Forum > Algemeen Forum

Discomeubel Bouwen Tips

(75 reacties. Pagina 6 van 8)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
13-7-2012 16:15

YourLiVe schreef:

Gewoon een flightcase, inklapbare tafel of keyboardstatief met een voorzetwandje ervoor.
Dat is mijn huidig meubel: een TT-mobile case
Voordeel: de stockage! en de wieltjes (idee dat ik voor mijn nieuw meubel meeneem)
Nadeel: ik vind de sokkel niet echt mooi/praktisch (alle kabels van micro, versterker,... zijn zichtbaar, voeten van de dj ook ashamed :$ )
Na 4 jaar van gebruik, beginnen er echt wel grotere krassen in de toplaag van de kist te komen die niet zo mooi meer lijken (vandaar mijn idee voor het vasttapijt aan de zichtbare kant - dit is wat
sterker en blijft mooi)
Ik zou nu iets anders willen dan dit meubel. ik heb vroeger nog een zelfbouwmeubel gehad, maar dat was toen uit 18mm MDF-platen opgebouwd en loodzwaar.
Nu zoek ik eigenlijk een meubel te maken dat nagenoeg onmiddellijk door 1 man speelklaar kan worden opgesteld (mixer en cd-speler ingebouwd) en waar er plaats is voor mijn laptop (ingebouwd in een turntable-case)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
14-7-2012 19:00
Een mooi voorzetwandje doet wonderen... gewoon een plank die voor je huidige meubel past, 2 schotjes aan de zijkant (met schanieren uiteraard, zodat je het kunt "opvouwen") en klaar ben je. Op die plank kun je dan plakken wat je wilt, tapijt, stickers enzovoorts.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
15-7-2012 17:01
Een voorzetwandje is wel een idee, maar ik zou in eerste instantie toch willen wijzigen van meubel.
Het huidige meubel was eigenlijk voor 2 platendraaiers + 19" mengtafel.
In het meubel zit nu enkel een mengtafel ingebouwd en de 'putten' voor de pickups zijn opgevuld met een plank hout zodat ik er mijn pc-case (omgebouwde pickup-case) aan de ene kant kan opzetten en aan de andere zijde mijn dubbele cd/usb-speler.

Dit vergt steeds aansluiten, prutsen met rca-kabeltjes, verschillende stroomkabels,...

Ik wil nu eigenlijk een meubel waarbij ik zowel mijn nieuwe mengtafel (Rodec MX180 die trouwens te hoog is voor de huidige TT-mobilecase) als de cd-spelers heb ingebouwd zitten.
En hierbij moet dan plaats zijn om mijn pc-case erbij te zetten.
Daarnaast wil ik dan een gemakkelijk aansluitplaatje hebben zodat ik snel via XLR/cinch mijn PC kan aansluiten, alsook de versterk en eventuele andere toestellen (draadloze micro,....).
Het meubel moet aan 3 vereisten voldoen:
- Representabel zijn (speel wel eens trouwfeesten)
- Door 1 man te hanteren zijn
- Snel op te stellen en af te breken zijn...
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
16-7-2012 15:11
Ik zou in plaats van dikker multiplex gebruikmaken van een framewerk van 15 mm berken en afwerken met 6,5 mm dik berken. Goed multiplex is verrassend sterk. Op die manier zijn hele lichte constructies te maken die behoorlijk wat gehufter kunnen doorstaan. In plaats van bijvoorbeeld een massief 12 mm blad (dat zonder ondersteuning ook behoorlijk veert) kun je bijvoorbeeld van 40 mm hoge stroken 15 mm berken een frame maken met een aantal dwarsliggers erin (eerst een rechthoek van 150*50 cm maken, daarna om de 35-40 cm dwarsstrookjes van 50 cm lang erin zetten) en daarover een blad van dun berken dat zorgt voor het kruisverband. Resultaat is een superlicht dat blad stijver is dan een massief 12 mm dik blad.

Een aantal maanden geleden ben ik als hobbyproject begonnen aan de bouw van een conceptmeubel dat aan al je eisen voldoet (hebben we elkaar zelfs al over aan de telefoon gehad). De bedoeling was om die voor de PA-markt demonstratieklaar te hebben maar uiteindelijk de dag van tevoren om 2 uur 's nachts tot het inzicht moeten komen dat het gewoon echt nog teveel werk was om klaar te krijgen. Sindsdien is het verhaal overstemd door andere prioriteiten. Ik kan kijken of dat ergens binnen afzienbare tijd in de planning te proppen is.

