Forum > Algemeen Forum

220 -> 380

(57 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 170
5-4-2003 18:45

DJ Sietse schreef:

Volgens mij heeft trouwens geen één zaal 125 A. Mischien ''zalen'' als de RAI. En op de kermis zal je het ook wel tegenkomen.
Een tijdje geleden was ik in het mecc in maastricht met een gedeelte van de apparatuur. hier kregen wij op 6 verschillende plaatsen een voeding van 3*125A. Dus in totaal 2250A of 517500VA. Ps dit hadden wij wel niet nodig.
JochaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-3-2003
Laatste: 11-11-2005
Berichten: 137
5-4-2003 18:55
Dus conclusie, niet kopen!!!
Of zie ik dat verkeerd??
Want een verloop van 125 amp. naar 32 bestaat zeker niet??

victor wat gebruiken jullie dan als ik vragen mag??

Jocha
"Jocha"
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
5-4-2003 21:16

Jocha schreef:

Want een verloop van 125 amp. naar 32 bestaat zeker niet??
Ja hoor, ik heb er even een voor je opgezocht in de Rolight-catalogus: 125A naar 4x 32A.
€ 3.019,77 ex BTW.

Jocha schreef:

victor wat gebruiken jullie dan als ik vragen mag??
Een Connex PV32/6. 32A CEE in, 6x schuko en 1x 16A CEE uit. Alles apart afgezekerd en met aardlek. Deze kost € 487. Te zien op www.connex-online.de
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
5-4-2003 21:39
Als die kast werkelijk 400 euro moet kosten dan kan je er vanuit gaaan dat ie gejat is. Je kan hem natuurlijk kopen maar dan verpeel je wel de rest van je leven het recht om te klagen als er ook maar iets van jou wordt gestolen. Je hebt immers 'het circuit' gesteund, en zonder die mensen zou er nauwelijks diefstal zijn.

Sorry dat ik een beetje heftig reageer ik heb namelijk een ^%%$^#!! hekel aan heling.
Petty materialists!
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
6-4-2003 13:11
Ik heb er ook een hekel aan ja. Ik vind de heler erger dan de dief!
Door internet beperkt
Remco0-1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2003
Laatste: 22-10-2003
Berichten: 3
22-10-2003 18:26

Tom schreef:

DJ-Psycho schreef:

Ik krijg al regelmatig een opdonder van ons lichtschakelkasje als de stekker weereens verkeerdom zit en dat is niet echt lekker.
Dan zit er toch iets niet goed in jouw kastje.
Ergens komt dan een aarde en een nul samen.
Heb je dan de stekker "verkeerd om" dan komt er een fase en een aarde samen en dan staat je chassis onder stroom,
omdat jij in contakt met de aarde staat als je het aanraakt.
Normaliter zou dat niet mogelijk zijn, maar als je zelf iets gebouwd hebt, is dat wel mogelijk.
Bijvoorbeeld via een ontstoringsfilter wat in kontakt staat met het chassis van je panneel.
Ook kan het zijn
Aarde en Nul komen ten alle tijden samen, is het niet bij je thuis danwel bij de onderverdeling van het desbetreffende nutsbedrijf.

(Anders zou de aarde geen effect hebben als het niet afgeleid zou worden)

Het is inderdaad heel goed mogelijk dat er een onstoringsfilter (elco) inzit met een geleidende mantel die tegen de behuizing aankomt. En bv op de fase is aangesloten.
Draai je de stekker om, dan komt er de nul op te staan, normaal maakt dat niet uit aangezien de fase en nul 50 x per seconde van polariteit veranderen...

Maar het kan zijn dat er dan via de rest van installatie vermogen terug komt stromen of iets.

Een keer een meter op los laten?

succes
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
22-10-2003 18:30
Remco, zou je de volgende keer even willen kijken hoe oud de laaste reactie van een topic is? Dit topic is namelijk een al half jaar oud... sad :(
Remco0-1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2003
Laatste: 22-10-2003
Berichten: 3
22-10-2003 18:38
3x380V.Is niet helemaal waar, tussen de fasen staat 400 volt maar er word geen nul bij gebruikt.

Dat is mogelijk maar dan praat je over 3 gelijk belaste fasen zonder nulspanning van de desbetreffende installatie.
In praktijk wordt er altijd een nul heen gegooid.

of een één fase 380 + één N.Word bij mijn weten nooit toegepast, en zeker niet met een gewoon stopcontakt!
Ah nee? Moet je maar eens bij ons thuis komen kijken naar de elektrische installatie. En kom nu niet af dat dat door amateurs is gedaan want de mannen van elektrabel (Belgische leverancier van Stroom)hebben dat hier komen veranderen!!!!

Dat is wel nieuw voor mij een wandcontactdoos met 380 erop.
Ik ken wel de 3 polige uitvoring waar geen normale europeese stekker in past.
Dat kan wel dan heb je 1 fase en nul.
dat maakt dus 220 Volt.

Want tussen 2 fasen (zijn we t over eens) staat 400 volt, tussen fase en nul staat 230 volt.

Je kunt wel tussen fase en nul 380 volt hebben, maar dna krijg je een voedend net binnen van 3 fasig 560 volt.

