Forum > Geluid

Versterkers parallel koppelen... HELP!!!!

(66 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 9470
4-5-2003 23:59

DJ Sietse schreef:

Tis ook al laat he
Ga ook zo naar bed.
Een uitleg van Dré kun je hier vinden www.new-line.nl/forum/read/?t=184

DJ Sietse schreef:

Het rechter en linker kanaal komen meestal van één voeding af. Dat is de rede waarom je dan wel kan bruggen.
Er zijn genoeg goede versterkers met een volledig gescheiden voeding per kanaal.

Het bruggen heeft dan ook weinig met de voeding te maken.
Het zit hem in de techniek van de versterker.
Die moet er voor geschikt zijn.
Sommige versterkers bruggen automatisch, doordat je hem zo aansluit, (Bose 1800) , maar bij de meeste moet je een schakelaartje achterop de versterker in "bridged mode" zetten.
En dan heel goed opassen hoe je je boxen er op aansluit.

Er zijn ook heel veel versterkers die je NIET kunt bruggen, ondanks dat het professionele versterkers zijn.

Persoonlijk brug ik ook nooit. Ik sluit liever 2 x apart aan.
Bruggen kan wel handig zijn als je maar één bas box hebt.
Dan kun je hem wat harder laten klinken. Maar je moet wel goed opassen met de impedantie.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
GoudenampsenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 16-2-2004
Berichten: 10
5-5-2003 00:01
dank iedereen... kort samengevat kan ik dus besluiten dat mijn idee gewoon een jammerlijk beginners vraagstuk is??????????????????
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 9470
5-5-2003 00:03
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 5-5-2003 00:04

goudenampsen schreef:

dank iedereen... kort samengevat kan ik dus besluiten dat mijn idee gewoon een jammerlijk beginners vraagstuk is??????????????????
yep, maar het is niet erg om een vraag te stellen wink ;)
We willen allemaal voor zo min mogelijk geld,
zo veel mogelijk geluid laugh :D
Van vragen word je wijs.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
5-5-2003 00:03
yep

Edit: 2 seconden eerder of later sad :(
Door internet beperkt
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 9470
5-5-2003 00:04

DJ Sietse schreef:

yep

Edit: 2 seconden eerder of later sad :(
Maar ik had meer getypt razz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
GoudenampsenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 16-2-2004
Berichten: 10
5-5-2003 00:05
keej bedankt! ik kom hier wel eens vaker! interessant forum!!!!!!! mazzelzzzz

greetzzz gerard

goudenampsen@hotmail.com
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
5-5-2003 00:08

goudenampsen schreef:

keej bedankt! ik kom hier wel eens vaker! interessant forum!!!!!!! mazzelzzzz

greetzzz gerard

goudenampsen@hotmail.com
Is inderdaad een goed forum hiero. Ik leer hier meer dan op school razz :p
Door internet beperkt
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
5-5-2003 01:26

Tom schreef:

Porbeer het eens laugh :D
Een versterker is gemaakt om signaal af te geven.
Niet om te ontvangen, dan gaat hij stuk.
Als je versterkers paralel Of in serie set, gaan ze aan elkaar signaal geven en gaan ze dus stuk.
het uitgangs signaal van een versterker heeft alleen een grotere amplitude dan het ingangs signaal (mits de versterking groter is dan 1). dus een versterker moet wel een signaal ontvangen om te versterken. tom, wat denk je dan dat er als ingangssignaal word gebruikt?

een versterker versterkt geen ingangsvermogen maar ingangs signaal die een hoge stroom kan geven afhankelijk van de impedantie (doormiddel van de emmitor volgers (eindtorren)).

met het bruggen van een versterker zet je 2 eindtrappen in tegenfase(geen serie of parallel) en zal er een 2 keer zo grote amplitude verschijnen aan de uitgang. dus een 4 keer zo groot vermogen bij de zelfde impedantie (theoretisch). omdat de meeste versterkers niet lager gaan dan 4 ohm word de stroom te hoog bij 4 ohm in gebrugde stand.

versterkers die op en enkele voeding van 12 volt zonder uitgangs elko werken zijn meestal gebrugd. zijn dus niet nog eens te bruggen. (je kan de niet het vermogen optellen)
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
5-5-2003 03:49
Nog even één ding rechtzetten: door het bruggen van een versterker verandert er niets aan je impedantie. De impedantie is nl. een eigenschap van de aangesloten speakers. Alleen verandert het vermogen dat de (gebrugde) versterker levert aan die aangesloten speakers. En de minimum-impedantie waarmee de amp nog kan werken verdubbelt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
5-5-2003 14:22
1 x bewerkt. Laatst door -bart- op 7-5-2003 14:09
Versterkers parallel koppelen kan niet omdat je allemaal exact de zelfde versterking moeten hebben. Zoniet dan proberen ze allemaal een andere spanning te leveren. En reken maar dat ze allemaal hun best gaan doen om de uitgang op 'hun' spanning te krijgen, meestal met desastreuse gevolgen.

Uitgangen van versterkers kan je niet in serie zetten omdat de 0 van de ingang in 99% van de gevallen ook gelijk is aan de 0 van de uitgang. Zet je de ingangen parallel en de uitgangen in serie dan gaat er iets goed fout. Als de ingangen galvanisch gescheiden zouden zijn dan zou het in principe kunnen werken. Alleen heb je er weinig aan. Het vermogen dat een versterker kan leveren wordt volledig bepaald door de stroomcapaciteit. Het in seriezetten van versterkers leidt tot hogere spanningen maar zolang de stroom niet geleverd wordt heb je er compleet niks aan.

Bruggen IS in feite een manier om twee versterkers in serie te zetten zonder problemen met je ingang te krijgen.

edit: ingang moest uitgang zijn.
Petty materialists!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)