Forum > Geluid

Antenne Booster/Splitter

(22 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
22-9-2009 18:32

Roytje schreef:

Als je dan toch een vlaggetje koopt zou ik (zeker gezien de meerprijs van een tientje) gaan voor een actieve vlag.
Nou dat zou ik niet zo snel roepen. Je moet kijken of je ook de functie van de booster daadwerkelijk nodig hebt.

Actieve vlaggen (een vlag met een ingebouwde booster dus) gebruik je alleen als je ergens een dusdanig groot verlies hebt opgelopen (bijvoorbeeld door het gebruik van splitters) dat je die extra versterking nodig hebt.
Het zomaar gebruiken van boosters als het niet nodig is is niet verstandig. Zie het als een 'normale' microfoon: bij de zanger van een heavy metal band draai je de gain knop ook niet vol open.

'Teveel ontvangst' overstuurd de ingang van je ontvanger!!

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 2057
29-1-2014 22:44
Ik heb zonet het DVB-T USB ontvangertje dat misbruikt wordt als spectrum analyzer een beetje gepimped.

De ontvanger heb ik ingebouwd in een spuitgiet aluminium behuizing, voorzien van een BNC aansluiting en een vaste USB kabel mét ferrietkern, zónder afscherming.
Dit alles om dit apparaatje zo veel mogelijk vrij te houden van verstoring, bijvoorbeeld uit de aangesloten PC of laptop.

Daarna heb ik mijn verschillende antennes eens getest.

Hiervoor heb ik de microfoon zo´n 7 meter van de antenne vast opgesteld (haaks tov. grond).
Ook de antennes heb ik haaks ten opzichte van de grond getest.

De resultaten vinden jullie hier: www.joepurlings.nl/newline/Antennes

Opvallend vind ik dat de achtergrondruis constant blijft op zo´n -60dB.

De korte spriet presteert het slechts, standaardantenne met vast sprietje van zo´n 7cm lang. Hiermee haal ik een ontvangst van zo´n -18dB.
De lange spriet is een telescoopantenne die 1x uitschuift, totaal zo´n 15cm lang, de ontvangst wordt nu -10dB.
Met de rubber antenne, zo´n 20cm lang, is de ontvangst zo´n -6dB.

Als laatste heb ik ook mijn eigen gebouwde antenne/booster/splitter getest. Deze bestaat uit een standaard aktieve DVB-T buitenantenne. Hier zit eerst 10m kabel tussen, dan een box met de power injector en een Hirschmann radio/tv splitter 4 voudig. Hierna weer een stukje kabel van een halve meter tot de ontvanger.

Ik was bijzonder verrast van de ontvangst die boven de 0dB kwam met deze setup (gericht op microfoon)!
Omdat deze antenne een richtantenne is, heb ik ook hier het gedrag van bekeken. Ook dit valt zeker niet tegen!
De karakteristiek is te vergelijken met een cardiodide microcrofoonkarakteristiek. van 0 tot 90 graden is er eigenlijk een prima ontvangst rondom. Aan de achterzijde van de antenne wordt het tussen 90 en 180 graden steeds slechter.
Op 180 graden is de ontvangst gereduceerd tot -18dB, maar dat is nog steeds even goed als het standaard sprietje!

Het lijkt me dus veilig om te zeggen dat een aktieve DVB-T antenne een perfecte low-budget oplossing is om de ontvangst van draadloze microfoons in het UHF bereik te verbeteren.

Graag zou ik ook nog de originele actieve antenne getest hebben, maar vanwege het gebrek aan voeding voor de versterkermodule vanuit deze ontvanger is dit niet gelukt.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 13458
30-1-2014 09:37

joepurlings schreef:

Opvallend vind ik dat de achtergrondruis constant blijft op zo´n -60dB.
Het kan zo maar zijn dat het ruisgetal van de in de actieve antenne gebruikte versterker lager ligt dan het ruisgetal van de door jou gebruikte ontvanger. Volgens mij heb je precies dat ook aangetoond ;-)
Het lijkt me dus veilig om te zeggen dat een aktieve DVB-T antenne een perfecte low-budget oplossing is om de ontvangst van draadloze microfoons in het UHF bereik te verbeteren.
Daar lijkt het zeker op. Daarnaast lijkt het er ook op dat de "lange spriet" een iets schoner signaal geeft dan de actieve DVB-T antenne.

