Forum > Geluid

Sub probleem, advies gevraagd…

(29 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
27-6-2012 18:51
Ik heb de betreffende hoornkasten een aantal keren mogen horen maar er komt toch een behoorlijke output uit!

Ik denk eerder dat het probleem bij de gebruiker ligt.. toch een vervormd, slecht signaal into the speakers... Flinke hardstyle muziek voor 350 man vind ik ook akelig veel voor 4 van deze kasten..6 of beter 8 komt eerst. Het moet toch kicken daar.

Met een set 18" reflexkasten redt je dat ook niet, ik zou daar al snel 6 enkel 18" voor neerzetten.

Synq 3K6 flink veel ervaring mee, moet zeker voldoende wezen voor 4 dap bassen!
Betreffende speaker is toch heel aardig ding... en kan echt wel wat vermogen hebben.

Ligt naar mijn mening toch echt bij de gebruiker, verkeerde processor instellingen? blokgolfen?

Ampjes en processor werken zeker weten probleemloos?
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
27-6-2012 19:18

mc-sjeng schreef:

Hier de TS. parameters van de org. driver:

Fs: 39.7 Hz
Re: 5.5 
Qes: 0.349
Qms: 6.567
Qts: 0.331
Vas: 101.08 litres
Mms: 165.2 grams
Cms: 97.3 ìm/N
BL product: 25.48 Tm
LE at 10,000 Hz: 2.05 mH
X-max = (Hc-Hg)/2 8.5 mm
Ref. efficiency at 1W 1m 1.76%
EBP: 94.62 dB

Groet Jeroen.
Leuke TS parameters voor een 100 liter basreflex subwoofer.
Xmax: erg netjes.
BL van 25,48 Tm: Prima geschikt voor een hoorn.

Nu lees ik dat een Behringer DCX2496 ingezet wordt als processor. Leuk ding, maar de limiters zijn van het brickwall type met een vervelende release curve.
Wat gebeurt er als je de DCX2496 stevig in de limit jaagt en je draait er bijvoorbeeld dubstep doorheen. Juist. Tot pakweg 25 Hz kan alsnog het volledige versterkervermogen injegaagd worden met als gevolg dat de conussen van alle subwoofers aan flarden geschoten worden.
Hoorngeladen subwoofers hebben mede door hun a-symmetrsiche compressiekamer een ongelijmatige belasting op de conus, waardoor de conus nog eens extra op hun donder krijgen. Je kunt dus niet zomaar iedere speaker in een hoorgeladen kast plaatsen.

Betere processors zijn de types waarvan de attack tijd en release tijd apart ingesteld kan worden. Dit vermindert de vervorming van de subwoofers aanzienlijk, zelfs als af en toe de clip leds van de versterker van de subwoofers oplichten en het is een stuk veiliger omdat je met deze type limiters ook min of meer een RMS limiter kan creëren.

TCMC
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1593
27-6-2012 20:04

TCMC schreef:

Nu lees ik dat een Behringer DCX2496 ingezet wordt als processor. Leuk ding, maar de limiters zijn van het brickwall type met een vervelende release curve.
Wat gebeurt er als je de DCX2496 stevig in de limit jaagt en je draait er bijvoorbeeld dubstep doorheen. Juist. Tot pakweg 25 Hz kan alsnog het volledige versterkervermogen injegaagd worden met als gevolg dat de conussen van alle subwoofers aan flarden geschoten worden.
Leg 'ns uit wat het limiter/compressor type te maken heeft met de laagste frequentie die uitgestuurd wordt?! Ik dacht altijd dat je daar een low-cut/high-pass filter voor nodig had.

Merk op dat een DCX naast limiters ook compressoren aan boord heeft en dus zit je bij de DCX niet vast aan brickwall limiters.

TCMC schreef:

Betere processors zijn de types waarvan de attack tijd en release tijd apart ingesteld kan worden. Dit vermindert de vervorming van de subwoofers aanzienlijk, zelfs als af en toe de clip leds van de versterker van de subwoofers oplichten en het is een stuk veiliger omdat je met deze type limiters ook min of meer een RMS limiter kan creëren.
Een RMS limiter had in dit geval niets toegevoegd. De drivers zijn stuk door overschrijding van Xmax: daar heb je juist peak limiters voor nodig en dan het liefst nog het type zoals in de DCX, met zero-attack time (wat volgens mij een Xilica niet eens heeft...).

Een ander merk/type processor had in dit geval niet geholpen. Mijn vermoeden is dat de TS zijn high-pass en/of limiters niet juist afgesteld had. De DCX had prima kunnen voldoen.
't is maar een hobby...
SoundzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-3-2008
Laatste: 25-2-2018
Berichten: 11
27-6-2012 20:42
Ik weet absoluut zeker dat de amps nog goed functioneren. Hoogstwaarschijnlijk ligt het aan de verkeerde processor instellingen en het bijna de clip injagen van de versterkers. Aangezien ik ze af en toe zag oplichten. Verder zit ik ook een beetje te twijfelen aan een fase fout. Omdat ik bij de soundcheck al erg veel laag miste voor mijn gevoel.

