Forum > Geluid

Syrincs M3-220

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
MathijsvanlaarhovenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-1-2009
Laatste: 14-12-2017
Berichten: 31
3-4-2017 09:10
Beste newline-ers,

Ik heb een paar weken geleden een Syrincs M3-220 set gekocht via marktplaats. Deze heeft het 2 weken prima gedaan, totdat ik hem (in een flightcase en beschermt met verhuisdoeken) heb vervoerd naar mijn nieuwe woning. Eenmaal aangekomen en aangesloten werken beide topjes niet meer.

Ik heb zelf een kleine poging gewaagd om het te repareren maar kan het niet direct vinden. Wel heb ik gemeten dat naar de topjes 8V AC gaat. (lijkt mij een beetje weinig). Dus wellicht een fout in de voeding van de (actieve) topjes.

Kan iemand, of kent iemand een adres, waar ik deze set kan laten repareren in regio Eindhoven? Of heeft iemand dit probleem eerder gehad?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
3-4-2017 16:00
Loop de tussenkabels even goed na. Soms wordt een pennetje een beetje naar binnen gedrukt. Als dat net die van de sense is dan krijg je geen geluid uit je topjes.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
3-4-2017 19:03
Ik verwacht ook dat er ergens een probleem in een kabel zit.

Zelf ben ik er helaas achter gekomen dat als er maar één top is aangesloten, dat de versterker weigert. Enkel wanneer beide tops (goed) aangesloten zijn dan zal er geluid uit komen. Zelfs wanneer je de kabel uit een top trekt (mag natuurlijk niet, maar stel slecht contact o.i.d.) dan schakelt de versterker uit (subwoofer blijft wel gewoon werken) en deze schakelt pas weer in na het uit- en inschakelen van de set.

Bij mij kwam er bij het inschakelen (met één top aangesloten) wel zeer kort (1 sec. ?) even geluid uit, waarna de versterker afschakelde. Is dat bij jou ook het geval? Dan weet je dat de elektronica nog goed is.
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
4-4-2017 09:21

Dj pacific schreef:

Zelf ben ik er helaas achter gekomen dat als er maar één top is aangesloten, dat de versterker weigert. Enkel wanneer beide tops (goed) aangesloten zijn dan zal er geluid uit komen. Zelfs wanneer je de kabel uit een top trekt (mag natuurlijk niet, maar stel slecht contact o.i.d.) dan schakelt de versterker uit (subwoofer blijft wel gewoon werken) en deze schakelt pas weer in na het uit- en inschakelen van de set.
Klopt. De set is beveiligd tegen gebruik zonder topjes. Elk van de aansluitingen naar een topje is voorzien van een sense aansluiting (Pin-2) die in de top aan massa wordt gelegd. Wil je dus met 1 topje werken (bijvoorbeeld in een 2-sub 2-top situatie) dan stop je in de ongebruikte aansluiting een VGA stekker waarvan Pin-2 met (bijvoorbeeld) Pin-7 wordt doorverbonden. Massa bij M3-220 VGA is namelijk 6,7,8,9,10
Bij mij kwam er bij het inschakelen (met één top aangesloten) wel zeer kort (1 sec. ?) even geluid uit, waarna de versterker afschakelde.
Het duurt inderdaad even voordat de aan de sense hangende transistoren het NC (Normally Closed) voedingsrelais inschakelen (in geval van een afwezigheid van een of beide topjes).

Ik kan gelijk alle signalen nog wel even noemen (wellicht handig bij foutzoeken):

Audiosignaal (-): 1
Sense: 2
Voeding (+): 3, 4, 5
GND: 6, 7, 8, 9, 10
Audiosignaal (+): 11
Mute: 12
Voeding (-): 13, 14, 15
Scherm: Via 100nF aan GND

Bij afwezigheid van 1 of beide topjes wordt dus de Voeding+ en Voeding- afgeschakeld (dus bij meten even bij beide aansluitingen Pin-2 aan Pin-7 leggen als je ook de voedingsspanningen wilt kunnen meten).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
4-4-2017 10:15
Wat zou het nut eigenlijk kunnen zijn van deze "beveiliging", anders dan het voorkomen van hakkelende belasting bij slecht contact in de stekkers?
Niet goed, wel hard!
MathijsvanlaarhovenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-1-2009
Laatste: 14-12-2017
Berichten: 31
4-4-2017 14:10
Thanks voor de info! heb ik zeker wat aan!.
Ga het snel even proberen met andere kabels. Ik hoor wel de relais die achter de VGA aansluiting naar de topjes gaan klikken bij het aan en uit zetten van de sub (ook waneer er 1 of zelfs geen topje aan hangt). Wellicht een teken dat het probleem wel degelijk elders zit.

Weet toevallig iemand met welke spanning de topjes gevoed worden?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
4-4-2017 17:11

Joepurlings schreef:

Wat zou het nut eigenlijk kunnen zijn van deze "beveiliging", anders dan het voorkomen van hakkelende belasting bij slecht contact in de stekkers?
De beveiliging zorgt ervoor dat hot pluggen wat minder link wordt (dus stekkers inpluggen terwijl de set aan staat). Immers wie leest handleidingen en wie hanteert logische aansluitvolgorde. Nog steeds kijken mensen mij met lege blik aan als ik zeg "altijd eerst audio aansluiten en pas daarna de netspanning inpluggen".
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
4-4-2017 17:14

Mathijsvanlaarhoven schreef:

Ik hoor wel de relais die achter de VGA aansluiting naar de topjes gaan klikken bij het aan en uit zetten van de sub (ook waneer er 1 of zelfs geen topje aan hangt). Wellicht een teken dat het probleem wel degelijk elders zit.
Relais tikt 1 x als het fout is en 2 x als het goed is. Die 2e keer zit echter zo kort op de eerste dat ik eigenlijk het verschil niet hoor. Zegt dus nog niets helaas.
Weet toevallig iemand met welke spanning de topjes gevoed worden?
4 Ohm systeempje van een Watt of 50. Zou me verbazen als je veel meer dan +/-20V meet. Uit die voeding wordt +/-15V gehaald voor low power gedeelte (dus het moet altijd meer dan 15V zijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MathijsvanlaarhovenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-1-2009
Laatste: 14-12-2017
Berichten: 31
5-4-2017 09:41
Bedankt voor de info, met inderdaad andere bekabeling werkt het setje weer!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
9-4-2017 20:28
Let op dat je volledig 1 op 1 bekabelde VGA kabels gebruikt. Er zijn redelijk wat VGA kabels in omloop die intern bepaalde pinnen aan elkaar hebben hangen. Die kunnen dus prima werken voor VGA signaal maar niet met het syrincs setje. Wellicht dat daar je probleem zat.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)