Forum > Geluid

100v speakers op een synq 1k0

(93 reacties. Pagina 6 van 10)
Moderator(s): Dré
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
7-6-2012 20:18
Even een schop omhoog dit topic. Ben aan het experimenteren geweest met een 4 tal 100v hoorns (het gaat om dit type) i.c.m. een SynQ Digit 1K0.

Ik had zoals Dré in dit topic beschreef de Synq in gebrugde modus gezet en de hoorns (allen op 15W) op de gebrugde uitgang aangesloten, ik had het idee dat dit wel erg veel volume was, dus besloot om te proberen of de hoorns ook gewoon aangesloten konden worden wanneer de Synq in stereo modus stond (en dus minder power afgeeft). Ook dit bleek te werken.

Mijn vraag is of het kwaad kan de hoorns (met 100v trafo erin) aan te sluiten op de Synq versterker wanneer deze in stereo modus staat?

Ik had een interessant telefoongesprek hierover met Jan Peter (companion), hij gaf aan dat je een "normale" laagohmige versterker niet mag/kan gebruiken voor 100v speakers omdat deze de hoogohmige speakers niet "ziet" en kortsluiting zullen veroorzaken in de versterker. De praktijk bleek echter wel functioneel, maar voordat ik mijn versterker aan gort blaas ben ik toch wel benieuwd naar wat theoretische onderbouwing, want dit topic spreekt sowieso de mening al tegen dat 100v speakers niet op een laagohmige versterker aangesloten mogen worden.

Zorgt het hoogohmig/laagohmig verhaal niet sowieso (gebrugd of niet) voor problemen bij gebruik van de 100v hoorns met een conventionele versterker?
Waar zit de cut op dit apparaat?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 1593
7-6-2012 20:38
Stereo of bridge maakt niet uit (voor het stuk gaan of niet van de versterker). Als stereo al genoeg power geeft, gewoon stereo gebruiken.

Ik zou wel een low-cut/hoog-doorlaatfilter voor de versterker zetten van rond de 200Hz. De aangegeven hoorntjes vallen toch af onder de 200Hz. Het zou nl. zo kunnen zijn dat de trafo in deze hoorntjes in verzadiging raakt bij lage frequenties op voldoende hoog niveau (= de ijzerkern is maximaal gemagnetiseerd), bijv. als je muziek afspeelt. De trafo zal zich in verzadiging gedragen als een draadje... Wil niet zeggen dat de amp het meteen begeeft, maar je kunt ook een rookpluim uit de trafo krijgen.

Versterkers die niet in (nagenoeg) onbelaste toestand gebruikt mogen worden, zijn er niet veel (sommige types buizenversterkers als ik het goed heb).
't is maar een hobby...
CompanionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-10-2004
Laatste: 11-3-2022
Berichten: 183
7-6-2012 21:30
Heel fijn dat mijn naam hier genoemd wordt en mijn mening verwoord is.

De impedantie van 100 Volt luidsprekers geven een verkeerde belasting aan een laagohmige versterker. Dat vindt een laagohmige versterker niet prettig en ziet de primaire wikkeling van de trafo uiteindelijk echt als kortsluiting. De hoge weerstandswaarde zorgt dat de versterker er flink aan moet trekken om er geluid uit te krijgen.

De daarvoor gemaakte 100 Volt versterker met een eindtrafo er in kan steeds tot een bepaalde impedantiewaarde worden aangesloten. Nooit boven de aangegeven waarde gaan. Een 60 Watt - 100 Volt versterker kan dus prima met 4 hoorntjes van 15 Watt worden belast en geeft een impedantie van 166 Ohm. Dat sluit je dus niet aan op een 8 Ohm van een bridge versterker.
Je hebt een mis-aanpassing. Er zijn heden ten dage prima 100 Volt versterkers te koop met hoge vermogens.

Zelf gebruik ik o.a. een 650 Watt - 100 Volt eindtrap met 16 full-range speakers waar ik zelf een 100 V-trafo in heb gezet met een draaischakelaar op de verschillende vermogens-taps van de trafo. Secundair gekoppeld aan de oorspronkelijke ingang van de speaker op de 8 Ohm en ik heb overal een zeer beschaafd geluid, met ook voldoende laag er in voor de 12-inch woofer in de kast. Iedere luidspreker staat dan overigens op 25 Watt. In totaal dus slechts 400 Watt.
Maar dat zijn dan ook wel echte Watts !!!
Met z'n 16-en rondom een atletiekbaan en iedereen hoort wat er gebeurt. Een luidsprekerlijn van 2 x 2,5 qmm uit met kabels van 25 meter en speakon aangesloten.