Uiterst leuke test waarbij volgens mij helaas wel de ingangsruis van de ontvanger een beperkende factor is (wellicht op te lossen door de ingangsfet et vervangen door een stillere versie)?

Je zou bij de antenne test eventueel ook nog een meervoudig element yagi, een fractal antenne en een bierblikjes antenne kunnen proberen. Ik denk dat DVB-T gebruikers dat ook wel interessant zouden vinden (deze dvb-t gebruiker in ieder geval wel ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 2057
30-1-2014 09:47
Ha Dré,

Ik ben zelf geen DVB-T gebruiker, en heb deze antennes niet.
Voor microfoons heb ik ze niet nodig, de antennes die ik heb voldoen prima (het korte sprietje gebruik ik nauwelijks).

Eigenlijk zou iedereen die met draadloze microfoons werkt zo'n ontvangertje moeten hebben, kost nog geen tientje en geeft je zoveel inzicht in zaken die je normaal gezien niet ziet.
BNC verloopje en aluminium kastjes kosten samen dan nog zo'n 20 euro, maar het ontvangertje is ook prima te gebruiken met de meegeleverde antenne.

Ik was vooral bang dat mijn "DVB vlaggetjes setje" toch aardig wat demping zou kennen vanwege de 4-voudige splitters en 10m kabel, dit blijkt echter niet het geval.
Hierbij wel de aantekening dat ik de vrije uitgangen voor deze test niet had afgesloten met weerstanden of "dummy ontvangers".
Niet goed, wel hard!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 2052
15-9-2016 18:39
Even een vraag over de Sennheisser ASA-1 splitter.
Iemand ervaring of je deze ook met Shure ontvangers kan gebruiken?
Deze splitter geeft de voedingsspanning voor de ontvanger via de antenne aansluitingen.
Ik wil weten of een Shure ontvanger daar geen problemen mee gaat hebben.
Uiteraard moet die ontvanger dan wel haar eigen voeding hebben.
En ja, ik ken ook de Shure UA844.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 2052
16-9-2016 07:41
Maar ik had het over een splitter die dc voeding via de antenne outputs geeft om een ontvanger te voeden.
Dat is geen antenne.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
16-9-2016 09:41

Frank76 schreef:

Deze splitter geeft de voedingsspanning voor de ontvanger via de antenne aansluitingen.
Ik wil weten of een Shure ontvanger daar geen problemen mee gaat hebben.
Uiteraard moet die ontvanger dan wel haar eigen voeding hebben.
En ja, ik ken ook de Shure UA844.
Volgens mij klopt dit niet. De ASA-1 is een gewone antennesplitter. Weet je zeker dat de bias spanning niet gewoon op de ingang van de splitter staat voor de voeding van versterkers en actieve vlaggen?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
16-9-2016 10:17
Het klopt zeker wel, Sennheiser ASA-1 heeft op elke RF A uitgang 12V/350mAh staan om ontvangers te voeden. De RF B uitgangen zijn zonder DC spanning. Deze distributie heeft dus geen aparte DC uitgang jacks voor de ontvangers. Sennheiser G3 ontvangers worden hiermee gevoed via hun BNC RF ingang.

Of dit problemen geeft kan ik je niet zeggen, heb nog nooit systemen door elkaar gebruikt.
Heb jij Shure zelf al benadert met deze vraag?
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
16-9-2016 22:39
Shure zet op zijn beurt weer spanning op de BNC om de actieve vlaggen te voeden.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 2052
17-9-2016 09:38

Jadjong schreef:

Shure zet op zijn beurt weer spanning op de BNC om de actieve vlaggen te voeden.
Alleen bij de antenne aansluitingen van de splitters, niet bij de ontvangers toch?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)