Forum > PC related Forum

Planning software

(45 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
21-11-2006 00:36
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 21-11-2006 00:38
Hallo Jeroen,

JeroenVDV schreef:

(Overigens: SMB, bedoel je niet SBS?)
Oeps.... je hebt helemaal gelijk....
Als het zuiver om een boekhoudpakket gaat, kun je ook bij ons terecht, met of zonder Extern Bureaublad.
Kan zelfs accuut een demo regelen op één van onze ASP-servers.

Greetz Webbie....
These go to Eleven ...
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
21-11-2006 00:37
Wij gebruiken hier RMS-Planning. Naar mijn idee absoluut niet duur voor wat het kan, en vergelijkend met andere gelijkwaardige pakketten. Als je zoiets zelf in mekaar moet knutselen en testen op betrouwbaarheid ben je wel ff verder.
Kijk bijvoorbeeld eens naar Rent+ Sono Dat kost een slordige 2235 euri en dan heb je nog niks:
Inuurmodule: €500 euri extra
Personeelsplanning: €500 euri extra
Statistieken: €500 euri extra
Magazijn beheer met barcodes: nog een keer €500 extra
Zit je dus op 4235 en dan heb je dezelfde functionaliteit als RMS wat slechts (maar das mijn interpretatie) 795 euris kost. Dat overigens voor single user, ga je naar multi user wordt het verschil nog groter.

Het personeelplanning deel van RMS gebruiken wij hier overigens niet. Dat gaat via MS Sharepoint Services wat prima online te raadplegen is door alle personeel. Hier staan per job ook links op naar de desbetreffende bonnen uit RMS(productieplanning, pakbonnen, tekeningen, draaiboeken etc..) die nodig zijn voor een bepaalde klus zodat iedereen precies weet wat er gaat gebeuren. Verder is die kalender ook nog eens makkelijk met exchange/outlook te synchroniseren wat het plaatje aardig compleet maakt.

Bijkomende eis van mij was dat het geheel dan ook nog eens SNEL raadpleegbaar moet zijn in zowel Maarssen en Lanaken, dat is opgelost door DFS/File Replication via VPN tussen de servers in Lanaken en Maarssen (die worden dus continu gesynchroniseerd qua inhoud). Sharepoint draait momenteel nog maar op 1 locatie maar das dan ook nog een ideetje wat in ontwikkeling is (idee maandje of 2 geleden opgevat maar inmiddels door iedereen konings bevonden laugh :D )
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
21-11-2006 00:39
.. Maar het aantal nachtelijke uurtjes wat je vloekend achter RMS hebt gezeten omdat er fouten inzaten, en het aantal nachtelijke uurtjes dat je met de File Replication bezig was, zijn bij m'kaar ook al een fortuin waard.

wink ;)
Light Image
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
21-11-2006 00:45
1 x bewerkt. Laatst door CyberDance op 21-11-2006 00:49
Nachtelijke uurtjes achter RMS valt reuze mee. Layout van bonnen ingeven, database met producten, klanten, locaties etc ingeven moet je bij ieder programma.
Het hele domein, exchange, FRS etc gedeelte tussen de servers in Lanaken en Maarssen heeft wat meer tijd gekost maar ook dat is het nu wel waard. Op beide locaties lijkt het alsof je gewoon met de computertjes langs mekaar zit en het gemak van overal rustig te kunnen RMSsen en alles up to date te hebben best wat waard. Komt bij dat ik nogal perfectionistisch ingesteld ben en juist die puntjes hebben vaak hun tijd nodig laugh :D Geef nu toe, ook jij stond mooi te kijken toen ik dat netwerk deel en sharepoint showde sneaky :V

Als je dat allemaal van 0 moet opbouwen ben je nog veeeeel langer bezig vrees ik. Watvoor software of techniek je gaat implementeren, alles heeft zn tijd nodig en kost wat vloeken. De een al wel wat minder als de ander.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
21-11-2006 00:48
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 21-11-2006 00:53
Hallo,

JeroenVDV schreef:

mutz schreef:

Tijdens de ontwikkeling kun je uiteraard wel rekening houden met dat het een internet tool wordt. OO programmeren en je datamodel zo opbouwen dat het lekker werkt doen al wonderen. Maar zet t eerst maar eens neer.
En da's precies de reden om NU alvast aan te geven bij de "eisen" dat het wel eens zeer praktisch kan zijn de boel ook online te hebben.
Helemaal mee eens.

Het "on-line" hebben van je applicatie heeft nog meer voordelen. Back-up en onderhoud word gedaan zonder dat de gebruiker er last van heeft.

Ik wil ze niet de kost geven die steeds een ""back-up" mee naar huis nemen, die bij een server/pc-crash ineens géén data blijkt te bevatten. Als ze al een back-up maken.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
21-11-2006 00:49

CyberDance schreef:

Als je dat allemaal van 0 moet opbouwen ben je nog veeeeel langer bezig vrees ik. Watvoor software of techniek je gaat implementeren, alles heeft zn tijd nodig en kost wat vloeken. De een al wel wat minder als de ander.
Inderdaad, en in welke taal je het ook schrijft, tegen een kant en klaar pakket van 700 euro valt niet op te boksen bij 1 of 2 klanten.
Maar dat is MIJN mening...
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
21-11-2006 01:01
Tis ook maar waarvoor je het gebruikt. Als je die 700 euro er niet aan wil uitgeven moet je ook eens gaan kijken naar het nut ervan. Als je zoveel opdrachten hebt dat zo'n pakket noodzaak hebt lijkt me 700 euro niet iets om over te vallen.

