Forum > Geluid

geluid (SPL, dB)

(97 reacties. Pagina 4 van 10)
Moderator(s): Dré
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
28-8-2007 19:36
Meer speakers/kasten happy :)
Bier, Billen, Borsten en Beats!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
28-8-2007 21:17

alleznet schreef:

- subs niet vliegen (als je dat wel gaat doen heb je het vaak over infills waardoor je toch al genoeg sub hebt staan)
Wat te denken van vliegende subs bij line array's?
- powercompressie van 3dB valt vaak wel te compenseren met een goede processor
Powercompressie ontstaat door het opwarmen van de voicecoil. In het simpele geval wordt RE veel hoger, zelfs het dubbele als de temperatuur van de voicecoil bijna 300 graden C bereikt. Andere factoren zijn de tijdelijke veranderingen van de Thiele Small parameters.
- koppeling is een mooi voordeel zodra je 2 kasten bij elkaar zet
Sure, ben ik zelf een grote voorstander van. Is zelf een fysiek gegeven.
- meer geluidsbronnen is vaak een vrij goedkope toename van geluid (in tegenstelling tot een 500 extra watt op je speakers wat je bijna niets opleverd).
Geluidsbronnen zijn CD-spelers, computers, cassettedecks, microfoons etc.
Ik neem aan de luidsprekers. In veel gevallen als je het aantal subwoofers verdubbeld, totale impedantie gaat van 8 Ohm naar 4 Ohm per kanaal, dan heb je door koppeling 3 dB extra en door meestal 1,5x extra versterkervermogen nog eens ca 1,7 dB extra.

TCMC
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
28-8-2007 21:20
@TCMC: Vliegende subs doelde ik op als infills (gevlogen) onder een line-array (zie je vrij vaak: 2x dubbel 15" onderaan de array om het mid-laag wat op te krikken).
Bier, Billen, Borsten en Beats!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
28-8-2007 21:28

alleznet schreef:

@TCMC: Vliegende subs doelde ik op als infills (gevlogen) onder een line-array (zie je vrij vaak: 2x dubbel 15" onderaan de array om het mid-laag wat op te krikken).
Nee, infills zijn vaak 2 of meer losse gewone top of full range kasten om met name de hoge tonen goed op te vullen in de voorste rijen. Line array's hebben met name in het verticale vlak een beperkte afstraling. Ook in het horizontale vlak verliest een line array plotseling aan hoge tonen bij een off-axis bereik van 45-50 graden. Line arrays kun je niet horizintaal clusteren en dan is een gewone topkast als infill een goede oplossing.

De vliegende subs die je ziet is inderdaad om het mid-laag op afstand verder te laten dragen zodat het klankbeeld nog redelijk constant blijft.

TCMC
MdsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-8-2006
Laatste: 14-4-2017
Berichten: 74
28-8-2007 21:30
dat koppelen gebeurd in jullie verhalen met BR kasten?
nu is de vraag geld die regel ook voor hoornkasten ?
...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
28-8-2007 22:34

TCMC schreef:

alleznet schreef:

@TCMC: Vliegende subs doelde ik op als infills (gevlogen) onder een line-array (zie je vrij vaak: 2x dubbel 15" onderaan de array om het mid-laag wat op te krikken).
Nee, infills zijn vaak 2 of meer losse gewone top of full range kasten om met name de hoge tonen goed op te vullen in de voorste rijen. Line array's hebben met name in het verticale vlak een beperkte afstraling. Ook in het horizontale vlak verliest een line array plotseling aan hoge tonen bij een off-axis bereik van 45-50 graden. Line arrays kun je niet horizintaal clusteren en dan is een gewone topkast als infill een goede oplossing.

De vliegende subs die je ziet is inderdaad om het mid-laag op afstand verder te laten dragen zodat het klankbeeld nog redelijk constant blijft.

TCMC
Ok, dan weet ik dat ook weer, had altijd begrepen dat dat 'infills' waren shut up :X maar na een wijze les van TCMC staat de termologie ook weer op een íets hoger standje happy :) .
Bier, Billen, Borsten en Beats!
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
28-8-2007 23:04

Mifex schreef:

wat word bedoeld met meer geluidsbronnen? Wat ik wel heb gemerkt is dat de 18ps100 in de ontworpen kast meer geluidsdruk geeft (EN mooier geluid) dan een beyma 18g50 met het ontwerp van dré. Dit was duidelijk te horen maar hoe kan dat worden verklaard?

En nog even ingaand op het verhaal van dB's aftrekken: bij de spects van bijvoorbeeld dap speakers of lem pegagus speakers is dit toch ook nog niet gedaan? Dus dan mag je daar ook al die dB's aftrekken?

Volgens b&c kan de 18ps100 gezien worden als een vervanger van de 18pzb46, is deze speaker dan wel goed?
Nog iemand iets hierop te zeggen?

En wat als de speaker in de kast zit? Dan neemt het dB getal met 1 a 2 dB toe. Dus dan is de speaker in de kast zo'n 97 dB. Wat is dan de SPL max?
I Love House Music!
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 384
29-8-2007 11:30
Mifex, als je wilt weten wat een luidspreker in een kast doet, kun je het best de situatie simuleren!

Zoals TCMC al aangaf kun je niet om natuurwetten heen. De Hoffman's Iron Law is een goed voorbeeld. Deze wet zegt dat de kastgrootte proportioneel is aan efficiëntie en diepgang. Wanneer je een kleine kast ziet die uitzonderlijk diep en hard gaat, kun je ervan uitgaan dat de specs zijn aangedikt.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
29-8-2007 11:39
En vergeet bij luisteren niet de welbekende roze bril. Die is oh zo krachtig. Ook voorkeur voor kleuring telt. Eigenlijk zijn luistertests niet veel meer dan valkuilen. Gelukkig zijn er metingen (hoewel de roze bril aanhangers vaak zullen gillen dat oren meer waard zijn dan een meting (soms gaan ze zelfs zo ver te zeggen dat het oor een beter meetinstrument is...)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
29-8-2007 14:37
Ja dat doormeten wil ik ook wel doen maar ik ben niet slim genoeg om dit te kunnen. Is er iemand in de buurt die ooit een keer deze subjes (in kast) wil doormeten? Desnoods betaald.
I Love House Music!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)