Forum > Webshop

Verzending naar België

(44 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
5-4-2007 16:19

AMX_Pete schreef:

ceke schreef:

Als ik bestel via mijn bedrijf kan ik de btw terugvorderen, hoe gebeurt dat hier ?
In principe mag de verkoper een faktuur maken zonder BTW aan te rekenen, maar dan moet de koper wel een BTW nummer hebben ( in dit geval een Belgische ). Er hoeft zelfs niet op te staan dat het export betreft.
Bij elke factuur wordt het BTW nummer weer opnieuw getoetst EN vermeld op de factuur (dat laatste is verplicht). En voor zover ik de Nederlandse wet begrijp mag ik alleen intracommunautair leven als aangetoond kan worden dat de goederen het land verlaten (dus afhalen en toch BTW vrij leveren zou dan in principe niet mogelijk zijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
10-4-2007 10:54

AMX_Pete schreef:

Dré schreef:

Bij elke factuur wordt het BTW nummer weer opnieuw getoetst EN vermeld op de factuur (dat laatste is verplicht). En voor zover ik de Nederlandse wet begrijp mag ik alleen intracommunautair leven als aangetoond kan worden dat de goederen het land verlaten (dus afhalen en toch BTW vrij leveren zou dan in principe niet mogelijk zijn).
Dat het BTW nr van de koper duidelijk op de faktuur hoort te staan, spreekt voor zich.
Maar dat je moet aantonen dat de goederen (of diensten en verhuur ofzo ?) het land verlaten ?
Als een naam en adres duidelijk in overeenstemming is met het BTW nr , wat moet er dan nog aangetoond worden ?
Zijn niet mijn regels, zijn de regels van de belastingdienst.

Prima dat je hier een eigen mening over hebt (maar bij aangifte ICL heeft de belastingdienst totaal GEEN boodschap aan jouw mening).

Hier de betreffende regels:
Toepassing 0%-tarief bij intracommunautaire levering
Er is sprake van een intracommunautaire levering als u aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

- De goederen worden daadwerkelijk naar een ander EU-land vervoerd. Dit moet u kunnen aantonen aan de hand van uw administratie. U moet daarbij denken aan bestelformulieren, orderbevestigingen, transportbescheiden en dergelijke. Aan een enkel document heeft u niet voldoende. Belangrijk is het geheel van de bewijzen en de samenhang daartussen.
- De afnemer is ondernemer en heeft een btw-identificatienummer in het land waar de goederen naartoe gaan.

Als u niet aan deze voorwaarden voldoet, bijvoorbeeld omdat de afnemer een particulier is of geen btw-identificatienummer heeft, is het 0%-tarief niet van toepassing. In dat geval moet u btw berekenen en de btw op aangifte voldoen.
Als een buitenlandse klant de bestelling afhaalt dan heb je GEEN bewijs dat de producten ook daadwerkelijk het land verlaten (lijkt me erg duidelijk).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
11-4-2007 15:20

AMX_Pete schreef:

De Belgische en Nederlandse belastingdienst hanteren precies dezelfde regels als ik het zo zie.
Ik zie niet hoe ik er een andere mening op na hou.
Met name de regel:
- De goederen worden daadwerkelijk naar een ander EU-land vervoerd.
lijkt me een niet erg meervoudig te interpreteren regel. Als een Belgische klant de spullen bij je komt afhalen heb je GEEN garantie dat hij ze naar een ander EU land zal vervoeren. Niets zal hem ervan weerhouden de spullen mee te nemen naar Beverwijk en daar op de Zwarte Markt te verkopen en daarna mijn factuur te verscheuren. En dan heb IK mogelijk een probleem (ik ben die regel namelijk niet nagekomen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
12-4-2007 14:08
Je vergeet de tekst:
Aan een enkel document heeft u niet voldoende. Belangrijk is het geheel van de bewijzen en de samenhang daartussen.
Daar wordt niet aan voldaan in mijn voorbeeld.

Er is immers maar één van belang zijnd document (zijnde de factuur). De orderbevestiging, originele bestelling e.d. zit in het vóórtraject (totaal niet relevant voor de belastingdienst aangezien zij enkel willen weten of de goederen daadwerkelijk Nederland verlaten hebben).

Verder vind ik het vreemd dat je het verschil niet ziet tussen een Nederlandse klant (die, ook als hij/zij een BTW nummer heeft, de BTW zelf zal moeten voorschieten) en een Belgische klant; daar waar het gaat om het voorbeeld van de zwarte markt in Beverwijk. Die Belgische klant heeft immers een ca. 15% voordeel (heeft BTW vrij ingekocht).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
12-4-2007 16:27

AMX_Pete schreef:

Nee, ik denk niet dat ik iets vergeet en dit staat er ook bij :
"U moet daarbij denken aan bestelformulieren, orderbevestigingen, transportbescheiden en dergelijke."
Bij afhalen kunnen we de transportbescheiden achterwege laten (die zijn er niet). Wat er overblijft is de orderbevestiging en de factuur en de "en dergelijke" (en ook dat laatste is er niet in het geval van afhalen; over blijft dus factuur en orderbevestiging). En die combinatie zou dan moeten voldoen aan:
- De goederen worden daadwerkelijk naar een ander EU-land vervoerd. Dit moet u kunnen aantonen aan de hand van uw administratie.
Verwar daarbij niet de regel
- De goederen worden daadwerkelijk naar een ander EU-land vervoerd. Dit moet u kunnen aantonen aan de hand van uw administratie.
met de toelichting van de regel
U moet daarbij denken aan bestelformulieren, orderbevestigingen, transportbescheiden en dergelijke.
Het is namelijk de regel die bindend is, niet de toelichting.