Nu wil ik dit in de toekomst zien te voorkomen dmv voldoende vermogen qua versterkers en deftige speakers. Hierdoor hoeft de set niet meer op z’n max te draaien.

Ik zit nu met 4 hoorngeladen kasten, welke er nog erg goed uitzien. Zodoende dat ik er nieuw leven in wil blazen.

De TS parameters van de Beyma 15SW1300Nd:
Fs: 44 Hz
Re: 5.2 ohms
Qes: 0.37
Qms: 14,7
Qts: 0.36
Vas: 3.16 ft3 / 89.6 Liters
Cms: 81.5 ìm/N
BL factor: 25,1 N/A
Le @ 1 kHz: 3.45 mH
X-max= (Lvc - Hag)/2 + Hag/3.5 : 10 mm
Reference Efficiency 1.99%
Sensitivity: 97 dB 2.83v @ 1m @ 2
Sd: 0.088m2
Vd: 836 cm3

De Beyma 15SW1300Nd lijkt me een erg leuke woofer voor in de kasten. Ik heb zojuist de TS parameters van de beyma en de originele met elkaar zitten te vergelijken en deze kwamen aardig overeen.

Fs/qts = 44/0,36 = 122,2 = > 120
Dus de driver kan gebruikt worden in een hoorngeladenkast.

De benodigde afmetingen kan ik uit de kast halen en vervolgens zou ik de kast moeten kunnen na simuleren met de betreffende beyma drivers.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
27-6-2012 21:46

PvG schreef:

Leg 'ns uit wat het limiter/compressor type te maken heeft met de laagste frequentie die uitgestuurd wordt?! Ik dacht altijd dat je daar een low-cut/high-pass filter voor nodig had.
De limiters zitten bij processor in de regel aan het einde van de keten.
Stel voor dat de processor op 42 Hz, BW-12 staat ingesteld. Bij 21 Hz zit je op -15 dB. Jaag je dan op dat moment een signaal van 21 Hz in de processor, dan zal de versterker alsnog het volledige vermogen kunnen uitsturen. De versterker clipt dan nog niet.

PvG schreef:

Merk op dat een DCX naast limiters ook compressoren aan boord heeft en dus zit je bij de DCX niet vast aan brickwall limiters.
Dynamische processing is een vak apart. Velen kunnen daar niet mee overweg. Bovendien is het reductie bereik van de dynamische processing vrij klein. Je kunt met dynamische processing wel loudness processing creëren (Fletcher Moonson curves) en ook bij harder geluid het mid-hoog wat laten onderdrukken zodat het geluid minder schreeuwerig wordt. Voor DJ gebruik prima, voor bands vrijwel uit den boze omdat je sneller daarmee feedback gaat uitlokken, vooral bij lage frequenties.

PVG schreef:

Een RMS limiter had in dit geval niets toegevoegd. De drivers zijn stuk door overschrijding van Xmax: daar heb je juist peak limiters voor nodig en dan het liefst nog het type zoals in de DCX, met zero-attack time (wat volgens mij een Xilica niet eens heeft...).

Een ander merk/type processor had in dit geval niet geholpen. Mijn vermoeden is dat de TS zijn high-pass en/of limiters niet juist afgesteld had. De DCX had prima kunnen voldoen.
X-max overschrijden kan geen kwaad. X-mech is in dit geval niet echt ter sprake. Ik denk dus eerder dat dit door de compressie kamer van de hoorn komt met de ongelijkmatige belasting op de conus. In de regel is het ook zo dat een onbelaste speaker bij zeer lage frequenties de conus eerst gaat vouwen (pseudo bassen op halve frequenties), vandaar dat een subsonic filter zeer belangrijk is.

Aan limiters zitten trouwens ook wat gevaren aan. Wanneer je de processor of versterker stevig in de limiter jaagt, dan tilt het RMS vermogen in het geluidssignaal vrij sterk op. Op deze manier haalde ik zelfs bij voorplatgeslagen DJ muziek nog eens 3 dB aan extra op, ofwel het dubbele vermogen wat de subwoofers ingaat.

Al met al houd ik het op een gebruikersfout.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
27-6-2012 21:57

soundzz schreef:

Ik weet absoluut zeker dat de amps nog goed functioneren. Hoogstwaarschijnlijk ligt het aan de verkeerde processor instellingen en het bijna de clip injagen van de versterkers. Aangezien ik ze af en toe zag oplichten. Verder zit ik ook een beetje te twijfelen aan een fase fout. Omdat ik bij de soundcheck al erg veel laag miste voor mijn gevoel.
Vrijwel zeker een fasefout. De andere subwoofer werkt ook dan nog eens als "microfoon" waarvan de versterker dan ook nog eens extra meewerkt.

Laat voor de grap maar eens 1 subwoofer spelen, terwijld e andere subwoofer helemaal niet aangesloten is. Het lijkt wel of de niet aangesloten subwoofer dan meespeelt. Stop er dan eens een kortgesloten speakon plug aan en de conus staat stil.

soundzz schreef:

Nu wil ik dit in de toekomst zien te voorkomen dmv voldoende vermogen qua versterkers en deftige speakers. Hierdoor hoeft de set niet meer op z’n max te draaien.

