versterker maakt herrie
(39 reacties. Pagina 3 van 4)Moderator(s): Dré
| Dj krissieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2006 Laatste: 10-11-2025 Berichten: 387 | 14-1-2007 12:21 |
Als dat zo is, moet je het laten doen. nou zelf rommelen, de ventilator zit met 4 schroefjes en 1 stekkertje op de printplaat varst. dus eigenlijk als ik naar skytec heen gaat en vraag een nieuwe ventilator voor die versterker, en krijg de zelfde die er in zit. dan zou het toch niet zo moeilijk zijn om even om te wisselen. en kan je eigenlijk toh helemaal niet veel aan richten aan schade.Het zelf "rommelen" in de versterker is absoluut niet aan te raden. | |
| Maarten-squareStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 21-4-2005 Laatste: 23-12-2013 Berichten: 472 | 14-1-2007 13:55 |
| Waarom vraag je dan om het voltage? Als het toch alleen om die ene fan gaat en je weet welke je moet hebben is dat helemaal niet belangrijk. Ik denk dat je sommige reacties een beetje verkeerd opvat. We zeggen niet dat je het niet mag of kan doen. Maar uit je vragen blijkt dat het misschien slimmer is om grote reparaties door iemand te laten doen die er iets meer van weet. Maarten | |
| Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten) | |
| Dj krissieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2006 Laatste: 10-11-2025 Berichten: 387 | 14-1-2007 14:13 |
| eerst wou ik er zelf een kopen daarom vroeg ik die vraag over voltage's, en later kwam ik er achter dat er ook nog een optie 2 was, terug naar skytec. maar ik weet nu wat ik moet doen, nogmaals, allemaal bedankt voor de bijdragen(s) | |
| KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 14-1-2007 16:47 |
dj krissie schreef: nou zelf rommelen, de ventilator zit met 4 schroefjes en 1 stekkertje op de printplaat varst.Of je kan per ongeluk een onderdeel aanraken waar nog spanning opstaat. en kan je eigenlijk toh helemaal niet veel aan richten aan schade. Zoals je zelf al vermelde, van het binnenste van een versterker weet je niets. Jij kan dus ook niet weten of je wel of niet schade aan kan richten, en waar eventuele gevaarlijke spanning op staat.Voorbeeld, kennis van mij heeft onlangs zijn crown eindtrappen van binnen stofvrij gemaakt. (voorzichtig met een kwastje en luchtpistool.) Ach,wat kan er misgaan..... Gevolg was wel dat hij mij een uur voor een optreden belt om te vragen of ik DIRECT langs wil komen omdat 1 eindtrap niets meer deed. Mijn advies, als je niet weet waar je mee bezig bent doe het dan NIET. Martin. | |
| kvm entertainment | |
| Dj krissieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2006 Laatste: 10-11-2025 Berichten: 387 | 14-1-2007 17:43 |
Zoals je zelf al vermelde, van het binnenste van een versterker weet je niets. Jij kan dus ook niet weten of je wel of niet schade aan kan richten, en waar eventuele gevaarlijke spanning op staat. dat wil ik niet, toch maar beter een moteurtje bellen. bedankt,Voorbeeld, kennis van mij heeft onlangs zijn crown eindtrappen van binnen stofvrij gemaakt. (voorzichtig met een kwastje en luchtpistool.) Ach,wat kan er misgaan..... Gevolg was wel dat hij mij een uur voor een optreden belt om te vragen of ik DIRECT langs wil komen omdat 1 eindtrap niets meer deed. Mijn advies, als je niet weet waar je mee bezig bent doe het dan NIET. Martin. | |
| MartijnVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 15-12-2025 Berichten: 2419 | 14-1-2007 19:39 |
KVM schreef: Voorbeeld, kennis van mij heeft onlangs zijn crown eindtrappen van binnen stofvrij gemaakt. (voorzichtig met een kwastje en luchtpistool.) Ach,wat kan er misgaan.....Gevolg was wel dat hij mij een uur voor een optreden belt om te vragen of ik DIRECT langs wil komen omdat 1 eindtrap niets meer deed. | |
| Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers | |
| KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 14-1-2007 21:48 |
Martijn schreef: Wat was uiteindelijk het probleem?De crown Macrotech series hebben (als je met je neus richting het voorfront kijkt) rechts een flexbele band zitten. (redelijk verscholen) dit bandje verzorgt de werking van de leds en de potmeters. Althans dat vermoed ik, ik heb mij terplaatse niet verdiept in een of ander schema of de werking van dit kabeltje. Contactjes waren aan de ene kant net iets beter te zien als aan de andere. In eerste instantie was het niet de bedoeling dat ik de eindtrap na zou kijken, maar een speak-on kabel mee zou nemen om de mid/hoog kasten door te koppelen. (kleine tip zorg altijd voor enkele reserve kabels). Ik heb namelijk ook al eens meegemaakt dat deze persoon tot de ontdekking kwam dat hij een speak-on plug in losse onderdelen had, en dat was ...je raad het misschien al, ook vlak voor een optreden. Na het schoonmaak verhaal wat ik ter plaatse pas hoorde wilde ik natuurlijk zien wat er aan de hand was. Ik heb in het verleden wel vaker versterkers gerepareerd en ben bovendien in een grijs verleden TV monteur geweest. (moet wel zeggen dat dat niet echt "mijn hobby" is) Hij had zelf op locatie al wel gekeken (totaal 4 man sterk) maar ze konden niets vinden. Als je niet weet waar je moet kijken vind je ook niets. Klusje was overigens binnen 10 minuten met uit en inbouw geklaard. Martin. | |
| kvm entertainment | |
| TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 15-12-2025 Berichten: 9513 | 15-1-2007 00:48 |
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 15-1-2007 16:33 Zo eentje heb ik ook nog pas met een klant gehad welke met een draadloze bij mij gekochte set op de beurs stond.Hij kraaktje ruiste een deed het niet. Of ik maar meteen kon komen halve land door. Had alles geconroleerd en twee techneuten van een groot (niet nader te noemen) audio verhuur bedrijf hadden er naar geken en konden het ook niet vinden waar het aan lag... Komt hij die avond laat bij mij thuis langs om de set om te ruilen, vraag ik: heb je al een nieuwe batterij gerpobeerd? (had ik ook al door de telefoon geopperd) Had hij gedaan. Nu, batt was leeg, nieuwe bat bleek ook leeg te zijn, hadden ze waarschijnlijk terug in de verpakking gedaan na gebruik. enfin, je voelt het al aankomen: batterij erin en klaar was klara. Had je de paniek moeten horen toen hij het niet deed ![]() Voor de op: in een versterker kan uren lang nog een dodelijke spanning aanwezig zijn als je de verkeerde zaken aanraakt..... Edit Mod: Dré: Topic opgeschoond en naar newbie verplaatst. | |
| Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
| Dj krissieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2006 Laatste: 10-11-2025 Berichten: 387 | 15-1-2007 15:20 |
Voor de op: in een verterker kan uren lang nog een dodelijke spanning aanwezig zijn als je de verkeerde zaken aanraakt..... ja dat zij een vriend van me ook toen hij open stond om een flightcase, om de stof te verwijderen. dit was wel de laatste keer dat ik een versterker heb open gemaakt. | |
| RenevanhEx Lid Uit: Nederland Sinds: 20-9-2006 Laatste: 16-6-2008 Berichten: 528 | 15-1-2007 17:03 |
| Kwestie van reststroom eruit halen natuurlijk, en dat gaat op elk apparaat hetzelfde (ik doe het vaak met PC's als ik met geheugen oid bezig ben). Versterker uit, stekker eruit (speakon erin laten), versterker aan, even wachten, versterker uit, reststroom weg. René | |