Forum > Geluid

Syrincs M3 220 vs Alesis Monitor One mk2 (Active) +akoestiek

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
10-3-2014 16:36
1 x bewerkt. Laatst door Dacide op 11-3-2014 12:35
Beste forumleden,

Zo, dat is een tijdje geleden dat ik hier nog elke dag op het forum kwam. happy :)

Vroeger veel geDJ'ed en hier destijds mijn set gekocht (o.a. pcv275, super oem draaitafels en syrincs setje).

Inmiddels ben ik zo goed als volledig over op produceren van muziek. Ik merk dat het syrincs setje ietwat verwarrend kan zijn qua basweergave/plaatsing. (vanwege de aanwezigheid van een subwoofer die onder mijn bureau staat).

Ik wil daarom graag een 2.0 monitor set (nearfields) voor erbij. Was voornemens om het syrincs setje te verkopen, maar ik kan er gewoon geen afstand van doen. (heb hem nu een jaar of 10 in bezit). Deze blijft mooi in bezit... als 2e referentie set, of gewoon als lekkere luisterset.

Lang verhaal kort:
Ik overweeg sterk om de Alesis Monitor One Mk2 (actives) te kopen. Er zijn weinig tot geen speakers in deze prijsklasse die net zo vlak en neutraal klinken.

https://tweakers.net/ext/f/CmfGvZWuEp1j1Rfv0VZ9qA0I/full.jpg

Enige punt is.. ik heb het setje nog nooit beluisterd. En al helemaal niet in vergelijk met mijn syrincs.

De luisterruimte bij 'die ene bekende shop' in Duitsland is zeker niet optimaal. En deze twee monitor sets naast elkaar beluisteren gaat ook niet.

Ik ben daarom benieuwd of iemand hier (of wellicht Dré zelf) ervaring heeft met beide monitor sets? Hoe verhouden deze zich t.o.v. elkaar?
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
10-3-2014 16:48
Kleine toevoeging nog:

Ik ben al jaren zoekende naar een goede frequentie grafiek van het syrincs setjes. Ik beschik zelf niet over de middelen om er eentje te maken.

Kan dit echt helemaal nergens vinden. Zou wel eens willen weten hoe dit eruit ziet. Ben al blij met een X-Y grafiek. De Z-as (respons tijden) hoeft nog niet eens perse.

Wie o wie heeft zo'n grafiek in bezit?
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 13458
10-3-2014 17:05
Ik heb de Alesis Monitor One mk2 nog nooit uitgebreid beluisterd (alleen een aantal keren kortstondig). Aangezien me er niets van is bij gebleven ga ik ervan uit dat ze een neutrale indruk hebben achter gelaten (immers zwaar ruk of zwaar goed herinneren we ons door de bank genomen erg goed).

Ik heb de M3-220 meerdere keren aan m'n Minilyzer met MiniSPL gehangen (om leveranciers die hun "neutrale" kastjes kwamen showen het verschil te laten horen EN zien). Op die Minilyzer is hij vrijwel vlak. Serieus gemeten heb ik nog nooit gedaan (en, geloof het of niet, ook geen behoefte aan gehad).

Als je last hebt van de sub dan heb je hem te hard staan. De truc is de sub terug te draaien tot het punt dat je hem denkt niet meer te horen. Dan staat hij ongeveer goed. Daarbij dien je oren elke keer fiks wat tijd (half uurtje) te gunnen om te wennen en naar smaak te herhalen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
10-3-2014 17:17
Dank voor reactie Dré,

De sub staat zeker niet te hard. Ik hou niet van opgepompte geluiden.

Probleem zit hem wellicht meer in de algehele plaatsing (niet links/rechts... dat hoor ik toch niet onder de +/- 100hz).
Ik kan hem enkel onder mijn bureau kwijt. Maar ik merk een groot verschil als ik op mijn plek zit, en van daaruit iets naar achter/voor ga zitten. De basweergave verschilt dan toch aanzienlijk. Misschien dat de sub te dichtbij staat?

Neemt hoe dan ook niet weg dat ik na 10 jaar nog steeds hoteldebotel verliefd ben op mijn syrincs setje. (misschien wel de beste aankoop OOIT!)

Overigens, de reden dat ik het Alesis setje aanhaal is omdat ik twee mastering engineers ken via het tweakers forum die ontzettend enthousiast hierover zijn. (en al helemaal als je het budget erbij betrekt)
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 13458
11-3-2014 09:31

Dacide schreef:

De basweergave verschilt dan toch aanzienlijk. Misschien dat de sub te dichtbij staat?
Of wellicht niet dichtbij genoeg. Het setje dat een paar meter van mij verwijderd staat (voor het testen van allerhande dingen) heeft de sub op de "tafel" staan aangezien de tafel in kwestie nogal een grote jongen is (2 podiumdelen aan elkaar). Wellicht is dat nog iets om te proberen? Daarnaast is het niet erg om eens "andersom" te denken. Sub mag ook aan het plafond als dat toevallig goed uitkomt. Zolang je er maar voor zorgt dat de sub tussen de kastjes komt te staan (redelijk belangrijk; hoeft niet precies tussen trouwens) EN er niet een groot verschil in afstand tussen sub-oren en top-oren kan ontstaan (nog belangrijker).
Overigens, de reden dat ik het Alesis setje aanhaal is omdat ik twee mastering engineers ken via het tweakers forum die ontzettend enthousiast hierover zijn. (en al helemaal als je het budget erbij betrekt)
Mijn beperking is dat ik niet als een producer naar luidsprekers luister maar als luisteraar. Aan de andere kant... De muziek die door producers gemaakt wordt zal uiteindelijk toch naar de oren moeten van luisteraars (zoals ik).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
11-3-2014 11:19
Te ver weg staat de sub zeker niet. Ik raak met mijn rechtervoet nog net de sub niet aan.

Foto staat rechts beneden het bureau (net achter de stoel). (op 1 lijn met de topjes)

https://s29.postimg.org/motgt4rpj/foto_2.jpg

Ik zal vanavond eens verder spelen met de plaatsing van de sub. Misschien dat daar nog iets te behalen valt.

Daarnaast vraag ik me af:

De speaker staan nu naar mij gericht, en daarmee automatisch op de wand achter mij. Daar staan nu 2 kasten voor.
Wat is wijsheid mbt (ietwat) acoustisch optimaliseren? (denk aan staande golven). Idem voor de wand aan de voorkant. Is het zinvol om hier bepaalde acoustische elementen op aan te brengen?

Zie hier een foto van de achterkant:

https://s27.postimg.org/664sxk6cz/foto_1.jpg
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 13458
11-3-2014 13:38
Staande golven in een ruimte die amper overliggende muren heeft. Naaah. Daar zou ik niet al te bang voor zijn. Een deken over de kast achter je hangen is iets waarmee je simpel even kunt controleren of de reflectie daarvan nog roet in het eten gooit (en indien dat het geval is kun je altijd nog overgaan tot dure maatregelen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
11-3-2014 14:11
Verdraaid. Dat ik daar niet eerder opgekomen ben.. Idd wellicht een zeer eenvoudige oplossing voor een probleem dat klaarblijkelijk niet zo groot zal zijn. Ik ga het proberen.
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson

Terug naar forum Reageer (zonder quote)