Ik zit nu met 4 hoorngeladen kasten, welke er nog erg goed uitzien. Zodoende dat ik er nieuw leven in wil blazen.

De TS parameters van de Beyma 15SW1300Nd:
Fs: 44 Hz
Re: 5.2 ohms
Qes: 0.37
Qms: 14,7
Qts: 0.36
Vas: 3.16 ft3 / 89.6 Liters
Cms: 81.5 ìm/N
BL factor: 25,1 N/A
Le @ 1 kHz: 3.45 mH
X-max= (Lvc - Hag)/2 + Hag/3.5 : 10 mm
Reference Efficiency 1.99%
Sensitivity: 97 dB 2.83v @ 1m @ 2
Sd: 0.088m2
Vd: 836 cm3

De Beyma 15SW1300Nd lijkt me een erg leuke woofer voor in de kasten. Ik heb zojuist de TS parameters van de beyma en de originele met elkaar zitten te vergelijken en deze kwamen aardig overeen.

Fs/qts = 44/0,36 = 122,2 = > 120
Dus de driver kan gebruikt worden in een hoorngeladenkast.

De benodigde afmetingen kan ik uit de kast halen en vervolgens zou ik de kast moeten kunnen na simuleren met de betreffende beyma drivers.
Bij hoorns is de BL factor heel belangrijk en een hogere EBP geeft iets meer rendement bij de hogere basfrequenties. Het geluid zal dan iets meer punch hebben.
X-max van de 15SW1300Nd is wel "cheated", maar met wat geluk heb je minder power compressie en kan je bij hetzelfde versterker vermogen 1 a 2 dB meer maximale geluidsdruk overhouden.

TCMC
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
28-6-2012 08:59

PvG schreef:

Merk op dat een DCX naast limiters ook compressoren aan boord heeft en dus zit je bij de DCX niet vast aan brickwall limiters.
Compressie op een eindsysteem is not done. Menig rider vereist zelfs een compressievrij eindsysteem.

Nu los daarvan, de DCX heeft best wel een goede reputatie en zou een situatie als dit prima onder controle moeten kunnen houden. Kan de TS voor te beginnen eens zijn settings posten ?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
28-6-2012 09:34

PvG schreef:

Een RMS limiter had in dit geval niets toegevoegd. De drivers zijn stuk door overschrijding van Xmax:
Xmech wellicht? Xmax overschrijden is niet tot amper boeiend (koelend vermogen neemt bij extreme overschrijding wellicht af doordat een kleiner gedeelte van de spreekspoel in de koelende luchtspleet zit maar daar houdt het volgens mij dan ook wel mee op).

Xmech overschrijden moet je toch echt wel horen (net als het aan flarden spelen van de conus van een woofer trouwens).

<<<

OP geeft al aan dat er mogelijk fasefouten waren. OP noemt ook zeer specifieke 90% en 75% getalletjes waar het gaat om de uitsturing van de gebruikte versterkers (en heeft geen behoefte die claims toe te lichten...). Het lijkt er dus op dat het hier gaat over een verkeerd geconfigureerd systeem. De oplossing wordt door OP nu gezocht in het vervangen van de gebruikte drivers. Of daarmee het meest belangrijke falende component wordt aangepakt durf ik te betwijfelen...

Als 2 subs relatief dicht bij elkaar staan, in tegenfase ten opzichte van elkaar, dan is de luchtbelasting op de conus vrijwel weggevallen (zodat alleen het gedrag _in_ de kast over blijft). Een uiterst onwenselijke situatie waar eigenlijk geen enkel ontwerp rekening mee houdt (nogal wiedes).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 9469
28-6-2012 10:28
waarschijnlijk is bij het optreden de muziek ook zo hard geweest, dat de oren van de op overbelast geraakt waren en heeft hij totaal niet meer gehoord dat de speakers aan gort gingen.
Het klonk alleen wat zachter, dus nog meer power erop, met als gevolg: alles kaput.

Hier kan je de beste speakers ter wereld voor nemen, maar ook die zullen kapot gaan.
Typisch gevalletje van ik heb niets fout gedaan, de spullen waren niet goed wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 9469
28-6-2012 10:35

Hollender schreef:

Ik ben heel benieuwd hoe je in 1 keer 4 subwoofers opblaast,
Het begint met 1 speaker welke te heet raakt, en stuk brand.
Geluid word iets zachter, en de gebruiker schroeft het spul wat verder omhoog.
Gevolg: speaker 2 krijgt nog meer vermogen voor zijn kiezen, en die begeeft het dan natuurlijk ook.

Dan zijn er aan de andere kant nog twee over.
doordat het geluid zachter klinkt, gaat de gebruiker het volume nog verder opschroeven, en dan herhaald het bovenstaande zich vrij snel opnieuw.
Dit geheel kan zich binnen een half uur voltrekken.

Ik heb het vaker zien/horen gebeuren laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)