Forum > Algemeen Forum

Vooruitbetaling? Hoe doe jij dat?

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
5-6-2003 13:46
Begrijp me niet verkeerd; ik zit op dezelfde golflengte als jullie. Probleem is echter dat vele klanten inderdaad eerst willen zien of het geheel wel goed is, alvorens te betalen.

Victor haalde het argument van het restaurant aan. Dit werkt eigenlijk precies hetzelfde. Wie betaalt er nu vooraf, zonder ook nog maar een biefstukje gezien te hebben? En wie betaalt het volle pond, wanneer dat biefstukje bijna koud is, slecht gebakken, de aardappels simpelweg oneetbaar, etc?

Niemand toch?
JerremyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-5-2003
Laatste: 12-4-2004
Berichten: 10
5-6-2003 13:46
Borg altijd vooraf en huurbedrag evt. bij retour spullen...

Zo heb ik het zelf geregeld met de huur van mijn apparaten...
Hej je op het moment van retour geen geld, dan krijg je je borg minus huurbedrag terug..
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
5-6-2003 13:51

Niek Bolscher schreef:

Victor haalde het argument van het restaurant aan. Dit werkt eigenlijk precies hetzelfde. Wie betaalt er nu vooraf, zonder ook nog maar een biefstukje gezien te hebben? En wie betaalt het volle pond, wanneer dat biefstukje bijna koud is, slecht gebakken, de aardappels simpelweg oneetbaar, etc?

Niemand toch?
Klopt, slecht voorbeeld (weggehaald voordat ik jouw post las!). Restaurants zijn uitzonderingen op de regel dat je vooraf betaalt. Beter voorbeeld dan: een bioscoop. Betaal je pas achteraf als je de film goed vond? Entree voor een discotheek: betaal je die pas als je een gezellige avond hebt gehad?

Is je biefstukje in een restaurant niet goed, dan meld je dat meteen. Als je alles opeet en dan niet betaalt omdat het niet goed was wordt rap de politie gebeld (en terecht).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
5-6-2003 14:44
Er zijn inderdaad voor beide betalingsmogelijkheden voorbeelden te noemen. Ook kan ik persoonlijk in beide situaties inkomen. Vooral voor particulieren en kleinere bedrijven is een discoshow voor een bedrag vanaf € 300,- ex. BTW een fors bedrag. Men mag hier inderdaad eisen aan stellen, en ik kan me inderdaad indenken dat men eerst wil zien of alles ook werkelijk OK is.

Anderzijds zouden we ook kunnen zeggen dat men instemt met het bedrag en de betaling op moment van tekening van het contract. Dan moet dit simpelweg betaald worden.

Momenteel houden wij het hierop: we komen een contract overeen, en we verzorgen het feest. Ieder kan voor zich inschatten of het feest ook werkelijk aansluit bij je eigen kwaliteiten. Vanuit dit perspectief ben ik zeker niet bang voor een complete flop. Indien het feest geslaagd is, blijken mensen dan ook bereidwillig om het bedrag te betalen.
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
5-6-2003 17:59
ja, maar je voelt je genaaid als je daar een hele avond hebt gedraaid en je niks krijgt! terwijl dat afgesproken is... Als de show zelf niet bevalt, eigen schuld dan...
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 9472
6-6-2003 00:10
Wij hebben in ons kontract staan dat men aan het eind van het feest moet betalen, of als er geen contant geld is, kan men bij ons pinnen.
Op die manier is men verzekert van goede kwaliteit tot het einde van het feest. We hebben nog nooit mee gemaakt dat men niet wilde betalen, sterker nog, we krijgen er meestal nog een fooi bij happy :)

Hoe voorkom je nou dat ze niet willen betalen?
Meestal sluiten jouw kwaliteiten niet aan bij de verwachtte kwaliteiten.
Maw geen feesten aannemen alleen voor de poen.
Je moet het zelf ook leuk vinden om te doen als je kan zorgen dat jij ook plezier in je werk hebt, straalt dat vanzelf door naar je publiek.
Ik neem bijvoorbeeld geen schoolfeesten meer aan als het alleen muziek van deze tijd moet zijn. Top 40 gaat nog wel, maar dat club gedoe vind ik niet leuk een hele avond lang. Ik ben er misschien wel te oud voor laugh :D

Maar als je een verenigings of een bruiloftfeest hebt, ben ik je man.
En dat geld ook voor goud van oud muziek. Daar ligt onze kracht.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
7-6-2003 19:48

Jerremy schreef:

Borg altijd vooraf en huurbedrag evt. bij retour spullen...