En dat komt bij een woning nooit of te nimmer binnen!!!
Krachtstroom heeft nix met de ampères te maken en hoeft al zeker niet méér amperes te hebben dan een gewoon stopkontakt. Je kan ook aansluitingen van krachtstroom hebben van 16A maar dat zie je niet(veel)
Niet waar, je ziet in elke fabriek regelmatig 16 ampere 3 fase stopcontakten 25 ampere word ook vaak genoeg toegepast.
Ik schrijf: je kan ook krachtstroom hebben op 16A! En daar achter scrijf ik: zie je niet veel omdat ikzelf nog nooit in een fabriek geweest ben. maar ik weet dat het gebruikt wordt.
Krachtstroom wordt puur gebruikt om zwaardere machine aan te drijven, die vaak ster driehoek geschakeld zijn. Dat betekend dat de aanloop stroom 3 keer zo laag is in ster, dan dat je hem in driehoek zou aan laten lopen, met veel grotere kans op overbelasting van je beveiliging.

Een stopkontakt is meestal afgezekerd of op 20A.
Never nooit! Allen door doe het zelvers sad :(
Aja je verandert mijn zin. ik had er gescreven 16A of 20A en dan moet je maar eens bij mij thuis eens komen kijken naar een elektrische installatie waar dat wel in toegepast wordt en niet geïnstalleerd door doe het zelvers. Door de vakman!

20 ampere afzekeren van een wandcontactdoos in een woonhuis mag niet.
Je kunt er 20 Ampere groepen in hebben zitten voor vaste aansluitingen van machines, maar wie heeft dat thuis?

Zie nen 1010
bij 220V krachtstroom valt de N weg.
Mag niet meer nul door de aarde, in een modern systeem is het altijd nul en aarde apart.
ik bedoel hiermee dat er geen nul gebruikt wordt bij 220V systemen maar dat de draad in de kabel aanwezig is spreekt voorzichzelf. hier mag dat ook niet meer wat je zegt

220 krachtstroom? nieuw?

Krachtstroom begint pas bij 380 volt :p tussen fase en nul hou je dan 220 volt.
Bij krachtstroom wordt de Nul gebruikt om stroom af te voeren die niet gleijkmatig verdeeld is.
Dus dit zijn 5 draden in een kabel in plaats van 3 voor een gewoon stopkontakt daar heb je dan 2 fasen en een aarding of 1fase en een N+ aarding, want 1x 380 + N geeft 220V.
Klopt niet
wat klopt er niet?

2 fasen en aarding? mag nooit.
krachtkabel is 5 aderig, dat klopt, bruin (l1), zwart naast bruin (l2), blauw, (nul), zwart(l3), geel/groen (aarding)

dus dat klopt
Dan zou je kunnen spelen en dat ga ik nu lekker niet uitleggen om ongelukken te vermijden, laat het ons erop houden dat het niet gaat. Dus die persoon lult uit zijn nek!
Stijn
Nou, jouw uitleg zal ook de nodige brandverzekringen kunnen aanspreken wink ;) Volgens jou wel laugh :D
Stijnwie er geen verstand van heeft en de papieren niet in orde heeft voor dit werk knutsel dan niet binnenshuis zonder het na te laten kijken door een erkend installateur of energiemaatschappij (of meet zelf de installatie door als je een megger ed hebt)

greetings
Remco0-1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2003
Laatste: 22-10-2003
Berichten: 3
22-10-2003 18:43

joepvandemortel schreef:

Tom schreef:

Helaas , helaas, alle uitleg is goed bedoeld, maar ik denk dat in de uitleg door jullie hierboven veel zaken zitten die op meerdere manieren uitgelegt kunnen worden.

Het heeft uiteraard te maken met dat de regels in België waarschijnlijk anders zijn, en het zal ook wel wat te maken hebben met de Vlaamse taal. (beslist geen discriminatie!)

Om kort te gaan:

En dan nog even dat 20 ampere stopcontakt,
Ze worden idd wel toegepast, maar niet met gewone 2 1/2 bedrading, want die is niet hittebestendig. Als zo'n stopcontakt toegepast word dan word er appart een bedrading voor aangelegt van uit de stoppenkast, en word dit ook appart aangegeven.
Je vind zo'n doosje dus niet in een normale huisinstallatie in Nederland. Dan is er echt wel een speciale toepassing, en dat is meestal in keukens.
Je kunt echt niet zomaar een steen van 16 apmere in je kast vervangen voor een 20 ampere. De piekbelasting van een 20 ampere zekering licht rond de 30 ampere, en dat is echt te veel voor een normale leiding.
Let op, in een woning in nederland mag een eindgroep nooit meer dan 16A afgezekerd worden. Met uitzondering van garages, hier is het toegestaan om in enkele gevallen 20A te gebruiken in verband met hoge inschakelstroomen van machienes. Dit word dus in het algemeen alleen toegepast bij automaten.
20 ampere is er niet eens in nederland :p

25 komt na 16 :D

en idd die passchroeven vervang je niet zo ff.. tenminste niet zonder specifiek gereedschap.
piek belasting van een trage zekering is 50% van de aarde, dus 40 ampere bij een 20 ampere zekering.
en inderdaad bij kleine industriele installaties worden grotere stromen toegestaan maar dan is er ook dikwijls een onderverdeling gemaakt, die dit overzichtelijker en veiliger maakt..

greets
BergambachtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2003
Laatste: 16-1-2005
Berichten: 163
22-10-2003 19:04
sad :( Net een cursus krachtstroom afgerond en wil je nu iedereen laten weten hoeveel je er wel niet van af weet???

Zoals Sylvia al zei, dit topic was al meer dan een half jaar oud. Wat heeft het dan nog voor zin om nu ineens met al deze info te komen?
Keep the Inspirit alive...

Terug naar forum Afgesloten topic