Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 332 van 345)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
29-1-2015 19:23
Hallo Peter,

PvG schreef:

Ff googlen op "slamlid". Hier zijn speciale rails, sluitingen en sluitprofiel voor.
Dank je.

Is het een beetje road(ie) proof?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
29-1-2015 20:13
Volgens mij kun je de stevigheid vergelijken met bijv hoe SA de luikjes in de kleine racken maakte: met een h-profiel (zoals ook op bovenstaande foto). Stevig genoeg in verticale vlakken, maar ik zou oppassen in horizontale vlakken (voor het geval er veel gewicht op kan komen; een amp kistje van 70kg bijvoorbeeld...). De luikjes met h-profiel kunnen wel wat hebben, maar niet alles.

Voor de slamlid cases is er ook speciaal profiel waarbij er op de deksel geen profiel nodig is. Het deksel valt dan in het profiel dat aan de kist zit. Ik vermoed dat dit net wat steviger is dan een h-profiel op het deksel.
't is maar een hobby...
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
30-1-2015 10:55
Zijn erg mooie cases inderdaad! Er zijn waarschijnlijk meerdere bedrijven die deze maken, maar ik weet in ieder geval dat Duty Cases deze ook maakt.

Zie hun site voor meer foto's hiervan. Naast slamlid handgrepen e.d. (vind ik persoonlijk veel prettiger werken dan de eerder getoonde vlindersluitingen) kunnen deze racken van vliegstrips worden voorzien, waardoor deze racken (met certificaat als ik het goed heb) meegevlogen mogen worden met line-arrays e.d.
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
31-1-2015 12:04
DutyCase en TechnoCase maken deze vorm van kisten idd.

ProCase (Duitsland) heeft ook dergelijke kisten, voor een veel betere prijs!
Dj smilfitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-1-2007
Laatste: 20-5-2023
Berichten: 59
3-2-2015 11:10
Ik ben van plan een kabelkist om te bouwen om er lichteffecten in te vervoeren. Hiervoor ga ik vaste tussenschotten inbouwen. Ik heb hier op het forum en ook daarbuiten gezocht maar ik kon niet vinden hoe je dit netjes bevestigd. Popnagels of vijzen (door de buitenkant).
Bij mijn fabriekscases zitten de tussenschotten vast met een soort popnagel. Deze verschilt qua uiterlijk (kopje is breder) licht van de andere popnagels op de case.
Is dit de juiste manier van bevestigen? Welk type popnagel is dit?

De buitenkant van de kist die ik verbouw heeft 10mm hpl hout. Neem ik dan best ook 10mm hout voor de tussenschotten? Hoe dik moeten de popnagels zijn?
En Gaan!!!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
10-2-2015 19:56

PvG schreef:

Ff googlen op "slamlid". Hier zijn speciale rails, sluitingen en sluitprofiel voor.
Profielen en sluitingen geen probleem Rails lijken een beetje schaars te zijn voor deze toepassing. Vooralsnog vind ik alleen van Adam-Hall een systeem. Iemand dit bij andere fabrikanten al gezien?

Andere optie is natuurlijk deksels zonder 1 kant scharnierend, maar wel de uitsparingen aan de zijkanten zodat ze verder wel in het rack geschoven kunnen worden. (Beetje á la 'l acc LA racken).

dj smilfit schreef:

Ik ben van plan een kabelkist om te bouwen om er lichteffecten in te vervoeren. Hiervoor ga ik vaste tussenschotten inbouwen. Ik heb hier op het forum en ook daarbuiten gezocht maar ik kon niet vinden hoe je dit netjes bevestigd. Popnagels of vijzen (door de buitenkant).

De buitenkant van de kist die ik verbouw heeft 10mm hpl hout. Neem ik dan best ook 10mm hout voor de tussenschotten? Hoe dik moeten de popnagels zijn?
Schroeven en lijmen is de manier waarop hier tussenschotten vastgezet worden. Bij echt zware interne belastingen het schot iets infrezen in de flightcasewand, maar dat is voor de meeste toepassingen niet nodig.

