Forum > Algemeen Forum

4 RCF ART 300 of 2 QSC K12

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
BmwenginesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 24-3-2010
Laatste: 18-10-2012
Berichten: 1
17-10-2012 08:02
Hallo iedereen,

Ik heb 4 ART RCF 300 (300W RMS EN 132DB OP PEAK VERMOGEN). Ik had deze eventueel graag verkocht voor in de plaats 2 QSC K12 te kopen (1000W RMS EN 131DB).

Is dit een goed idee? Het transport gaat in ieder geval makkelijker gaan.

MAAR hoe zouden de geluidsdrukken zijn? Zouden ze even hard gaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Jan
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2052
17-10-2012 08:55
Volgens de getalletjes hebben ze op peak 1 dB verschil. Dat ga jij niet horen.
Een luistertest zal moeten uitwijzen wat je harder ervaart. Laat je niet verleiden door vermogens, het rendement is minstens zo belangrijk.
Daarnaast zijn je RCF''s in het voordeel omdat je er 2 per kant kan zetten. De spreiding en stralingskoppeling spelen dus ook mee.
Geen QSC kopen dus.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 22-4-2024
Berichten: 506
18-10-2012 17:30
Als je in deze prijsklasse aan het kijken bent naar een speaker zou ik toch gaan luisteren.

De QSC gaan hard, ontzettend hard, maar worden tegelijkertijd erg schreeuwerig, je moet er het e.e.a. aan bijsturen en dat verlies je weer in geluidsvermogen. Ik zou het lekker bij je art 312(?) toppen houden, of als je echt wil wisselen zou ik voor de 4 serie gaan. Ik heb hier nu de 422, die klinkt weer net iets beter dan de 300-serie. En als het goed klinkt, hoeft het niet altijd harder te gaan om hard over te komen.

Wil je echter nog iets meer uitgeven dan heb je de 7-serie nog, die gaan helemaal leuk wink ;)

Je kan ook naar de DB technologies toppen kijken. Erg leuk voor het geld, met RCF componenten maar uit ervaring iets minder betrouwbaar. Het hout breekt sneller af en door de mindere kwaliteitscontrole van DB ook sneller een fout in de elektronica.

Maar bij alle speakers geld, zelf luisteren is het beste, het liefste naast elkaar.
wat een onzin in dit vak
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
20-10-2012 16:16

calipso schreef:

Als je in deze prijsklasse aan het kijken bent naar een speaker zou ik toch gaan luisteren.

De QSC gaan hard, ontzettend hard, maar worden tegelijkertijd erg schreeuwerig, je moet er het e.e.a. aan bijsturen en dat verlies je weer in geluidsvermogen. Ik zou het lekker bij je art 312(?) toppen houden, of als je echt wil wisselen zou ik voor de 4 serie gaan. Ik heb hier nu de 422, die klinkt weer net iets beter dan de 300-serie. En als het goed klinkt, hoeft het niet altijd harder te gaan om hard over te komen.

Wil je echter nog iets meer uitgeven dan heb je de 7-serie nog, die gaan helemaal leuk wink ;)

Je kan ook naar de DB technologies toppen kijken. Erg leuk voor het geld, met RCF componenten maar uit ervaring iets minder betrouwbaar. Het hout breekt sneller af en door de mindere kwaliteitscontrole van DB ook sneller een fout in de elektronica.

Maar bij alle speakers geld, zelf luisteren is het beste, het liefste naast elkaar.
Op welke serie van DB Technologies doel je in bovenstaand verhaal?
Dvx?

Ben er wel benieuwd naar, gezien het feit dat ik of totaal over wil op RCF of DB technologies.
Focus on the customer and the rest will follow.
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 22-4-2024
Berichten: 506
20-10-2012 20:20
DB Flexsys range (F12, 15D, 18d etc.).

Diegene die mij de RCF set verkocht heeft verkoopt ook DB technologies en zij hebben deze ervaringen. Meerdere speakers zijn terug gekomen uit vaste installatie voor reparatie. Sindsdien raden zij het niet meer aan.
wat een onzin in dit vak
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
21-10-2012 12:18
Heb ik hier met dvx nog niet meegemaakt. Spelen ieder weekend. Meerdere setjes.
Vanaf 2009... nog niets stuk gehad.

Ook een avond Kompleet in de clip/limiter spelen geeft geen problemen, 1 je hoort het niet, 2 de speakers blijven het doen.
Ik heb in sept. een bandje gehad, bekend ook nog, welke in een cafe speelden en vanaf nummer 2 is de set niet meer uit de limiters van de speakers gekomen... alleen in hun pauze hadden de speakers even rust.

Band wilde zo luid spelen, deden ze altijd, ik heb gezegt dat ik het waanzin vond.. 110 db plus in een cafe... mochten de speakers het niet volhouden, dan was het einde oefening..." dat zien we dan wel weer" was het antwoord.

Maar tussen de flex en de dvx serie zit echt wel een pak verschil, zowel kwa klank als ook kwa bouwkwaliteit!

Ik vind de RCF 322a ook waanzinnige kastjes... goede klank, flink vermogen en 90 graden hoorn.. dus fijne spreiding, maar dan weer niet dubbel per kant weg te zetten!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
JerronimoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-5-2010
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 21
9-11-2012 20:21
'' En als het goed klinkt, hoeft het niet altijd harder te gaan om hard over te komen.''

Hoe bedoel je dit eigenlijk?
Als een luidspreker niet mooi zuiver klinkt dus veel vervorming en geen goede freq.response hoef je hem niet heel erg hard te zetten om het ''luid'' te laten klinken.
Neem je daarintegen een luidspreker die mooi zuiver klinkt en dat ook op hoge volumes volhoudt, hoeft het niet eens zo hard te klinken maar gaat het dat wel kwa db's of bedoelde je dit ook?

Sorry voor de off topic btw
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 22-4-2024
Berichten: 506
9-11-2012 20:50
Als de speaker over alle frequenties strak blijft en daarbij ook in verhouding, zul je merken dat het je hem niet hoeft te pushen. De QSC gaat echt erg hard, maar dat komt meer doordat de hoge tonen er vandoor gaan bij stevigere volumes. Bij de RCF kun je met wat minder af, blijft in verhouding en daardoor hoef je niet te pushen. Dan ben je sneller tevreden met het volume van het geluid.

Het is een beetje lastig uit te leggen, maar het is meer het gevoel bij geluid. Het lijkt dat bij een betere sound de ruimte beter gevuld is.
wat een onzin in dit vak
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
12-11-2012 09:39

calipso schreef:

En als het goed klinkt, hoeft het niet altijd harder te gaan om hard over te komen.
In mijn beleving is het tegenovergestelde waar. Ik heb met regelmaat iets ervaren als hard terwijl de dB meter aangaf dat dit wel mee viel (geluid was dan ook vaak onprettig en agressief). Ik heb ook (veel minder vaak) meegemaakt dat ik iets ervoer als absoluut niet hard (tot ik probeerde te praten met iemand) terwijl de dB meter aangaf dat het echt wel stevig door duwde.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)