Forum > Algemeen Forum

Wat kosten jullie nou?

(2883 reacties. Pagina 284 van 289)
Moderator(s): Dré
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-10-2013 18:34

Frank76 schreef:

Ga uit van diverse ruimten, diverse verdiepingen. Alle speakers in betonplafond of stalen dakplaat vast te boren. Afmetingen ruimten 10 x 10. 15 x 30, 30 x 30 etc. Geen lange rechte bak, geen eenvoudige bevestigingsmogelijkheden. Behoorlijk uitgestrekt.
Relatief lage ruimten.

edit:
dan ben jij erg goedkoop of hebt er zeer weinig speakers in gehangen. Welke speakers heb je toegepast en hoeveel?
Voldoende hoogte beschikbaar? Leveren EN aanbrengen?

edit2:
in mijn geval max 3 meter hoogte in de meeste ruimten.
Wil vooral weten wat jullie installatie kost per m2 om eens wat standaard getallen te verzamelen.
VDSMB15BK van HQ Power, kost geen drol en werkt prima voor zo'n toepassingen. 35W op 100V is ook aardig wat vermogen.

Hangen in totaal 16 speakers omhoog, 8 sets dus.
En ja, leveren en plaatsen. Met die hoogwerker was dat op 2u gepiept want de bekabeling lag er al.

Ze hangen ook quasi in de nok van het dak, dus ze halen daar een serieuze spreiding door.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
15-10-2013 18:59
16 speakers in twee uur in een betonnen plafond bevestigen, dan ben je wel erg rap.
Kamersteiger verzetten, gaatjes boren, kabels aansluiten, je bent al snel per speaker 20-30 minuten bezig.
als je het ook nog een beetje veilig wilt doen en de rommel moet opruimen.

wat betreft de offerte:
Buiten wat de eisen zijn aan de kwaliteit van het geluid (die niet helemaal duidelijk zijn)
moet je ook nog weten of het systeem voor ontruiming geschikt moet zijn, (dus kunnen werken op 24 volt, en met een druk op de knop op volle sterkte geluid geven)
Verder dien je te weten welk geluidsniveau je dan moet kunnen halen, want je moet er wel bovenuit kunnen komen, en wat de afstanden zijn ivm de kabeldiktes.
Want of je nu 1,5 of 2,5 moet gebruiken, dat gaat heel hard met de vele 100den meters die je nodig hebt bij dit soort projecten. Ook zou de kabel nog brand vertragend moeten kunnen zijn? ?dat is al weer een flinke extra kostenpost.

dit soort projecten moet ik altijd eerste ven zien, voordat je een goede prijs kan inschatten.
Nooit iets aantrekken waar een ander het voor zou kunnen doen, dat interesseert me niet.
Ik ga nooit naar een ander toe rekenen, ik kom gewoon uit op een prijs, en dat is het waar ik het voor doe.
en dan zet ik er altijd een post onvoorzien bij, of ik spreek af dat als er door omstandigheden veel meer werk bij komt, dat we bij een naderende uren budget overschrijding dat netjes van te voren bespreken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-10-2013 19:37
met een steiger, ja. echter hadden wij een rijdende verreiker/kersenplukker. er hingen 2 kastjes steeds tegenover mekaar aan de zijkant van de goot ( dus zo >-< ). dan gaat het best vooruit als je gewoon een bout door de goot moet doen, de kabel aansluiten die klaar ligt, de speaker richten en verder rijden.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
15-10-2013 19:41
Om de 10 meter 1 setje 2 kanten op? Hoe heb je dan alle nevenruimten een goede dekking gegeven?
Ik neem aan dat je ook nog een mooie beugel nodig had om de driver boven de woofer te houden?
Geen drol is relatief, als je er 100 nodig hebt telt het hard aan. Daarnaast, zoals Tom aangeeft, is het, zelfs met een hoogwerker, erg rap.
Geen connectoren of adereindhulzen gebruikt?
Maar goed, jij kan dus in een ideale ruimte (want dat is het wel als het zo kan) op 1 euro per m2 komen.
Ga je inderdaad aan de ontruiming, halogeenvrije bekabeling etc, dan ben je er nog heel lang niet.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-10-2013 19:50
Welke nevenruimten? Ben je al eens in een paardrijpiste geweest :) ?

De kabels, zoals meermaals gezegd, lagen al volledig klaar, voorzien door de electricien.
Beugels zitten bij de speakers, werkte prima.

Ik wou maar een voorbeeld posten dat het kan, mits natuurlijk voorwaarden. Niet in elke situatie...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
15-10-2013 23:55
De laatste paardenbak die ik gedaan heb was toch wel richting de 7500,- inclusief bekabeling 8 flinke zuilen, versterking, draadloze mic, mengmogelijkheid, cd-usb speler en 19 inch rack.
Al het werk zelf gedaan, geen zelfwerkzaamheid van de klant.
en dan was er nog geen hifi geluid zogezegd.

dit was wel een flinke wedstrijdbak voor springen. niet zon klein dingetje.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
16-10-2013 07:32
Welja, had ik alle kabels zelf moeten trekken en voorzien van hulzen, en de goot zelf moeten hangen, het had ook wel een stuk meer gekost hoor.
Buiten had het ook nooit gelukt voor dat budget, maar binnen doet die installatie het verrassend prima.

Achteraf ook nog een draadloze mic geplaatst met vlagje, samen met een all-in-one DJ doosje en zone mixer, daar hebben we alles zelf moeten doen en dat heeft langer geduurd om de kabels te leggen en alles netjes af te werken dan om die speakers te hangen :)
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
17-10-2013 09:31
Als je een gewone opbouwhoorn pakt kun je in 10 minuten een zo'n hoorntje ophangen..
Gewoon een kwestie van ergonomisch werken en alles bij de hand hebben (geen boortjes wisselen of zoeken etc)

Maar ik ben het met collegae eens; eerst inventariseren wat er precies verwacht word..
Moet je leidingen leggen en daar kabels doorheen trekken? Moet het systeem brandveilig zijn/als noodsysteem gebruikt kunnen worden en zo meer..

Maar vergis je niet.. want 6500 m2 zou ik al lang niet meer met een steigertje doen..
En; 6500,- is niet veel geld voor zoiets absoluut..
If it ain't Dutch it ain't much...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
17-10-2013 15:01
Een hoogwerker is door de diversiteit van ruimten en de hoogteverschillen niet te doen.
Geen enkele eis, alleen de vraag een fatsoenlijk achtergrondmuziekje (dus geen hoorntjes)
Zie het als shoppingcentre met tal van verschillende ruimten varierend van 100 tot 900 m2 per ruimte.

Wat zijn jullie ervaringsgetallen per m2, met een korte omschrijving van de soort ruimten, hoogten etc?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
19-10-2013 11:31
Voor lage ruimtes kom je best weg met kasttypes, welke bijvoorbeeld aan de leiding rail worden geplaatst, laat deze horizontaal afstralen tegen het optreden van zgn hotspots. Op deze manier heb ik een ontwerp gemaakt voor een algemene elektro installateur, dit was voor een meubel toonzaal. dit was in EASE gezet, maar je kunt tegenwoordig ook zelf plotjes maken voor puntbronnen, b.v. met gratis spl plotsoftware van Danley, EASE ADDRESS, en DDA van Duran. Het toepassen van bidirectionele stralers voorkomt ook hotspots (dipool werking), het plaatsen van 100 dipool luidsprekers achter elkaar leverde een egale SPL en spraakverstaanbaarheid STI met een montage hoogte van slechts 2,5 meter....
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)