Forum > Geluid

Versterkers parallel koppelen... HELP!!!!

(66 reacties. Pagina 4 van 7)
Moderator(s): Dré
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 170
5-5-2003 20:05
Even kort over het bruggen van een versterker.

* Een versterker krijgt een sinus (zo'n golfje met een horizontaal streepje erdoor) aangeboden door bijv. een cd speler. Een sterio versterker krijgt 2 verschillende signalen (van die sinussen), een mono versterker 1 signaal.

* Bridgen is een methode on van een sterio versterker een mono versterker te maken. De 'linker' eindtrap versterkt dan de sinus positief en de 'rechter' eindtrap versterkt de sinus negatief. Wat houd dit nu in voor de wat 'minder' technnische aangelegden onder ons: als we een sinus 'normaal' versterken word de amplitude van het signaal vergroot (niet de periodetijd van de sinus, dit zou immers het geluid beinvloeden. De toonhoogte word namelijk bepaald door de lengte van de sinus). De amplitude is de hoogte, of diepte, van de sinus te opzichte van het nulpunt (dat horizontaal streepje door de sinus). Van het rechter kanaal worden de plus en de min van de ingang omgedraaid. De versterker krijgt dus ook een omgekeerde sinus binnen. Ook deze word op de zelfde manier als het linker kanaal versterkt ALLEEN als het linker kanaal een positive spanning afgeeft aan de uitgang geeft het rechter kanaal een negatief signaal af. En de mensen die wat verstand hebben van electrotechniek weten dan dat er een spanningsverschil ontstaat dat dubbel zo groot kan zijn dan het spannings verschil bij een niet gebridgd signaal (ten opzichte van van 1 mono kanaal natuurlijk). Simpeler uitgelegd, linker kanaal geeft +100V op de + van de speaker, rechter kanaal levert dus -100V aan de speaker. Over de speaker staat dan 200V.

* Als je een speaker brugt moet je er wel rekening mee houden dat de opgewekte stroom door beide eindtrappen heen moet. Dat is ook de reden dat een versterker die bijv. 2*500W aan 4 ohm kan leveren in bridgemode wel 1000W kan leveren maar dan wel bij een impendantie (soort weerstand maar dan frequentie gevoelig door bijvoorbeeld een spoel of condensator) van 8 ohm. Als hij 1000W bij 4 ohm zou leveren dan zou de stroom door de eindtrappen dubbel zo groot worden.

* Er zijn versterkers die met en versterkers die zonder schakelaar werken. Er zijn dan veel manieren van aansluiten. Als je dan wilt weten hoe je je versterker moet bridgen kun je het beste even in de handleiding kijken. Staat hier niets over het bridgen in dan kun je mij natuurlijk ook even mailen (svp dan wel even merk en type versterker doorgeven). Echter de meeste versterkers hebben een schakelaar en een aparte bridge uitgang. De schakelaar verdraait dan de fase van kanaal 1 of 2 een zet de bridgeuitgang op de plus van het linker kanaal en op de plus van het rechter kanaal.

LET OP : de plus van de bridgeuitgang is net zo gevaarlijk als de min uitgang. Als er op de plus uitgang bijv. 100V staat, staat er op de min -100V. Dit is net zo gevaarlijk.

Hopelijk heb ik jullie zo wat informatie kunnen geven over het bridgen van versterkers.

M.V.G Joep Van De Mortel
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
5-5-2003 22:00

joepvandemortel schreef:

* Bridgen is een methode om van een stereo versterker een mono versterker te maken. De 'linker' eindtrap versterkt dan de sinus positief en de 'rechter' eindtrap versterkt de sinus negatief.
de twee eindtrappen blijven hetzelfde werken, alleen in tegenfase. dus het is niet zo dat bv. de linker amp alleen het negatieve signaal afgeeft.
Van het rechter kanaal worden de plus en de min van de ingang omgedraaid.
dit kan alleen als je een gebalanceerde ingang hebt!
Als hij 1000W bij 4 ohm zou leveren dan zou de stroom door de eindtrappen dubbel zo groot worden.
4 keer zo groot.

versterkers bruggen is heel simpel, maar als er niets over in de handleiding staat raad ik het af.

ook de dempings factor halveert. de dempings factor word bepaalt door de uitgangsimpedantie van de amp en de impedantie van de speaker.

dempings factor = speaker impedantie / uitgangs impedantie vd amp.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 9470
5-5-2003 23:36
Ik hoop dat "goudenampsen" niet flauw gevallen is na jullie technisch wapen gekletter laugh :D

Ik heb het speciaal voor hem een beetje simpel proberen te houden.
Voor een beginner is bruggen,
en dat blijft mijn bescheiden mening,
niet verstandig.
Er kan heel veel, heel gemakkelijk, en heel snel (in minder dan 0,1 seconde) kapot gaan sad :(
En als het dan toch lukt, is de winst in het vermogen....
wel iets waar je mee om moet weten te gaan sad :(
Dikkere bedrading, betere boxen, juiste impedfantie's enz.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
5-5-2003 23:50
goudenampsen WIL het technische ervan weten.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
WillyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 18-5-2004
Berichten: 32
6-5-2003 10:52
Een versterker kan in theorie gebrugt 4 x zoveel vermogen leveren als elk kanaal apart. Echter dit wordt vaak beperkt tot 2 a 3 x zoveel vermogen door de beperkingen van de voeding.