Het meubel bestaat uit 3 delen; een bodemplaat met hoekwielen, een middenrand met daarin een werkblad en een deksel. In de bodem liggen tijdens transport opvouwbare panelen die door middel van sluitprofiel tussen de bodem en de middenrand worden gezet en op die manier gelijk de boel op werkhoogte brengen. Voor dat meubel is een speciaal bouwsysteem gebruikt met kunststof hoeken, geanodiseerde profielen (dus ook geen wit uitgeslagen alu na verloop van tijd) , 7 mm dik berken met grijs HPL en een aantal delen is in de witte Warnex gezet. Tijdens transport een kist van 60*120*28 cm (uitgangspunt was dat het meubel ook in een personenauto moet kunnen), opgezet 60*120 cm en een werkhoogte van ongeveer 95 cm.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
16-7-2012 15:41

Martijn schreef:

Ik zou in plaats van dikker multiplex gebruikmaken van een framewerk van 15 mm berken en afwerken met 6,5 mm dik berken. Goed multiplex is verrassend sterk. Op die manier zijn hele lichte constructies te maken die behoorlijk wat gehufter kunnen doorstaan. In plaats van bijvoorbeeld een massief 12 mm blad (dat zonder ondersteuning ook behoorlijk veert) kun je bijvoorbeeld van 40 mm hoge stroken 15 mm berken een frame maken met een aantal dwarsliggers erin (eerst een rechthoek van 150*50 cm maken, daarna om de 35-40 cm dwarsstrookjes van 50 cm lang erin zetten) en daarover een blad van dun berken dat zorgt voor het kruisverband. Resultaat is een superlicht dat blad stijver is dan een massief 12 mm dik blad.

Een aantal maanden geleden ben ik als hobbyproject begonnen aan de bouw van een conceptmeubel dat aan al je eisen voldoet (hebben we elkaar zelfs al over aan de telefoon gehad). De bedoeling was om die voor de PA-markt demonstratieklaar te hebben maar uiteindelijk de dag van tevoren om 2 uur 's nachts tot het inzicht moeten komen dat het gewoon echt nog teveel werk was om klaar te krijgen. Sindsdien is het verhaal overstemd door andere prioriteiten. Ik kan kijken of dat ergens binnen afzienbare tijd in de planning te proppen is.

Het meubel bestaat uit 3 delen; een bodemplaat met hoekwielen, een middenrand met daarin een werkblad en een deksel. In de bodem liggen tijdens transport opvouwbare panelen die door middel van sluitprofiel tussen de bodem en de middenrand worden gezet en op die manier gelijk de boel op werkhoogte brengen. Voor dat meubel is een speciaal bouwsysteem gebruikt met kunststof hoeken, geanodiseerde profielen (dus ook geen wit uitgeslagen alu na verloop van tijd) , 7 mm dik berken met grijs HPL en een aantal delen is in de witte Warnex gezet. Tijdens transport een kist van 60*120*28 cm (uitgangspunt was dat het meubel ook in een personenauto moet kunnen), opgezet 60*120 cm en een werkhoogte van ongeveer 95 cm.
Ik had sowieso al bracing voorzien in mijn (voorlopig) ontwerp: Je kan mijn ontwerp best vergelijken met het volgende idee (heb nog geen technische tekening, dus vandaar via verbeelding happy :) )
Een balk van ongeveer 150 cm breed, 52 cm diep en 15 cm hoog. De voorzijde (zichtbaar voor het publiek is wel hoger: 30 cm en de zijkanten zullen dus schuin oplopen.
Door de breedte kan ik eigenlijk 3 19"-verdelingen maken:
Op de linkse zijde zal mijn pc-case geplaatst worden. (+ vooraan 2 1HE paneeltjes met aansluitingen)
In het midden dan de Rodex + controller van de cd's (en vooraan een handvat)
Rechts dan bovenaan vrije ruimte voor een draadloze micro of cd's en vooraan dan de schuiven van de cd-speler.
Alles zou (opnieuw voorlopig) in 12mm uitvoering komen en tussen iedere 19" sectie zou een lat over de volledige diepte gelijmd worden ter ondersteuning van de bovenplaat...

