Forum > Geluid

Neutrik trafo

(28 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
16-12-2014 07:58

Hollender schreef:

Dan scheelt er iets aan zowat elke geluidsinstallatie die ik ben tegengekomen en niet aan mijn laptopvoeding!

Ben ik even blij!

laugh :D

Nu dus even serieus weer: het doet zich dus op nagenoeg elke installatie voor...
Nou, grijp je kans: laat met je laptop zien dat al die installaties niet deugen en stel voor dat je het probleem (tegen betaling) wilt verhelpen. Serieus: ja, al die installaties hebben een probleem als ze een signaal op de netaarde uit de speakers laten komen (waarschijnlijk allemaal setups met DJ-apparatuur/RCA-kabels).
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
16-12-2014 08:55
Zelf heb ik voor laptops aan te sluiten altijd een filter er tussen.
Heel af en toe heb je het probleem niet, maar ik neem het risico niet.
Met mijn eigen Acer laptop heb ik het bijvoorbeeld niet.

Bij mijn uitvaartgeluid werk, komen ze tegenwoordig in bijna de helft van de gevallen met beeld aanzetten via een laptop,
waarbij het geluid ook moet aangesloten zijn.
Ik heb geen zin en geen tijd om het uit te proberen, gewoon kant en klare 7 meter lange kabel gemaakt met aan een kant een 3,5 stereo plug, met daar direct achter een filter en aan het andere uiteinde een XLR.

Het is nu eenmaal zo, deal with it wink ;)

Het grappige is dat je dit fenomeen vrijwel nooit hebt met een desktop pc.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
16-12-2014 11:47

Hollender schreef:

Dan scheelt er iets aan zowat elke geluidsinstallatie die ik ben tegengekomen en niet aan mijn laptopvoeding!
Heb je al eens overwogen de voeding te vervangen door iets beters? Of denk ik wellicht veel te eenvoudig en oplossingsgericht? wink ;)

<<<

Ja, het gros van de installaties heeft een of meerdere ontwerpfouten (veroorzaakt door onkunde van ontwerpers) en aansluitfouten (veroorzaakt door de aan elkaar knopers óf door de ontwerpers die de aan elkaar knopers te veel ter wille willen zijn). Hierdoor kunnen externe storingen redelijk eenvoudig in de signaalweg terecht komen. Het oplossen van zoiets is voorwaar geen sinecure (en vereist eigenlijk discipline, kennis en inzet).

Het aansluiten van "dingen" buiten mijn invloed (laptops, externe mixers en andere doosjes waar geluid uit moet komen) zou IK niet anders willen doen dan via een isolator. Dit vanwege het voorkomen van wazige storingen EN het voorkomen van gevaren als zo'n zwart doosje buiten mijn invloed van een discutabele kwaliteit zou zijn (of bijvoorbeeld geen randaarde zou hebben terwijl dat wel moet vanwege de veiligheid (...)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
StaalsjStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-4-2013
Laatste: 1-1-2017
Berichten: 38
16-12-2014 12:04

PvG schreef:


Even terug naar de topic starter: de verbinding tussen SA102 en PPE zou dus een TRS-jack-naar-male-XLR-kabel moeten zijn. Dan wordt de verbinding tussen ground en signal- in de mixer gemaakt, vergelijkbaar met de RCA zoals ik hierboven heb beschreven. Of was het al gelukt?
Vanwege wat minder vrolijke omstandigheden hier even niet in de gelegenheid om te proberen.

Als ik zo eens lees hier zijn aardlus problemen niet ongewoon. En ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij lastig te doorgronden is wat er nou precies gebeurd.
Ik heb ook wel mengpanelen met gebalanceerd uit,dat is eigenlijk veel beter dan bij de SA102. Maar ja, die zijn niet blauw natuurlijk...Hoort toch bij de verzameling hierzo.

@Dre: met isolator bedoel je bv zo'n Neutrik trafo?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
16-12-2014 12:24
Ik schreef op 12-12: Voor korte verbindingen kan ongebalanceerd prima. Voor langere verbindingen is de genoemde trafo inderdaad een optie. Dus inderdaad zo'n setje Neutrik NA2M-J-TX bijvoorbeeld.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SuperflyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-9-2008
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 57
19-12-2014 22:43
Ik draai al jaren met twee laptops Fujitsu/Siemens.
Mijn laptop voedingen hebben geen geaarde stekkers maar zijn dubbel geïsoleerd.
Het hoogspanningsgedeelte (220 volt) is dus galvanische gescheiden van de uitgangsspanning (19 volt).
alle Fujitsu/Siemens laptops hebben dit soort voedingen.
Maar misschien zijn er ook wel universele voedingen verkrijgbaar die dus dubbel geïsoleerd zijn.
Mijn voeding is 19 Volt 4,22 ampère.
Het aanduidingssymbool voor dubbel geïsoleerd zijn 2 vierkantjes in elkaar.
Dat moet dan bij de technische gegevens op de voeding staan.

Marcel
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
20-12-2014 10:59
Dubbel geisoleerd is niet perse galvanisch gescheiden of andersom.
Ik mag hopen dat elke andere oplader, met of zonder aarde, ook galvanisch gescheiden is primair/secundair!

Het is wel zo dat een dubbel geisoleerd apparaat inderdaad geen randaarde netsnoer heeft.
Niet goed, wel hard!
SuperflyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-9-2008
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 57
21-12-2014 21:41
Joep,

Hoe kan het dan zijn dat zoveel mensen een brom krijgen met een laptop aan de PA.
En bij werken op accu dus zonder adapter die weg is.
Bij een galvanische gescheiden voeding is er totaal geen elektrische verbinding tussen inkomend 220V en uitgaande voeding waardoor je dus ook geen aard lus zou kunnen krijgen en dus geen brom.
En bij een galvanische gescheiden voeding hoef je de Min van de uitgang niet aan aarde te hangen, maar dan moet je de voeding dubbel geïsoleerd uitvoeren, zodat de behuizing nooit onderspanning kan komen te staan

Toch? ashamed :$
Of heb ik vroeger niet opgelet. sad :(
Tja het is voor mijn ook alweer 30 jaar geleden. laugh :D

Dus als tip zoek een dubbel geïsoleerde adapter voor je laptop.
Je bent dan toch veilig en heb geen last van aard lussen / brom.

Marcel.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
23-12-2014 15:19
Dubbel geisoleerde voeding (waardoor de massa van de laagspanningsaansluiting zweeft in plaats van verbonden te zijn aan de randaarde) kan inderdaad een hoop ellende voorkomen. Let dan nog wel even op andere aansluitingen. Zo kan een netwerkaansluiting ook onverwacht zorgen voor een massa referentie (en zelfs iets wat aan een USB poort geknoopt wordt kan onbedoeld een massareferentie met zich mee brengen).

Eigenlijk moeten we blij zijn als we muziek kunnen horen door de brom en ruis (want als je over alles na gaat denken dan is de kans dat je veel zwarte doosjes 100% correct op elkaar aansluit nagenoeg nul). Leve de optische interface ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)