Schotten 9mm of 12mm. 12mm geeft wat meer ruimte met schroeven, maar 9mm werkt ook en is iets lichter, zeker als er veel schotten/vakken inmoeten.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
12-2-2015 14:30
Eind vorig jaar heb ik met het systeem van Adam Hall (voor zover dat een systeem is; eigenlijk vooral losse componenten die je onder andere nodig hebt) een 16HE rack gebouwd. In eerst instantie zou dat als voorbewerkte onderdelenset naar een klant gaan, maar gaandeweg aangeboden om het toch maar compleet af te bouwen (was ook zijn oorspronkelijke verzoek zelfs). Het is vrij bewerkelijk om zulke kisten te maken; hapjes uit het randprofiel halen waar de deur doorheen schuift, steunblokken maken voor de lineairgeleiders (zijn van zichzelf te plat waardoor de deur tegen het randprofiel zou komen), deuren bevestigen aan de geleiders met hulpblokken etc.

Zou ik nu weer zulke racks maken, dan zou ik daar lineairgeleidingen uit de machinebouw voor gebruiken. De lichtste variant daarvan is niet eens zo duur, loopt veel soepeler met minder speling en kost uiteindelijk ook minder doordat het bouwen sneller gaat. Adam Hall heeft voor dit soort toepassingen het Flush-lidprofiel voor 10 mm plaatmateriaal, Penn Elcom in de vorm van Slam-lidprofiel voor 9 en sinds kort ook 10 mm dikte.

Aandachtspunten bij deze racks zijn vooral de lineairgeleidingen en de manier waarop de deuren vast zitten. Als je daar rekening mee houdt moet dat goedkomen.

Flushlidrack 1
Flushlidrack 2
Flushlidrack 3
Flushlidrack 4
Flushlidrack 5
Flushlidrack 6
Flushlidrack 7
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
12-2-2015 23:40
Interessant! Al bij al is het inderdaad een best complex systeem om te bouwen die racken, maar het brengt wel een hoop gemak met zich mee. Ik heb nu alle ampracken in stolpen en das opzich best praktisch maar als er een beetje serieuze ampcity staat worden al die stolpdeksels stiekum wel ruimtevreters, vandaar dat ik voor nieuwe racken richting die sliding doors wil gaan.

Ik heb onlangs een rack op basis van het penn R8800 shockmount systeem gebouwd en aangezien ik zelf meer neig naar een uitgezaagd deurtje á la HPA en Dutycase modellen wil ik eens gaan kijken of het deurtje dan niet tussen de shockmounts door kan glijden, dat maakt het bouwen alweer iets makkelijker.

Die lineairgeleidingen uit de machinebouw ga ik zeker eens naar kijken. Volgens mij zijn die over het algemeen wel wat dikker wat weer als nadeel heeft dat het deurtje verder van de kant komt?
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
13-2-2015 15:23

CyberDance schreef:

Volgens mij zijn die over het algemeen wel wat dikker wat weer als nadeel heeft dat het deurtje verder van de kant komt?
Ik ken die lineairgeleidingen zo niet (dus ook de dikte niet), maar zal die benodigde dikte een groot probleem opleveren? Ik denk dat het wel mee zal vallen indien je het model van Dutycase aan houdt. Hierbij is de kist rondom voorzien van hoekprofielen (wat horizontaal gezien, naar mijn idee, voor meer stevigheid zorgt dan het slamlid profiel) en je dus aan de binnenzijde sowieso al een 2-3 cm beschikbare ruimte hebt!
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
17-2-2015 11:38
Ik heb een tijdje geleden contact gehad met Spanpartner over een ander project en daarbij kwam ik ook de lineairgeleidingen tegen: spanpartner.nl/nl/producten/railgeleiding. De LA serie is waar ik op doelde; 22 mm dik en relatief goedkoop.

Uitgefreesde deuren hebben voor- en nadelen. Voordeel is het verband dat je in de case hebt door de randen (al heb je dat ook zodra er wat apparatuur ingeschroefd is), nadeel is wel dat je boven en onder wat ruimte inlevert. Zelf zou ik waarschijnlijk weer het Flushlidsysteem gebruiken, dat werkt relatief vlot.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)