Ik heb tot voor RMS altijd gewerkt met Excel, en zelfs daarmee kan je een best end komen zonder veel moeilijkheden. Je kan namelijk sheets koppelen. Zo had ik dus een sheet met de codes, omschrijvingen, prijzen etc van de apparatuur. Een ander sheet met een aantal tabbladen (Offerte, Contract, Factuur etc) welke qua input gekoppeld was aan het sheet met de codes. Enige wat je in het offerte sheet moest doen was de code inrammelen, rest haalt excel zelf uit het code sheet. Je kan hier nog verder in gaan en ook een sheet voor klanten etc maken wat je koppelt. Scheelt toch alweer een hoop tijd met maken van de bovenstaande documenten (die je allemaal kunt linken aan de offerte maar met iets aangepaste layout). Planning kan je draaien in outlook en je komt een behoorlijk eind voor een paar klussen per weekend. Met een beetje handigheid heb je dit immers vrij snel draaien. Maak van die code-sheets een acces database of misschien wel een mysql (dan issie overal raadpleegbaar) en je hebt t nog wat mooier voor mekaar.

Je hebt gewoon een aantal keuzes:
Volledig zelf ontwikkelen: kost een bak tijd maar weinig centen
Gebruik maken van bestaande technieken en hierop verder werken: kost een beetje centen en een beetje tijd
Volledig pakket kopen of laten ontwikkelen: Kost klauwen met geld maar amper tijd

Punt is dat ik nog geen pakket heb gevonden wat de functionaliteit heeft van de combinatie die ik nu gebruik. RMS loopt al een jaar of 2 te verkondigen dat ze met RMSNET, een online versie van RMS24 komen, maar dat laat nog steeds op zich wachten. Om die reden ben ik enige tijd geleden dus ook zelf begonnen met het hele online verhaal qua planning.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 13458
21-11-2006 09:50

mutz schreef:

En je kunt een MS SQL icm Acces VB schil prima op meerdere pc's draaien in een kantoor. Je moest eens weten wat er in het dagelijks leven op een Access schil draait. laugh :D (en ja spreek uit ervaring)
Same here. Mensen kijken nog steeds zeer verbaasd als ze hier op elke PC een Access schil zien draaien. Dat er diverse SQL Servers (en dergelijke) achter staan te draaien zien ze natuurlijk niet.

Maar... Al die licenties komen ook niet gratis.

Sowieso is het aan te raden de data zelf NIET in Access te stoppen. Zelfs XP wordt tegenwoordig met een gestripte versie van SQL Server geleverd (dus is het slimmer daarvoor te kiezen). En dan is de koppeling/omzetting naar een on-line SQL server (of SQL Server waar ook ter wereld) zo gemaakt (maar hou van de grond af aan wel rekening met je recordsets anders ben je ECHT het bokkie).

Maar... Al die licenties komen ook niet gratis.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 13458
21-11-2006 09:59

Webbie schreef:

Hallo,

Voor veel systeembeheerders is Windows server SMB 2003 een erg vies woord.
Natuurlijk. Voor veel tandardsen is een tandpasta die caries voorkomt ook een vies woord. Of een zelf onderhoudende auto (zijn monteurs ook niet echt dol op ;-)

SBS is een prima tool voor kleine bedrijven die juist GEEN systeembeheerder hebben. Natuurlijk is het een kaalgeplukt gebeuren MAAR (bijvoorbeeld voor ons; een bedrijf met 5 medewerkers en GEEN systeembeheerder die de hele dag wat rond die PC's draalt) wel verdomd handig. Ik wil niet meer zonder (maar zou nog wel willen dat ik wat meer snapte van de ISA server ;-)
Voorbeeldje (waar ik nogal wat bedrijven de mist in heb zien gaan): Lekker goedkoop en toch lekker veel functionaliteit (SMB server 2003 is goedkoper als Standard server 2003). Achteraf duurkoop, als het bedrijf in kwestie, thuiswerkers via RDP op de server wil laten werken. Om het allemaal "officieel" te houden, is het niet mogelijk om meerdere gebruikers tegelijk een RDP te geven.
WOL op elk werkstation "op de zaak", thuisgebruiker zit dus niet achter z'n eigen PC (is dus vrij) en kan daar keurig op RDP'en. Of een VPN tunnel naar de sharepoint server (en daar een goede applicatie voor schrijven). Of inderdaad een envoudige asp(aldannietpuntnet) applicatie op een IIS server en daar naar tunnelen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
21-11-2006 15:35

Dré] schreef:

SBS is een prima tool voor kleine bedrijven die juist GEEN systeembeheerder hebben.
Maar wel een erg mooie site + forum ; ) !

P.s. ik vind VPN maar niks. Vaak niet op te lossen connectieproblemen mee gehad binnen een grote "corporate".
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)