Forum > Geluid

Compact PA setje

(2 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
29-8-2017 18:03
Een vraag van een vriend/klant, ik heb geen ervaring met PA, dus ik vraag het hier eens.
Het is voor een groepje die harde rock/metal brengt voor zo'n 100 man.
cafe's of kleine zaaltjes
Een vraagje aan mijn vrienden geluidstechniekers : Mijn organisatie smeedt plannen om een simpele geluidsinstallatie te kopen voor kleine shows te doen. Iets dat mobiel is, gemakkelijk op te zetten en af te breken en budget vriendelijk. Waar moet ik daarvoor zijn en hoeveel zou het me kosten? Mengtafel, monitors, statieven etc... PM please! Thanks!
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
29-8-2017 18:54
Hier moet je eigenlijk niet zo veel verstand van PA hebben om te weten dat dit zowat alle kanten op kan gaan. Er is iets meer specifieke info nodig om daar een enigszins goed antwoord op te geven, en dat is dan nog buiten het criterium "smaak" gerekend.
De omschrijving "compact, handelbaar en voldoende om een rockband voor 100 man te versterken" is dan al erg tricky... Is er een budget voor de hele set die ze in gedachten hebben, eventuele budgetten per onderdeel?
Voor de PA zou ik bijvoorbeeld voor een actieve sub-top set gaan, da's inprikken en raggen. In het betaalbare segment ga je daar een hele hoop merken vinden die dat aanbieden. In het verleden vond ik dat JBL daar wel leuke setjes aanbood. Klankmatig niet altijd mijn favoriet maar wel netjes afgewerkte degelijke kastjes die vaak ook nog niet te zwaar waren. En om binnen in een café te gebruiken ook nog genoeg output. Ondertussen is daar dus al een hele hoop concurrentie bij gekomen. Denk dan bijvoorbeeld aan DB Technologies, Electro Voice, Mackie, HK Audio, etc...
PA-mixer dan. Digitaal of analoog? Zijn er effecten nodig, zo ja, ingebouwd of extern. Last but not least, hoeveel kanalen? Vaste installatie of gaat er mee rondgesleept worden, denk dan aan een flightcase.
Micro's, daar is wel wat te verdienen. Je kunt voor de grote merken met hun beproefde types gaan (en die kosten geld) of je gaat op zoek naar betaalbare alternatieven die ook goed klinken. Afhankelijk van hoeveel micro's en van welk type gaat het daar vaak al om redelijk wat geld.
Statieven is iets waar ik persoonlijk nooit op zou besparen. Die dingen krijgen gewoon flink op hun donder en houden vaak kostbare dingen omhoog die niet mogen vallen, en al zeker niet op andere mensen. Mijn persoonlijk voorkeur gaat hier naar K&M, degelijk, betrouwbaar en eigenlijk nog verrassend betaalbaar. Je hebt dan ook nog kabels nodig. Ga je die zelf maken of koop je kant-en-klaar? Kant-en-klaar kost je vaak een veelvoud van een zelfgemaakte die, mits fatsoenlijk gedaan, ook nog eens beter is in de meeste gevallen.

Enfin, je ziet, er moet iets meer gespecificeerd worden...
Free beats!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 2052
29-8-2017 19:43
Laat hem gewoon naar een goeie "dealer om de hoek" gaan.
Als je hem wat gunt, gunt ie jou ook eens wat. Hij kan eens wat uit het verhuurprogramma testen en zelfs voor grotere klussen bijhuren van hetzelfde merk.
Ik denk namelijk dat 100 mensen hier 100 adviezen kunnen geven die binnen een range van 5000-50000 euro kunnen liggen en allemaal kunnen voldoen voor jouw klant/vriend, zeker met deze summiere informatie.
Statieven inderdaad sowieso K&M. De SM58 heeft zich ook wel bewezen als micro. Ik mag aannemen dat ze enige ervaring hebben met optreden en dus ook weten wat ze nu voor d'r neus hebben staan.
Alles versterken en hoe ziet de band er precies uit qua instrumenten?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)