Forum > Newbie Forum

Stroomschokjes

(55 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2052
19-2-2014 09:56

Dré schreef:

Klasse-1 apparaten MOETEN geaard zijn
Theorie klopt helemaal, maar de praktijk: Hoeveel PC's staan er niet in oudere woningen op een slaapkamer zonder dat daar enige vorm van randaarde aanwezig is?
Tot pak em beet half jaren 90 werd alles nog gebouwd zonder randaarde, nu is het overal verplicht in de woningen, echter vrees ik dat er nog steeds hobbyisten te vinden zijn die bij de volledige vervanging in hun oude woning gewoon geen aarde aanleggen...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
19-2-2014 10:23
wat wou je hier nu mee zeggen?

klasse 1 moet verboden worden?

verplicht alle huizen van randaarde voorzien?
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2052
19-2-2014 10:32
Dat Dré aangeeft dat het verplicht is om deze aan te sluiten op een randaarde stopcontact, maar dat heel veel mensen dat niet doen! Vaak omdat de mogelijkheid er niet is of men die niet wil maken.

Randaarde in alle huizen na een bepaald bouwjaar is al verplicht door het bouwbesluit. Voor oudere woningen kan dat niet worden verplicht, evenals autogordels in hele oude auto's waar deze gewoonweg niet in zitten, daar mag je ook zonder gordel in.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
19-2-2014 11:34

joepurlings schreef:

Wellicht heeft mijn generatie op die manier nog net een stukje dieper techniekgevoel/interesse meegesnoept.
Tja, dat is altijd relatief, maar in mijn kringen steek ik ook met kop en schouders boven de rest uit(terwijl ik me hier soms vrij onwetend voel). Ik schaar denk ik te veel technische/natuurkundige kennis onder algemene ontwikkeling.

joepurlings schreef:

Er is in dat geval niets vreemds aan de hand, op die vreemde vogel na die een aansluiting zonder aarde heeft durven gebruiken
Goed, deze vreemde vogel heeft bij gebrek aan beter de eerste de beste (en enige) losse kabel(2aderig) aan twee stekkers geschroefd, maar deze is inmiddels netjes gesteriliseerd. Ik snap de werking van een aardlek, maar heb nooit geweten dat er gewoon een constante stroom met een aardige spanning weg kan vloeien zonder dat dat ongewoon is. Ik kan er dus vanuit gaan dat deze spanning <30mA? Zo ver waren we nog niet toen ik na het 1e jaar MBO4 elektro stopte.
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
19-2-2014 11:50

HS schreef:

maar heb nooit geweten dat er gewoon een constante stroom met een aardige spanning weg kan vloeien zonder dat dat ongewoon is. Ik kan er dus vanuit gaan dat deze spanning <30mA?
spanning staat, stroom loopt, spanning is ongevaarlijk zolang de stroom 0 is ;-)
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2057
19-2-2014 11:55
Ook na één jaartje MTS zou je moeten weten dat 30mA geen spanning is razz :p
Om je vraag te beantwoorden: waarschijnlijk is de lekstroom inderdaad kleiner dan 30mA, of werkt je aardlekschakelaar mogelijk niet goed... (vaak schakelen oudere aardlekschakelaars na lang "aan" gestaan te hebben later of langzamer uit dan volgens norm).

Een mobiele aardlekschakelaar is leuk, maar een goede aarde blijft nog altijd vereist.
Het is de bedoeling dat, zodra de kast van een klasse 1 apparaat onder spanning komt te staan, de stroom weg vloeit naar aarde en de aardlekschakelaar ingrijpt ten gevolge van de ontstane foutstroom.
Het is niet de bedoeling dat dit pas gebeurt als je door aanraken van een ongeaard klasse 1 apparaat zelf de aardstroom gaat geleiden. Bovendien is een goede aardweerstand vereist om te zorgen dat de aardlekschakelaar consequent uitschakelt.

Wat klasse 1 apparaten (zoals computers) op ongeaarde wcd's betreft, is dit eigenlijk niet goed te praten door oude normen of wat dan ook. Het mag gewoon niet, punt!
Een geaarde laptopadapter (in kunststof behuizing) vind ik dan nog niet zo een probleem, zal hooguit wat extra EMC storing opleveren vanwege het niet correct werken van het filter, maar veiligheidsrisico is hier niet zo groot.
Als in bijvoorbeeld een PC zo'n condensatortje klapt, ben je echter direct aangewezen op je aardlekschakelaar, die eigenlijk geldt als secundaire beveiliging.
Bij ons thuis heb ik de plaatsen waar een PC staat voorzien van randaarde WCD's. In één geval was het gemakkelijker om een lijntje weg te pikken van de naastgelegen garage, in de andere 2 gevallen heb ik via de centraaldozen een draadje bijgepeuterd. Na een middagje ploeteren heb je er nooit meer omkijken na.
Beetje hetzelfde idee als het bekabeld aansluiten van vaste PC's tov. Wifi, het geringe werk weegt niet op tegen het gemak van een verbinding die altijd goed is.
Niet goed, wel hard!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2057
19-2-2014 11:57

hans schreef:

HS schreef:

maar heb nooit geweten dat er gewoon een constante stroom met een aardige spanning weg kan vloeien zonder dat dat ongewoon is. Ik kan er dus vanuit gaan dat deze spanning <30mA?
spanning staat, stroom loopt, spanning is ongevaarlijk zolang de stroom 0 is ;-)
Haha laugh :D
Altijd als er iemand vraagt "Staat er wel stroom op het stopcontact?" zeg ik: "Nee, ik zie hem niet staan, maar hij begint vast te lopen als je er iets in steekt?"
Niet goed, wel hard!
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 694
19-2-2014 12:41

joepurlings schreef:

Wat klasse 1 apparaten (zoals computers) op ongeaarde wcd's betreft, is dit eigenlijk niet goed te praten door oude normen of wat dan ook. Het mag gewoon niet, punt!
Een geaarde laptopadapter (in kunststof behuizing) vind ik dan nog niet zo een probleem, zal hooguit wat extra EMC storing opleveren vanwege het niet correct werken van het filter, maar veiligheidsrisico is hier niet zo groot.
Als in bijvoorbeeld een PC zo'n condensatortje klapt, ben je echter direct aangewezen op je aardlekschakelaar, die eigenlijk geldt als secundaire beveiliging.
Bij ons thuis heb ik de plaatsen waar een PC staat voorzien van randaarde WCD's. In één geval was het gemakkelijker om een lijntje weg te pikken van de naastgelegen garage, in de andere 2 gevallen heb ik via de centraaldozen een draadje bijgepeuterd. Na een middagje ploeteren heb je er nooit meer omkijken na.
Vertel jij mijn huurbaas(=wooncorporatie) dat maar eens dan... ik heb alleen randaarde in de keuken+bijkeuken en ik ben toch echt niet van plan mijn hele (early 60`s) huis vol te leggen met kabelhaspels en verdeeldozen.
(en een PC op het aanrecht is ook niet echt practisch)
Het ff bijtrekken van een randaarde wordt `m ook niet, centraaldozen in de plafonds zijn al pittig vol en officieel moet alles vernieuwd worden ivm ouderwetse draadkleuren als je gaat modificeren.

Bij mijn eerstvolgende bestelling gaat er iig zo`n los aardlekgeval meebesteld worden voor in de kabelkist, zodat als ik weer eens bij een particulier een klusje draai waar geen randaarde beschikbaar is er in ieder geval enige beveiliging is...
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2057
19-2-2014 13:15
Tja als je inderdaad een huurhuis hebt met stalen dozen systeem en oude kleuren wordt het een lastiger verhaal.
Toch denk ik dat je redelijkerwijs van een woningstichting zou mogen verwachten dat een elektrische installatie ondertussen eens gerenoveerd wordt.

Vaak kun je ook een aarddraadje bietsen bij de wcd's voor de verwarmingsketel op de zolder. Niet helemaal volgens norm, maar beter dan niets.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
19-2-2014 13:50

joepurlings schreef:

Een geaarde laptopadapter (in kunststof behuizing) vind ik dan nog niet zo een probleem, zal hooguit wat extra EMC storing opleveren vanwege het niet correct werken van het filter, maar veiligheidsrisico is hier niet zo groot.
Als die netadapter een kruipweg heeft van slechts 3mm tussen primair en secundair (meer is niet nodig voor Klasse-1) dan is hij net zo onveilig als een soortgelijke adapter in een metalen doosje. De uitgang van die netadapter gaat namelijk glashard naar onder andere de massa van de aangesloten laptop. En daar zijn voldoende metalen delen die aan deze voeding hangen om je naar de andere wereld te helpen.

Het hebben van een kunststof behuizing geeft in dit geval wellicht voor sommigen een gevoel van schijnveiligheid (maar meer dan dat is het ook niet).
Bovendien is een goede aardweerstand vereist om te zorgen dat de aardlekschakelaar consequent uitschakelt.
Een aardlekschakelaar doet niet meer dan meten wat het verschil is tussen fase en nul. Zodra dat verschil groter wordt dan 30mA wordt de spanning afgeschakeld. Dat die stroom naar aarde weg moet vloeien is evident MAAR als dat niet zou kunnen dan zou er ook geen gevaar zijn! (of in ieder geval niet een die door een aardlekschakelaar gedetecteerd zou kunnen worden ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)