Forum > Geluid

Geluid voor gym/sporthal EV-ZX1?

(26 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
LHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2005
Laatste: 29-5-2023
Berichten: 46
7-5-2021 12:31
Goedemiddag,

Bekende van mij gaan binnenkort een gym openen. Ze zijn hiervoor opzoek naar een geluidsinstallatie.
Het gaat om een loods van 18x35 m2 met een puntdak van 4-6m hoogte.

Het doel is achtergrondmuziek, het hoeft niet hard maar moet natuurlijk wel lekker klinken.

Zelf zat ik te denken aan 4 x EV ZX1, en deze dan aan 1 kant te bevestigen.

Heeft iemand ervaring met deze speakers? Of misschien een beter alternatief?

Het budget is beperkt en het tweedehands is ook geen probleem.

Mvg,

LH
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
7-5-2021 19:51
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 8-5-2021 09:44
35x18 meter......Sportschool....Puntdak.....

4 boxjes in de hoeken.....

Naaaah, neu, dagatniewerke.

Voorbeeldje: Zie hier het Candycastle in Amsterdam.
Deze ruimte heeft ongeveer de zelfde afmetingen en zelfs ook een puntdak in de grote ruimte als jouw project.
alleen al in deze ruimte heb ik 16 stuks Audac WX302 100 volt speakers opgehangen. Deze speakers klinken erg netjes voor het geld. Deze installatie word gebruikt voor achtergrond muziek, en voor omroep doeleinden als de patat klaar is razz :p
Door de grote hoeveelheid speakers, die elk hun eigen gebiedje bedienen, heb je een mooie homogene verdeling van het geluid door de hele ruimte.
En door de korte afstanden heb je geen looptijd problemen geen nagalm problemen omdat het allemaal niet zo hard hoeft te gaan.

Met jouw oplossing, krijg je in de hoeken te veel herrie, en/of in het midden te weinig en ook komt dan alles een beetje in het midden samen, waardoor het een hele galmbak word. Ook heb je ellen lange kabels nodig met laagohmige speaker, en de bijbehorende verliezen.
Met dit soort grote hallen is taktiesch projecteren van het geluid de beste oplossing.
En om de verliezen in dure dikke kabels tegen te gaan, kan je veel beter met een 100 volt systeem werken.
Dan kan je ook met veel dunnere bekabeling toe, en alles lekker doorrijgen.
Nog eentje: Houd het MONO.

Er zullen mensen het niet met me eens zijn, maar ik heb dit op veel plaatsen toegepast, waar eerst het met jouw oplossing gedaan werd, en men was altijd veel beter te spreken over de rust in het geluid......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
7-5-2021 20:47
Wat is het budget?

Zx1 ken ik niet zo, ik heb wel nog een bijpassende versterker van qsc eventueel.

Verder heb ik wel goede ervaringen met de zlx12p van ev.

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
8-5-2021 14:20
100% akkoord met Tom, zorg voor zoveel mogelijk gespreide opstelling.
Op mijn werk in de werkplaats 35x20m heb ik 6x Audac WX502 verdeeld opgehangen.

Zeker in een gym zou ik minstens gaan voor de WX502 om toch een beetje meer laag te krijgen.
LHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2005
Laatste: 29-5-2023
Berichten: 46
10-5-2021 20:23
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties!

@Tom, 'in de hoeken' was ook niet de bedoeling. Ik dacht aan over lengte aan 1 kant. Dan zou er ongeveer 7 meter tussen de speakers zitten.
Het hele idee is een soort van garage gym, het moet allemaal een beetje ruw en vooral niet te gelikt zijn. Homogene verdeling en looptijden is meer iets voor Basic-fit. :)

@Joep, het budget is ongeveer 250€ incl btw per speaker. Welke QSC heb je in de verkoop?

Er komt ook een ander gedeelte waar dezelfde muziek moet draaien, maar dan soms harder. Dit is met een zone-mixer goed te doen, maar zou den jullie dan 2 versterkers aanraden, of een versterker met 4 kanalen? Qua back-up zit je met 2 amp's natuurlijk beter.

Bedankt!

LH
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
11-5-2021 08:57

LH schreef:

@Tom, 'in de hoeken' was ook niet de bedoeling. Ik dacht aan over lengte aan 1 kant. Dan zou er ongeveer 7 meter tussen de speakers zitten.
Het hele idee is een soort van garage gym, het moet allemaal een beetje ruw en vooral niet te gelikt zijn. Homogene verdeling en looptijden is meer iets voor Basic-fit. :)
Dat is al een stuk beter, maar nog klopt het niet helemaal.
Alles aan één kant in zo'n diepte is niet ideaal.
18 meter diepte is een enorme afstand om te overbruggen
Ik weet niet wat de breedte hoek is van de speakers, maar ik verwacht dat er toch op ongeveer de helft van de diepte al overlapping gaat ontstaan tussen de speakers, en aan het eind helemaal. Dus er ontstaat een soort nagalmeffect, hoe verder je van de speakers af loopt.
En dan weten we nog niets oer de akoestiek, als die slecht is, dan is het negatieve effect nog veel groter.
Ook is 18 meter al een behoorlijke afstand in geluidsvolume verschil.

Wat houd je tegen om met 100 volt te gaan werken en wat meer luidsprekers aan twee kanten?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
11-5-2021 11:42
Ik lees puntdak. Waarom dan niet de speakers in de nok en naar beneden gericht? Of is de vloer heel erg reflecterend?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
11-5-2021 13:52
De QSC betreft een CMX300Va, in bridge is deze ook geschikt voor 70V speakers rechtstreeks.
100V speakers kun je vaak ook omschakelen op 70V, je hebt dan de beschikking over 600W.

Ik sluit me overigens aan bij het verhaal van Tom, in zo een ruimte/setting liever veel kleine dan een paar grote speakers.

Voor de "hardere zone" zou je dan wellicht goed uitkomen met 2 of 4 ZLX12p (actief), deze staan de laatste tijd ook geregeld op marktplaats voor ca. 400 euro per 2.
Niet goed, wel hard!
LHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2005
Laatste: 29-5-2023
Berichten: 46
11-5-2021 14:50
@Tom, 18m is niet helemaal de diepte. Er komt over de lengte aan de andere kant nog een soort van kantoor en wc/douche ruimte, dus het zal op zo'n 14 meter breedte uitkomen. Nog steeds een behoorlijk afstand, dat wel. 100V is denk qua budget een beetje een ding. Ze willen max €1000 uitgeven aan 4 speakers en dan moet er nog een ampje bij, voor de 35x14m dan. Anyway, ik heb 2 x EV ZX1's die ik eerst maar eens op mijn Crest CA6 ga proberen. Akoestiek geen idee, het pand is nu nog leeg. Straks staat het vol met meuk en een sportvloer.

@Dre, hmm ja, da's ook een idee. Ga ik zeker proberen.
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
11-5-2021 19:32
Ipv 1000€ uit te geven voor 4 speakers, kan je beter 1000€ uitgeven aan een stuk of 10 Audac speakers die Tom voorstelt.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)