Forum > Algemeen Forum

Contract Voorbeeld

(124 reacties. Pagina 10 van 13)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
27-9-2005 22:34

Victor schreef:

Als het ondanks alle info moeilijk blijft wil ik best een keer een basiscontract voor een drive-in show online zetten.
Die we dan met zijn allen voortaan:
"De Victor" gaan noemen! wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
27-9-2005 22:40

Victor schreef:

Als het ondanks alle info moeilijk blijft wil ik best een keer een basiscontract voor een drive-in show online zetten.
Lijkt me best handig voor de beginnende show's die een modelcontract willen.

Stiekum vind ik het zelf ook wel leuk om te vergelijken met ons contract wink ;)
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
27-9-2005 23:35
Voortbordurende op één onderdeel uit zo'n contract: de aansprakelijkheid. Is het wettelijk toegestaan om een opdrachtgever van een besloten of openbaar feest verantwoordelijk te stellen voor schade aan apparatuur; aangebracht door derden?
GoodfellaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2003
Laatste: 6-7-2009
Berichten: 18
28-9-2005 14:06
hey, hoe zit het eigenlijk met contracten voor DJ's

De meeste beginnende dj's krijgen handje contantje.....
hoe doen jullie dit? ook met een dergelijk contract?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
28-9-2005 15:57

Niek schreef:

Voortbordurende op één onderdeel uit zo'n contract: de aansprakelijkheid. Is het wettelijk toegestaan om een opdrachtgever van een besloten of openbaar feest verantwoordelijk te stellen voor schade aan apparatuur; aangebracht door derden?
Er zijn twee soorten aansprakelijkheid: wettelijk en contractueel.

Wettelijke aansprakelijkheid hoef ik niet in een overeenkomst te regelen, die is er vanzelf al. Bijvoorbeeld: als jij een deuk maakt in mijn auto ben jij aansprakelijk. Als iemand een emmer water in mijn mixer gooit is hij ook vanzelf aansprakelijk voor de schade.

Wat je in je overeenkomst wil is *extra* aansprakelijkheid regelen, voor schade die niet onder de wettelijke aansprakelijkheid valt. Dat kan: bijvoorbeeld als een feest kort van te voren wordt afgezegd mag je regelen dat je recht op schadevergoeding hebt. Voor schade aan apparatuur lijkt het me een stuk lastiger. Jij bent immers de professional, en zal je apparatuur zo moeten opstellen dat de kans op schade minimaal is. Voor de rest is er de wettelijk aansprakelijkheid.

Een bepaling als "de opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade aan de apparatuur tijdens de klus en het vervoer" is absoluut onredelijk en zal door de rechter worden genegeerd.

Ik ben geen civiel jurist, maar het lijkt me wel mogelijk een organisator contractueel aansprakelijk te stellen voor schade die door bezoekers aan zijn feest wordt veroorzaakt, als het niet mogelijk is die schade op de dader te verhalen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
28-9-2005 16:06
Ik volg op dit moment Burgerlijk recht, en kan wel eens kijken of de docent in kwestie hier raad mee weet...

Of heb jij makkelijker mogelijkheid tot die informatie Victor, bijvoorbeeld via kantoor of kennissen?
Beauty hides in the deep
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
28-9-2005 16:43
Misschien is dat niet nodig. In Nederland is er contractsvrijheid. Je mag dus alles overeenkomen, tenzij het in strijd is met de wet of goede zeden (zoals een overeenkomst voor een huurmoord). Je *mag* dus zeker overeenkomen dat je opdrachtgever aansprakelijk is voor schade die door bezoekers wordt veroorzaakt.

Je overeenkomst wordt echter door de rechter uitgelegd met inachtneming van redelijkheid en billijkheid (art. 6:2 NBW). Dat betekent dat "onredelijke bezwarende" bedingen in een overeenkomst opzij kunnen worden gesteld. Wat onredelijk is wordt in de jurisprudentie bepaald en daarbij zijn ook nog van belang de positie van de partijen (als je handelt met een professional wordt die geacht voor zichzelf op te komen en is er dus minder snel sprake van een onredelijke bepaling) en de overige omstandigheden.

Ik kan me niet voorstellen dat het onredelijk is dat je een opdrachtgever aanpakt als één van zijn gasten jou schade heeft berokkend en je kan die schade niet op de betreffende persoon verhalen. Ik kan me wel voorstellen dat het onredelijk is je opdrachtgever aan te spreken voor schade aan je apparatuur tijdens transport dat je zelf verzorgt.

Maar als iemand tijd en zin heeft om eens te zoeken naar jurisprudentie kan dat natuurlijk helpen. Misschien is googelen naar "overeenkomst", "redelijkheid" en "billijkheid" al voldoende.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
28-9-2005 17:27
Misschien is googelen naar "overeenkomst", "redelijkheid" en "billijkheid" al voldoende.
Ik denk dat het niet zo makkelijk is... been there done that voor redelijk wat opdrachten wink ;)

Probleem is mijn inziens toch dat je (zoals Victor al zei) altijd weer op de redelijkheid en billijkheid terugkomt.
Maar ik ga wel rondneuzen links en rechts. wie weet kan ik wel wat vinden happy :)
Beauty hides in the deep
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
29-9-2005 18:51
Ben benieuwd!
RenesnellemanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 6-7-2018
Berichten: 129
29-10-2005 01:55
Hallo,

Topic is inmiddels enigszins verouderd, echter indien iemand nieuwsgierig is naar het uiteindelijke ontstane contract, stuur dan even een mailtje....
Let the beat controled by DJ

Terug naar forum Reageer (zonder quote)