Forum > PC related Forum

Planning software

(45 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 13458
20-11-2006 23:50

JeroenVDV schreef:

Eventueel (in 't mooiste geval wink ;)) een Windows-applicatie met een MySQL-database door Mutz, en een PHP-frontend door Roy? Outlook/OWA-idee wink ;)
Outlook is een losstaande applicatie die, in een server configuratie (nodig voor o.a. OMA/OWA), loopt via een exchange server (die op z'n beurt (stiekum) weer draait op een SQL server) en die voor OWA en OMA gebruik maakt van Sharepoint die op zijn beurt draait op een IIS server.

Mooi... Dan ben je dus failliet voordat je ook maar één regel code kunt schrijven.

Begrijp me niet verkeerd: Dit soort tools zijn geweldig (ik gebruik ze dan ook allemaal) maar alleen de tools al hebben me wel zo'n 2500 euro teruggezet (en het gros snap ik nog steeds geen hol van (met name de nog niet genoemde ISA server (toch wel nodig, zo'n goede firewall) is voor mij één groot zwart gat))...

En dan even het kostenplaatje om te beginnen met een php/mysql systeempje: 0 euro aan software. Lijkt me toch wat realistischer ;-)

En overal te gebruiken waar je een internetverbinding hebt (in tegenstelling tot systeem no.1 waarbij je er OOK nog even voor moet zorgen dat alle genoemde servers (al dan niet op één fysieke server) allen als een zonnetje draaien, elkaar kunnen zien EN elkaar niet in de weg zitten). En alleen DAT is al een halve dagtaak ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
20-11-2006 23:56

Dré schreef:

JeroenVDV schreef:

Eventueel (in 't mooiste geval wink ;)) een Windows-applicatie met een MySQL-database door Mutz, en een PHP-frontend door Roy? Outlook/OWA-idee wink ;)
Outlook is een losstaande applicatie die, in een server configuratie (nodig voor o.a. OMA/OWA), loopt via een exchange server (die op z'n beurt (stiekum) weer draait op een SQL server) en die voor OWA en OMA gebruik maakt van Sharepoint die op zijn beurt draait op een IIS server.

Mooi... Dan ben je dus failliet voordat je ook maar één regel code kunt schrijven.

Begrijp me niet verkeerd: Dit soort tools zijn geweldig (ik gebruik ze dan ook allemaal) maar alleen de tools al hebben me wel zo'n 2500 euro teruggezet (en het gros snap ik nog steeds geen hol van (met name de nog niet genoemde ISA server (toch wel nodig, zo'n goede firewall) is voor mij één groot zwart gat))...

En dan even het kostenplaatje om te beginnen met een php/mysql systeempje: 0 euro aan software. Lijkt me toch wat realistischer ;-)

En overal te gebruiken waar je een internetverbinding hebt (in tegenstelling tot systeem no.1 waarbij je er OOK nog even voor moet zorgen dat alle genoemde servers (al dan niet op één fysieke server) allen als een zonnetje draaien, elkaar kunnen zien EN elkaar niet in de weg zitten). En alleen DAT is al een halve dagtaak ;-)
Je hebt volkomen gelijk Dre wink ;)

Echter omschreef ik het puur vanaf de gebruiker van Outlook/OWA gezien. Een zakelijk gebruiker die dit voor z'n werk heeft weet over 't algemeen niet hoe er een Exchange-server met Active-Directory, IIS, Sharepoint EN SQL-server achterhangt :)

Idee van een standaard webserver (Wmb zelfs sharedhosting), met MySQL erop draaiend en Apache/IIS icm PHP, waar de database en de web-client op draaien van de planningssoftware, en een Windows-applicatie die eventueel verbindt met de MySQL-server en misschien lokaal werkt en synct bij internetverbinding zodat je ook offline kunt werken, spreekt mij wel aan.

Ging me dus puur om vergelijking vanaf gebruikerszijde bekeken.