- De orderbevestiging is geen bewijs dat de goederen daadwerkelijk het land verlaten.
- De factuur is geen bewijs dat de goederen daadwerkelijk het land verlaten.

De EIS/regel is: De goederen worden daadwerkelijk naar een ander EU-land vervoerd.

En die eis kun je niet hard maken aan de hand van de factuur en de orderbevestiging.

Overigens vond ik dit document ook nog over deze zaak. Daar staat het volgende in:
In het antwoord op de vragen van de Kamerleden De Vries en Van Rey over het nieuwe BTW-systeem binnen de EG (TK, 1994-1995, Aanhangsel, nr. 268), is met betrekking tot de toepasselijkheid van het nultarief bij intracommunautaire leveringen uiteengezet welke voorwaarden ter zake voor de ondernemer gelden. Ook is daarbij aangegeven dat het nultarief toepasbaar is bij afhaaltransacties, dat wil zeggen transacties waarbij een (buitenlandse) koper in Nederland goederen koopt "af-fabriek" en die goederen zelf meeneemt. Hoewel de ondernemer in die gevallen niet over vervoersdocumenten beschikt, zal hij, indien hij met de afhaler geregelde handelsbetrekkingen onderhoudt, aan de hand van de bescheiden die betrekking hebben op deze handelsrelatie toch voldoende bewijs kunnen vergaren om het recht op het nultarief aan te tonen. Het laatste zal problematisch zijn indien de ondernemer met de afhaler geen geregelde handelsbetrekkingen onderhoudt en er bovendien contant wordt betaald. Geconcludeerd werd, dat in die gevallen de ondernemer mogelijk geen enkel bewijs omtrent de bestemming van de goederen heeft.
Het gehele verhaal (zie link) toont dus nogal een "grijs" gebied. En waar het "grijs" is ben je overgeleverd aan de grillen van de inspecteur of rechter (nooit lekker).

Je kunt dan kiezen uit:
- Zo strict mogelijk opvolgen van de regels zodat je zelf nooit de dupe wordt.
- Regels ruim interpreteren met mogelijkheid zelf de dupe te worden als klant niet te goeder trouw is.

Ik heb voor het eerste gekozen; het staat elke ondernemer vrij z'n eigen keuze hierin te maken.

En inderdaad heb ik er voor een aantal klanten een uitzondering op gemaakt (daar waar er duidelijk sprake was van een reeds lang bestaande handelsrelatie). Maar zoals altijd zijn het de uitzonderingen die de regel bevestigen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ZeroxxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-11-2006
Laatste: 14-4-2009
Berichten: 13
27-4-2007 23:46
Mijn mixer was besteld Maandag, dinsdag betaald, donderdag betaling aangekomen en vrijdag was hij er ! ashamed :$

Harlingen *-----> Antwerpen ^^
Ricardo VanilliStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-11-2004
Laatste: 29-3-2020
Berichten: 52
15-7-2007 10:33
Hallo,

Ik heb een vraagje over het afleveren van producten van New-line door TNT(?) in België. Ben ik normaal gezien niet verplicht om een afleveringsbon af te tekenen na ontvangst?
Onlangs verwachtte ik een pakketje van New-line. Toevallig was ik die dag thuis en zag een bestelbusje stoppen voor de deur. Ik dacht snel even naar buiten om het aan te nemen. Maar neen hoor: het pakketje werd in mijn brievenbus gepropt, en vooraleer ik mijn sloffen aan had en buiten stond, stoof het busje alweer mijn straat uit. Het kon niet snel genoeg gaan. Het product werd door New-line zorgvuldig verpakt, en het was gelukkig daardoor ook niet beschadigd, maar op dit moment is er in feite toch geen enkel bewijs dat ik dat pakje ontvangen heb (buiten het feit dat ik het hier in mijn post letterlijk zeg wink ;) )?

Mvg,
RV
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
15-7-2007 10:50
Je moet altijd tekenen voor ontvangst, anders kun je het pakket altijd nog als vermist opgeven en mag TNT aan het betalen.

Ik heb het hier laatst gehad met een CPU die aangetekend en verzekerd verstuurd was... gewoon in de brievenbus gepropt.
Klacht ingedient bij TNT en vermeld dat ik volgende keer gewoon de boel als vermist opgeef en centjes krijg van TNT.

René
Sonic boomStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-11-2006
Laatste: 6-2-2010
Berichten: 221
15-7-2007 15:48

renevanh schreef:

Klacht ingedient bij TNT en vermeld dat ik volgende keer gewoon de boel als vermist opgeef en centjes krijg van TNT.

René
Dus daarom word de post zo duur! shut up :X
T is warm werk maar zeker de moeite waard ;-)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
17-7-2007 09:17
Zendingen naar België gaan inderdaad verzekerd de deur uit. Ontvanger MOET dus tekenen. Als dat niet gebeurd is dan komt dat omdat de medewerker van de transporteur (TNT in Nederland) laks is geweest en zich niet aan de regels heeft gehouden. En dat is erg dom van deze medewerker (aangezien er nu geen bewijs van aflevering is).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)