Wij hebben er enkele maanden geleden inderdaad via de telefoon over gesproken en ik volgde dit forum vol ongeduld op je resultaat, maar gezien ik niets zag verschijnen, heb ik het heft zelf in handen genomen.

Ik ben natuurlijk wel geïnteresseerd in je ontwerp. Alleen zie ik wel dat je afmetingen die je opgaf iets te klein zijn voor mijn verwachtingen/eisen, maar ik heb natuurlijk nog niet het ontwerp gezien. Misschien is het zo revolutionair dat ik met die 120 cm wel toekom! laugh :D

Laat maar iets horen/zien zou ik zeggen! wink ;)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
28-7-2012 07:59
Als ik je goed begrijp een afgeleiden/ kopie van
deze sneaky :V
werk ik alweer een tijdje mee.
word vervoert in deze case
inmiddels numark vervangen door pioneer MEP7000
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
28-7-2012 17:07
Dat is inderdaad ongeveer het principe.

Alleen had ik ze nog iets anders voor ogen qua afwerking, maar de indeling is wel dezelfde.
Ik zat zelf te denken om alle zichtbare kanten te bekleden met vasttapijt (tapis plein). Ik heb een hele rol gratis ter beschikking en dat geeft een heel mooi effect en is ook nog eens stevig(er als flightcasebeplakking).

Nu wil ik wel nog alle bekabeling er in voorzien, dus ben nu nog wat aan het passen en meten om de hoogtes en de breedtes juist te krijgen zodat alles via een connectorpaneel extern kan worden aangesloten...

Nog in volle ontwerpfase dus...
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
15-8-2012 14:07
Misschien even een korte update geven: de bouw van het meubel is ondertussen al gestart:
Wat is er al gebeurd:
- Kabels zijn al een deel gesoldeerd (om mengtafelaansluitingen naar een extern paneeltje met D-holes te leiden)
- Sokkel is al (zo goed als) gemaakt: enkel nog de scharnieren aanzetten en de binnenkant nog een laatste laagje verf geven
=> de sokkel is gemaakt in 18mm multiplex en bekleed met blauw-grijze 'tapis-plein' (vasttapijt)
- De buitankant van het meubel zelf zit ook al in elkaar.
=> gemaakt van 12 mm multiplex met hier en daar een extra lat bracing
=> nog to do daar:
- binnenkant verder afwerken
- gaten maken voor aansluitpaneel, inbouwhandvaten & -wielen, cd-speler,...
- bekleden met tapis-plein + binnenkant in zwarte verf zetten

Foto's worden gemaakt en gepost eens af, maar heb nog 2 weken vakantie dus... relax! razz :p
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
BeatmixerStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-8-2011
Laatste: 19-8-2012
Berichten: 209
15-8-2012 19:57
Ik heb ooit ook zo een kist op maat laten maken maar nooit gebruikt wegens te lomp, je moet altijd hulp hebben om de kist ergens binnen te dragen, ook mijn kist is bekleed met vilt/tapijt omdat dit heel netjes staat op bruiloften. nu gebruik ik een kleinere kist op een opklapbaar onderstel, de grote kist staat nu ongebruikt in mijn gagage tot hij eens op het containerpark zal belanden.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
15-8-2012 23:50
Gewicht valt (theoretisch nu al berekend) wel mee hoor...
Kom nu uit op 28 kilogram, inclusief apparatuur en een inschatting aan bekabeling.

Heb bij het opmaken van het ontwerp ook eens mijn huidige kist (TT mobile case) gewogen en die klokte af op 30 kilogram en die is met een persoon echt wel hanteerbaar (met wieltjes aan de ene kant en ook een handvat aan de (lange) zijkant)
Raad eens wat er op mijn huidige kist komt: wieltjes aan de ene kant en ook een handvat aan de lange kant laugh :D

Ik heb dus het idee van die kist ook verwerkt in mijn huidig meubel want uit ervaring is dat het enige wat echt wil werken als je slechts met één persoon op de baan bent... (tenzij je echt met kisten en wieltjes wilt werken, maar als je af en toe trappen opmoet is dat dus geen optie geweest)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst

Terug naar forum Reageer (zonder quote)