Hoeveel werk het is om dat hele verrekte Exchange te draaien (en draaiend te houden) is mij inmiddels ook duidelijk geworden sinds het bakkie hier draait. Lang leve Small Business Server 2003 dan maar die ik een tijdje terug ontdekte, die installeer je tenminste met nog wat plezier en werkt een stuk gemakkelijker dan alles met de hand (Server 2003 + Exchange + weetikhetwat). Exchange zit ingebakken en de configuratiewizards van MS werken ditmaal WEL positief wink ;)
Light Image
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
21-11-2006 00:00

JeroenVDV schreef:

Idee van een standaard webserver (Wmb zelfs sharedhosting), met MySQL erop draaiend en Apache/IIS icm PHP, waar de database en de web-client op draaien van de planningssoftware, en een Windows-applicatie die eventueel verbindt met de MySQL-server en misschien lokaal werkt en synct bij internetverbinding zodat je ook offline kunt werken, spreekt mij wel aan.
Als je slecht's vanuit 1 locatie (wat hier volgens mij het geval is, nameljk vanaf kantoor) "offline" bezig wilt, lijkt het me makkelijker (en stukken goedkoper) om daar een locale server neer te zetten die gewoon zichzelf syncht met de "echte" servert. Dan heb je vanuit de gebruiker gezien dezelfde snelheden.

Voordeel is dat je dan geen losse interface hoeft te schrijven en je niet hoeft te werken met 2 verschillende interfaces.
Maar dat is MIJN mening...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
21-11-2006 00:01

Roytje schreef:

JeroenVDV schreef:

Idee van een standaard webserver (Wmb zelfs sharedhosting), met MySQL erop draaiend en Apache/IIS icm PHP, waar de database en de web-client op draaien van de planningssoftware, en een Windows-applicatie die eventueel verbindt met de MySQL-server en misschien lokaal werkt en synct bij internetverbinding zodat je ook offline kunt werken, spreekt mij wel aan.
Als je slecht's vanuit 1 locatie (wat hier volgens mij het geval is, nameljk vanaf kantoor) "offline" bezig wilt, lijkt het me makkelijker (en stukken goedkoper) om daar een locale server neer te zetten die gewoon zichzelf syncht met de "echte" servert. Dan heb je vanuit de gebruiker gezien dezelfde snelheden, en daarbij is 1 interface die altijd hetzelfde is wel zo makkelijk.

Hoef je geen losse windows interface te schrijven.
Ik belast liever een gebruiker niet met de plaatsing/installatie/configuratie van een eigen server met SQL en Apache/IIS en PHP. wink ;)
Light Image
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
21-11-2006 00:04
Indien het op het draaien van een lokale server uitkomt: geen probleem. Maar er bestaat een kant en klaar prog (https://www.reactorserver.com) dat meteen apache/php/mysql/phpmyadmin bundelt en je dit start met 1 klik op de knop. Misschien dat iemand daar wat mee kan als het een web-omgeving wordt?
Vergeet niet te lachen
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
21-11-2006 00:08

Melo-G schreef:

Indien het op het draaien van een lokale server uitkomt: geen probleem. Maar er bestaat een kant en klaar prog (https://www.reactorserver.com) dat meteen apache/php/mysql/phpmyadmin bundelt en je dit start met 1 klik op de knop. Misschien dat iemand daar wat mee kan als het een web-omgeving wordt?
Mja, als de applicatie van meerdere plekken moet draaien dus lekker een hostingprovider met PHP/SQL gebruiken en ook vanuit huis benaderen via internet (internet is snel en constant genoeg tegenwoordig).
Light Image
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
21-11-2006 00:08
2 x bewerkt. Laatst door Roy op 21-11-2006 00:11
Ik belast liever een gebruiker niet met de plaatsing/installatie/configuratie van een eigen server met SQL en Apache/IIS en PHP. wink ;)
Heb je van de ene kant gelijk in, van de andere kant bestaan er stukjes software als XAMPP die apache, php en mysql in een install hebben. Dan is het slechts een kwestie van de config file zo aanpassen dat er alleen contact gemaakt kan worden via localhost, de juiste bestanden in de htdocs map zetten en een apparte mysql-sync module draaien.