Meerdere versterkers linken op 1 speaker kan in princiepe wel, maar daar moeten de versterkers wel op ontworpen zijn. Ik ken wel caraudio versterkers die daarvoor geschikt zijn. Daarmee kan bijv. 4 versterkers op 1 sub worden aangesloten.
Maar de versterkers waarmee dit mogelijk is zijn dus wel zeldzaam.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
6-5-2003 23:53

-bart- schreef:

uitgangen van versterkers kan je niet in serie zetten omdat de 0 van de uitgang in 99% van de gevallen ook gelijk is aan de 0 van de uitgang. Zet je de ingangen parallel en de uitgangen in serie dan gaat er iets goed fout.
ik begrijp nix van je verhaal. wat bedoel je met het in serie zetten van de eintrap, hoe wil je dat doen???
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 9470
7-5-2003 00:51

willy schreef:

Meerdere versterkers linken op 1 speaker kan in princiepe wel, maar daar moeten de versterkers wel op ontworpen zijn. Ik ken wel caraudio versterkers die daarvoor geschikt zijn. Daarmee kan bijv. 4 versterkers op 1 sub worden aangesloten.
Maar de versterkers waarmee dit mogelijk is zijn dus wel zeldzaam.
Dat word allemaal interen in één app gedaan, het ging hier om verschillende versterkers naast elkaar in serie of paralel.

Zoals ik al zei, de technische uitleg gaat een leek al snel te boven, want er het ontbreekt hem de technische kennis om de technotaal te begrijpen. Ook ik heb hier en daar twee keer moeten lezen wat er bedoeld werd bij de technische uitleg. shocked 8O
Dus ik kan me voorstellen dan een leek er helemaal geen hout van zaagt laugh :D
Vandaar mijn verhaal in lekentaal wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
GoudenampsenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 16-2-2004
Berichten: 10
15-5-2003 22:44
Ik wil iedereen bedanken voor alle uitleg en dergelijke! ik snap bijna alles wel hoor TOM haha! kben niet helemaal een leek, maar ook niet bepaald een gevorderde. Maar als ik het kort moet samenvatten, klopt het dan dat je IN PRINCIPE versterkers parallel kunt aansluiten op 1 box, maar dat in de praktijk dit onmogelijk is, doordat in de speaker de signalen doorgegeven worden aan de volgende versterker, en dat ze hierdoor in serie komen te staan, waardoor de versterker het niet meer trekt? klopt dit ongeveer, dan snap ik het inderdaad, en zal ik maar moeten aannemen dat het gewoon niet kan happy :)

DANK ALLEMAAL!!!
RenéStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-10-2002
Laatste: 18-7-2007
Berichten: 3
16-5-2003 14:31
Een versterker is een spanningsbron en deze kan je niet zomaar parallel aansluiten; een verschil in uitgangsspanning tussen beide eindtrappen kan al een grote stroom opleveren (tussen de versterkers) tgv de zeer kleine inwendige impedantie. Stel dat je aan de voorwaarde kan voldoen om ze parallel aan te sluiten dan heb je nog geen voordelen bij gelijk blijvende impedantie, netto vermogen blijft gelijk; iedere versterker levert de helft aan stroom tov als je de belasting aan één versterker aansluit. Je zou wel lager kunnen met je belasting nl de helft van de minimale impedantie die je normaal moet aansluiten. Echter zal een parallel schakeling van versterkers nooit stabiel blijven.

Een manier om meer vermogen uit een versterker te krijgen bij gelijkblijvende impedantie is door te zorgen dat de spanning hoger wordt. Dit kan gerealiseerd worden met een brugconfiguratie. Een brugconfiguratie is op geen enkele manier te vergelijken met een serie- of parallelschakeling.

Het voorbeeld van de caraudio is niet zo moeilijk te verklaren: een speaker met twee spreekspoelen en vier monoblokken, per spreekspoel twee monoblokken(= 1 stereoversterker in twee behuizingen) in brugconfiguratie.
Dj mikkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-1-2003
Laatste: 30-5-2009
Berichten: 406
14-12-2003 16:43
mischien een beetje domme vraag MAAR kan je ook als je bv. 2 indentieke versterkers zou hebben het linker kanaal van versterker 1 met het linkerkanaal van versterker 2 kunnen bruggen?

[edit]sorry voor de kick maar ik zat in meerdere topics over bruggen te lezen en toen heb ik hem in de verkeerde gepost[/edit]
schnappi???

Terug naar forum Reageer (zonder quote)