Forum > Webshop

wat is de beste mic/signaalkabel?

(34 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
7-5-2003 01:24

Dré schreef:

nieuwe videobron
(Da's dus de over/under methode).
als het dan helemaal opgerold is, hoe maken ze het dan netjes vast?
Zijn er ook nog andere methode's?
Leuk onderwerp.

Wij nemen altijd de uiteinden van een kabel bij elkaar, en herhalen dat net zolang tot er ongeveer 1,5 meter overblijft, en dan leggen we er een "zachte" knoop in.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
7-5-2003 08:37
Er zijn van die hele mooie strips klitteband, die je aan één kant met twee kleine
tiewraps aan je kabel vastmaakt, of met een soort van metalen strip. Die dingen zitten altijd aan de kabels vast, en raken dus ook niet kwijt.
-- Let's do it my way and get it right the first time --
StamplaafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-11-2002
Laatste: 13-1-2008
Berichten: 70
7-5-2003 15:25
over het kabeldraaiverhaal.

ik heb altijd gedacht dat over je elleboog rollen in principe geen kwaad kon, en doe dit dan ook altijd.

toch wilde ik even de proef op de som nemen hier op m'n werk, en heb even een stuk UTP gepakt uit de doos (dus zo van de rol af, zonder connectortjes of iets.)
UTP leek me wel geschikt, aangezien het redelijk gevoelig is voor knikken en te scherpe bochten. en heb een stuk van om en nabij de 6 meter gepakt.

omdat de kabel op rol zat, zat er nog een beetje de vorm in van de rol (de kabel had dus de neiging om 'op te krullen')

Eerst heb ik de methode van dre geprobeerd, echter, de kabel weigerde om 'de andere kant' op te buigen.. de originele vorm hield veel te veel aan. ik ben echter ook niet heel bedreven in dit kunstje, dus het kan ook aan mij liggen.
na de kabel dan maar 'hardhandig' opgerold te hebben, sprong de kabelrol na het neerleggen direct uit elkaar..

Hierna heb ik mijn eigen 'elleboogmethode' getest.. nou zorg ik er wel altijd voor dat ik geen 'twists' in de kabel draai, dus mijn andere hand gebruik ik om de kabel weer 'recht te trekken'. na het oprollen heb ik de rol neergelegd, en deze bleef bijna geheel netjes in vorm.. dus zoals ik normaal gedaan zou hebben: klittebandje erom en de kast in..

eigenlijk dus een gefaald expiriment want de methode van dre wilde mij niet lukken. nou kan dit aan de UTP kabel liggen (voor de leek: UTP is 8 aderige kabel waarvan de aderen per 2 getwist zijn om elkaar, en de 4 kabelparen ook nog om elkander getwist zijn) maar XLR kabels hebben toch ook intern de aders getwist??

op zich ook voor deze IT-er wel een interessant vraagstuk, omdat ik redelijk vaak met kapotte kabels 'uit de kast, "deed het vorige week nog hardstikke goed!"' geconfronteerd wordt. waar vaak de oorzaak een draadbreuk is, en geen kapotte RJ45 o.i.d.

wat doe ik (of mijn kabel) fout??
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
7-5-2003 15:38
utp is daarvoor ook totaal niet voor geschikt...

zelf heb ik het met wat toen bij me elektrische gitaar zat, jack/jack 10 meter heb ik toen ook altijd zo opgerold, whaha en nu blijft het dus echt niet meer zitten het draait altijd...

ook bij me speaker kabels heb ik dat... sad :(
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
7-5-2003 15:44

Dré schreef:

Waarschijnlijk heb je het filmpje NIET goed bekeken? Sommigen hebben meer geinvesteerd in kabels dan anderen geinvesteerd hebben in hun volledige drive-in show. In zulke gevallen wil je wat meer dan normaal aandacht besteden aan het oprollen van je kabels.
Uiteraard moet je heel wat keertjes de video bekijken voor je ziet wat hij precies doet.
Ik had het filmpje wel goed bekeken, maar ik vroeg mij af waarom dit beter was? Maar die vraag heb je overigens goed beantwoord.
Maar dat is MIJN mening...
ZappiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2002
Laatste: 10-4-2006
Berichten: 138
13-5-2003 15:48

Dré schreef:

Waarschijnlijk zijn de merknamen Gerber en Leatherman je volledig onbekend???
www.leatherman.com/products/tools/pst-ii/default.asp
hier in ieder geval niet :D
kan jij geen gerber's leveren dre??
Zijn er nog vragen? Geen vragen? Mooi! gaan we door!
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
14-8-2005 19:04
Kan ik misschien iets meer uitleg krijgen over de over/under mthode van het filmpje?

als ik het goed bekijk, zie ik dat je 2 verschillende handelingen door elkaar gebruikt, klopt dat?(dus om de 2 keer dezelfde methode?) ik heb het thuis geprobeerd met mijn mic kabel en het filmpje heel langzaam, maar ik kwam er niet uit.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
15-8-2005 01:45
Zie ook hier (duurt wel even voordat die pagina geladen is, neem een bakkie koffie of zo).

EN zet het (eerder bekeken) filmpje in "loop" mode om het beter te kunnen zien.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
30-7-2006 18:00
De "over/under" methode is zeer geschikt voor alle soorten kabels (behalve voor de multi en de krachtstroom kabels)langer dan een meter of tien.

Voor de kortere kabels kun je ook doorrollen. Hiermee bedoel ik dat je de kabel door je vingers laat rollen terwijl je de kabel oprolt. Deze techniek is niet minder moeilijk of makkelijk maar vooral wat sneller.

En nog even aan alle eleboog rollers, Als je een kabel over je elleboog oprolt dan dwing je de kabel een vorm aan te nemen die niet natuurlijk is, wat na verloop van tijd kabelbreuk tot gevolg heeft.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
31-7-2006 09:26

Douwe schreef:

De "over/under" methode is zeer geschikt voor alle soorten kabels (behalve voor de multi en de krachtstroom kabels)langer dan een meter of tien.
Ik gebruik het zelfs voor m'n vulslang bij m'n Camper ;-)

Welkom terug Douwe, kom eens een bakkie halen op onze "nieuwe" locatie!
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)