Maar je hebt gelijk dat het er kwa veiligheid en gebruikersgemak niet erg op vooruit gaat.

[edit:]Iedereen was me voor laugh :D
Maar dat is MIJN mening...
MutzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2004
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 211
21-11-2006 00:08
ik weet niet of ik het er mee eens ben. MSSQL kun je gratis gebruiken zolang de developer het meestuurd. uiteraard wel een uitgekleedde versie maar queries draaien kun je net zo goed op de schil doen. Daarnaast programmeer je in VB een factor of wat sneller dan in PHP. En heb ik al enige modules op de plank liggen. (heb nog een urenregistratietool en een project management tool op de plank liggen)

Wat ik niet snap is waarom direct een stap naar internet based gemaakt moet worden? Dit lijkt me toch in principe een typisch lokale tooling. Moet een pakbon nu plotseling digitaal paraat zijn als je bij de klant aan het draaien bent? wil je je uren op locatie invullen? En de stap van vb naar .net is nog altijd kleiner dan hup alles in php zetten. En als je inderdaad kijkt naar wat je met sharepoint server online kunt gooien op een nette manier in je pagina's pfoei dat is goed te doen. Sterker nog is nog compatible met je PDA ook als je wilt.

Ik ben geen Microsoft evangelist, maar kan wel inschatten wat uiteindelijk meer geld kost,...
niet nodig
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
21-11-2006 00:11

mutz schreef:

ik weet niet of ik het er mee eens ben. MSSQL kun je gratis gebruiken zolang de developer het meestuurd. uiteraard wel een uitgekleedde versie maar queries draaien kun je net zo goed op de schil doen. Daarnaast programmeer je in VB een factor of wat sneller dan in PHP. En heb ik al enige modules op de plank liggen. (heb nog een urenregistratietool en een project management tool op de plank liggen)

Wat ik niet snap is waarom direct een stap naar internet based gemaakt moet worden? Dit lijkt me toch in principe een typisch lokale tooling. Moet een pakbon nu plotseling digitaal paraat zijn als je bij de klant aan het draaien bent? wil je je uren op locatie invullen? En de stap van vb naar .net is nog altijd kleiner dan hup alles in php zetten. En als je inderdaad kijkt naar wat je met sharepoint server online kunt gooien op een nette manier in je pagina's pfoei dat is goed te doen. Sterker nog is nog compatible met je PDA ook als je wilt.

Ik ben geen Microsoft evangelist, maar kan wel inschatten wat uiteindelijk meer geld kost,...
Stap naar internet/netwerk, waarom?:

- Meerdere PC's met zelfde planningssoftware op 1 kantoor
- PC thuis en PC op kantoor
- Op willekeurige locatie gebeld worden en even planning kunnen inkijken via draadloosinternet/PC van een ander
Light Image
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
21-11-2006 00:14
1 x bewerkt. Laatst door Roy op 21-11-2006 00:15

mutz schreef:

Wat ik niet snap is waarom direct een stap naar internet based gemaakt moet worden? Dit lijkt me toch in principe een typisch lokale tooling. Moet een pakbon nu plotseling digitaal paraat zijn als je bij de klant aan het draaien bent? wil je je uren op locatie invullen?
Vooral het medewerker gedeelte lijkt me in dit geval wel typisch een internet applicatie. Iedere medewerker kan vanuit thuis zien wanneer hij moet werken, aanmerkingen toevoegen, dagen vrijplannen, enz enz.

Verder is dit ook DE oplossing bij meerdere pc's op kantoor en ben je stukken flexibeler.

Edit: en ik dacht dat ik met mijn 400 aanslagen per minuut snel typte laugh :D
Maar dat is MIJN mening...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)