Zo heb ik het zelf geregeld met de huur van mijn apparaten...
Hej je op het moment van retour geen geld, dan krijg je je borg minus huurbedrag terug..
Allereerst enorm bedankt voor de (toch wel) vele EN topic-gerelateerde reacties! happy :)

Wat betreft de quote hierboven:

Dat deden wij ook vaak. Mensen betalen borg en krijgen na afloop hun borg - (min)de huur retour. Echter vind ik dit ook een nadeel hebben. Stel je werkt met borg van 250EUR en mensen huren voor bijv. 100 EUR, dan is je borg feitelijk 150 EUR. Waar leg je de grens, m.i. moet je je borg flexibel verhogen ofzo..

Een groter nadeel vindt ik het geval als er sprake zou zijn van schade.. volgens mijn vb hierboven wordt dat gecompenseerd met 150EUR en niet de 250EUR. Uitgaande van het feit dat de huurder jou in de "stront" laat zitten en dus geen huur betaald en al helemaal niet bijbetaald voor de schade. sad :(

Nog even over het vooruit betalen: Het verhaal met bedrijven ook niet "vertrouwen" vind ik een goed punt. Niet elk bedrijf is (helaas) even betrouwbaar. Maar toch is er sprake van een dilemma. Wij zijn een relatief klein bedrijf en geld is simpelweg altijd welkom. Stel te verdienen valt: 500EUR, maar helaas het bedrijf kan pas na afloop betalen.. het lijkt me dat je dan toch door de vingers ziet. Nu is het wel zo dat we altijd een handtekening laten zetten voor betaling/verantwoordelijkheid enz..

Ik ben dan ook echt benieuwd of hier mensen zijn die dit soort bedragen voorbij laten gaan vanwege achteraf betaling..?

Nou dat was het wel weer laugh :D
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 9472
8-6-2003 00:22

BENjpt schreef:

Ik ben dan ook echt benieuwd of hier mensen zijn die dit soort bedragen voorbij laten gaan vanwege achteraf betaling..?
Als het voor verhuur is,
waarbij je zelf niet aanwezig bent,
maw je geeft je spullen op de pof mee,
dan absoluut vooruit betalen, en een flinke borg vragen.
Straks zie je je spullen helemaal niet meer terug sad :(
Of viel de opbrengst van het feest waarvoor jouw app. nodig was een beetje tegen, en krijg jij te weinig. Zo werkt het dus niet.

De sleutel zit hem in de research. Ken je klant. Vraag rustig wat de bedoeling is van hun feest, waar het gehouden word, en hoeveel mensen ze verwachten, en wat ze doen om die mensen toe te trekken.
En ook of ze over de juiste vergunningen beschikken!
Zo kom je er een beetje achter of ze de zaken voor elkaar hebben.

Het zal niet de eerste keer zijn dat jij je app verhuurt, de boel wegens illegaal feest, door de politie in beslag genomen word, en jij maar moet zien hoe je je spullen weer terug krijgt sad :(
En zo kan ik nog wel een paar senario's bedenken waarbij het goed mis kan gaan.
(Openlucht optredens zonder goede regenbescherming, schiet me nu even te binnen sad :( )
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
10-6-2003 13:32

Tom schreef:

Het zal niet de eerste keer zijn dat jij je app verhuurt, de boel wegens illegaal feest, door de politie in beslag genomen word, en jij maar moet zien hoe je je spullen weer terug krijgt sad :(
En zo kan ik nog wel een paar senario's bedenken waarbij het goed mis kan gaan.
(Openlucht optredens zonder goede regenbescherming, schiet me nu even te binnen sad :( )
Een heel goed (of leuk wink ;) ) puntje...
Sorry nu ga ik zelf offtopic, maar inderdaad hoe krijg je je spullen terug als de politie ze in beslag neemt? (denk aan al die dure subs en toppies sad :()...
Heb je daar misschien ervaring mee Tom? (aangezien jij hier een van de oudere bent.. laugh :D )

gr.
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 9472
10-6-2003 17:53

BENjpt schreef:

Sorry nu ga ik zelf offtopic, maar inderdaad hoe krijg je je spullen terug als de politie ze in beslag neemt? (denk aan al die dure subs en toppies sad :()...
Heb je daar misschien ervaring mee Tom? (aangezien jij hier een van de oudere bent.. laugh :D )

gr.
In iedegeval aangifte doen bij de politie, dat je de eigenaar bent van de spullen, anders zie je ze helemaal niet terug.
Soms willen ze nog wel eens coulant zijn, en na een paar weken je je spullen teruggeven.

Zelf gelukkig geen ervaring mee, want wij hebben eigelijk nooit noemenswaardig verhuurd, we zijn er ook altijd zelf bij!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)