Het Punisher baskast topic
(1294 reacties. Pagina 129 van 130)Moderator(s): Dré
| FrodoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-6-2008 Laatste: 21-9-2014 Berichten: 34 | 27-6-2014 11:27 |
| True das waar. volgende week zal er wat meer power op gaan. Das dan ook openlucht. | |
| ContourVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 14-3-2002 Laatste: 17-3-2026 Berichten: 788 | 27-6-2014 11:33 |
| Openlucht vraagt altijd verschrikkelijk veel power, maar dat is juist mooi, de Punishers lusten wel wat sap natuurlijk! Groetjes Walter | |
| DJLPStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-4-2007 Laatste: 25-4-2022 Berichten: 114 | 27-6-2014 15:00 |
Heel gaaf! Ik heb in een duister verleden 1 punisher gebouwd, met een decoupeerzaag Helemaal niet netjes en het resultaat viel daarom ook tegen. Wél veel van geleerd natuurlijk! En ik weet precies hoe de kast er van binnen uitziet. Indrukwekkend, deze stack. Ik zou het graag eens willen horen. Morgen maar even vooraan gaan staan bij Defqon-one Zal ook wel lekker blazen | |
| FrodoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-6-2008 Laatste: 21-9-2014 Berichten: 34 | 27-6-2014 16:33 |
| Een enkele punisher is dan ook verre van ideaal. Met twee bij elkaar is het al wat meer met 4 bij elkaar begint het al serieus. En veel power cho.... aangezien je meer rendement hebt met die beyma heb je minder power nodig. En met zo'n stack heb je over heel het sub veel rendement. Voordeel van hoorns in openlucht is dat ze gericht zijn en ver dragen. Het rendement is ook een enorm verschil. En dan ook het feit dat ze strak spelen. In een zaal kan een basreflex soms wel handiger zijn zeker voor kleine sets. Ik snap sosm niet waarom ze gigantisch veel basreflex kasten zetten bij een grote set terwijl je veel beter resultaat kan hebben met een serieuze hoorn stack. zeker in openlucht en al helemaal als je hetzelfde vermogen gebruikt. | |
| Stefke96Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-6-2011 Laatste: 16-3-2026 Berichten: 505 | 27-6-2014 17:15 |
| Uit mijn ervaring krijg je bij een BR meer definitie en geluidskwaliteit dan een hoorn. Natuurlijk is een hoorn veel efficiënter, dan een BR maar ieder heeft gewoon zijn nadelen. En er zijn trouwen genoeg plaatsen waar ze gewoon staan met een Function One set staan (vooral buitenland). | |
| ContourVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 14-3-2002 Laatste: 17-3-2026 Berichten: 788 | 27-6-2014 18:51 |
| Funktion One gebruikt bandpass hoorns voor het laag/sub, dat is toch wel een fors ander werkingsprincipe dan een echte gevouwen bashoorn. Groetjes Walter | |
| Stefke96Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-6-2011 Laatste: 16-3-2026 Berichten: 505 | 27-6-2014 19:32 |
Klopt mijn fout. Af en toe wat beter opletten | |
| FrodoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-6-2008 Laatste: 21-9-2014 Berichten: 34 | 27-6-2014 19:46 |
| Het punt met een hoorn is voldoende mondoppervlakte. Sub zijn lange golven en de fysica zegt nog altijd dat je dan een groot mondopp nodig hebt en een relatief lange hoorn. Dit heeft als gevolg dat heel veel hoorn kasten dikwijls verkeerd worden ingezet (te kleine stack dus geen goede respons met een hoop bulten etc...) Een hoorn is zowiezo sneller (minder vertraginstijden) en kan veel realistischer klinken. Maar er zijn enorm veel slechte hoorn ontwerpen te vinden vooral van oudere PA kasten. Een good ontworpen hoorn is cleaner maar..... voor echt sub heb je of een grote kast of een groot mondoppervlak nodig. Voordeel van basreflex is dat slechts met 1 kast de respons al inorde is ook al is de kast ten opzichte van de golflengte vrij klein Nadeel is dat het rendement slechts 2 a 3% is Maar in heel veel omstandigheden is voor een rechte respons tot 30-35Hz een enkele 18" handiger. klinkt wel meer "gesmeerd" alhoewel de huidige generatie speakers toch echt wel knappe dingen kunnen. Rendement van de punisher ligt volgens HR op 40 a 50% en als je genoeg kasten zet is dit een vlakke respons. maar volledig vlak is pas vanaf 8 kasten. Ook voor topkasten vind ik een volledig hoorngeladen kast die goed ontworpen is zeer dynamisch en realistisch klinken. En voor PA toepassingen is dit zeer goed merkbaar als je de stem door je mix moet krijgen. Dat vind ik Ik denk dat de slechte naam van hoorns vooral door slechte ontwerpen komt. Als je logisch nadenkt en de hoorn bekijkt als een soort van impedantie aanpassing tussen het membraan en de lucht dan is het een betere match. Nadeel is dan weer de grotere kasten & stacks. Maar ik blijf erbij en heb dat zelf ervaren. sub welke een groot oppervlakte van sub kan voorzien komt niet uit een kleine kast dat is fysisch niet mogelijk. Maar goed..... das een lange discussie. Hetgeen ik wel is zou willen proberen is een 21" tapped horn of een bandpass hoorn. Nu hebben we een 21" bandpass kast die tussen 28 & 50 Hz harder gaat dan een dubbele 18" dus met een redelijk rendement maar volgens mij gaat een tapped horn minstens even hard maar lager. | |
| FrodoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-6-2008 Laatste: 21-9-2014 Berichten: 34 | 30-6-2014 00:26 |
| en nog wat foto's Beetje wazig maar globaal bekeken Achterkant van de stack Een versterkerrack. Onderaan PL6 dan de PL380 en dan 2 keer de PL340 Aangestuurd met Apex processor of xilica. PL380 geven meer op punishers dan de PL6 maar de PL6 geeft meer op BR ofzo. Ik denk dat dat vooral te maken heeft met de impedantie en hoeveel stroom er kan geleverd worden. De PL380 kan iets meer spanning geven maar minder continu stroom lijkt me. Op dat opzicht zal zo'n stack punishers volgens mij een gunstiger impedantieverloop hebben. Nog een totaal beeld. Versterkers op een rij | |
| ContourVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 14-3-2002 Laatste: 17-3-2026 Berichten: 788 | 30-6-2014 11:24 |
| Dat is echt wel een serieuze set zo! Groetjes Walter | |
Helemaal niet netjes en het resultaat viel daarom ook tegen. Wél veel van geleerd natuurlijk! En ik weet precies hoe de kast er van binnen uitziet. Indrukwekkend, deze stack. Ik zou het graag eens willen horen.