20 footcandles at the center, while the S4 PAR measured 8 footcandles. In primary red, the Pixelpar measured 26 footcandles while the S4 PAR measured 12 footcandles. And in primary green, the Pixelpar measured 30 footcandles while the S4 PAR measured 4 footcandles. In each case, the Pixelpar clearly outperformed the S4 PAR in terms of colored light output.

The color wash produced by the Pixelpar is generally uniform with few aberrations, although there is some non-uniform color in the yellow/orange region. The range of color is exceedingly good and the saturation can be controlled to some degree by varying the level of the primary colors.

For many years, it was questionable whether LED fixtures were ready for color wash applications. It’s clear now that the Pixelpar and the Pixelline make effective color wash fixtures even compared to conventional fixtures with gels.
Hier ook nog een paar linkjes naar de Ruffneck van afgelopen september.
42 stuks pixelpar 90L in een matrix...

PixelPar Matrix
nog een keer
nog eentje

Neem anders de proef op de som en mail voor een afspraak, dan kun je het met eigen ogen bekijken sneaky :V
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
27-11-2006 19:56

DeMennooos schreef:

Als je vergelijking maakt over het gehele spectrum van kleuren haal je met een PixelPar een hogere output dan welke slechte kloon dan ook.
Vind ik geen normale formulering. Alsof de PixelPar het originele product heeft, en alle China-danwel-Japan-danwel-welk-land-dan-ook-LEDparren klonen zijn van de PixelPar. James Thomas Engineering heeft bij mijn weten geen alleenrecht op het maken van LED-parren en was voor zover ik weet OOK niet de eerste die dat deed.
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)