Een flinke kortsluiting in je 100 Volt lijn ga je zeker krijgen als je op een 100 Volt versterker een laagohmige luidspreker gaat aansluiten. Het gebeurt nog al eens dat ergens in een 100 V luidsprekersysteem iemand even een extra luidsprekertje van thuis (of de kringloopwinkel) aan de bestaande label knoopt. Door de extreem laagohmige impedantie ontstaat er een bijna kortsluiting en daald het volume in de hele lijn tot bijna nul.

Daarnaast kun je er vanuitgaan dat de opgegeven rendementen van een 100 Volt luidspreker erg goed kloppen. Een 50 cm (TOA) hoorn van 30 Watt geeft uiteindelijk 124 dB/1 m geluidsdruk. Als je dat weg zet tegen de "uitdoving bij verdubbeling van de afstand" met -6 dB, kun je nagaan wat je na 100 meter nog over hebt.

124 118 112 106 100 94 88 82 dB
1 2 4 8 16 32 64 128 meter

Ter indicatie, voor de wielerkoersen die ik doe, staan de hoornluidsprekers op 10 Watt en om de 100 m. Daarmee over het hele parcours goed verstaanbaar geluid en bijna geen dubbelspraak door echo's en vertraging. Dit systeem hanteer ik al jaren en met veel succes. Tegenwoordig bij de start/finish 4 van bovenstaande 100 Volt full-range kastjes op slechts 25 Watt en men komt regelmatig vragen of het zachter mag !

Als je met 100 Volt aan de slag gaat is het zeer wenselijk om gebruik te maken van een impedantie-meter. Niet een universeelmeter gaan gebruiken op de R-stand, want impedantie is nog heel wat anders dan weerstand !
Op naar de volgende beurs...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 1593
7-6-2012 22:17

Companion schreef:

De impedantie van 100 Volt luidsprekers geven een verkeerde belasting aan een laagohmige versterker. Dat vindt een laagohmige versterker niet prettig en ziet de primaire wikkeling van de trafo uiteindelijk echt als kortsluiting. De hoge weerstandswaarde zorgt dat de versterker er flink aan moet trekken om er geluid uit te krijgen.
Onzin. Een "laagohmige" versterker is niets meer dan een spanningsversterker. Als daar een hogere impedantie op wordt aangesloten loopt er simpelweg minder stroom (de wet van Ohm: I = U / R). Dat betekent alleen maar dat de versterker niet zijn maximale vermogen kan leveren bij de hogere impedantie. De amp hoeft dus alleen maar minder hard te werken.

Waarom zou de amp de primaire wikkeling als sluiting gaan zien? Alleen als de trafo in de speaker in verzadiging wordt gestuurd, maar dat staat los van het type versterker dat dat doet.

Companion schreef:

De daarvoor gemaakte 100 Volt versterker met een eindtrafo er in kan steeds tot een bepaalde impedantiewaarde worden aangesloten. Nooit boven de aangegeven waarde gaan. Een 60 Watt - 100 Volt versterker kan dus prima met 4 hoorntjes van 15 Watt worden belast en geeft een impedantie van 166 Ohm. Dat sluit je dus niet aan op een 8 Ohm van een bridge versterker.
Je hebt een mis-aanpassing.
Onzin. 166 Ohm sluit je zonder problemen aan op een normale amp. Je amp moet alleen voldoende spanning (100V sneaky :V ) kunnen leveren zonder te clippen om maximaal leven in de speakers te krijgen.
't is maar een hobby...
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
8-6-2012 02:02
100 Volt is bedoelt om de verliezen in je kabels te minimaliseren. Het heeft verder niks te maken met de versterkers die gebruikt worden.
Het is enigszins te vergelijken met het vaste spanningsnet dat gebruikt word. Bij de centrale word het voltage omhoog getransformeerd om minder verliezen tijdens het transport te hebben. In de wijk (en tussen) transformator huisjes word de spanning omlaag getransformeerd om bruikbaar te zijn voor de eindgebruiker. Het voordeel zijn veel kleinere verliezen tijdens transport.
Zolang een versterker een spanningszwaai heeft die groot genoeg voor 100 volt speakers is, zal deze geen enkel probleem hebben deze aan te sturen. Pas als de stroom die gaat lopen groter word, dan de versterker kan leveren, komen er problemen. Dit geld voor zowel 100 Volt als "normale" versterkers.
Lost in Music
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 13458
8-6-2012 09:14

Companion schreef:

Heel fijn dat mijn naam hier genoemd wordt en mijn mening verwoord is.

De impedantie van 100 Volt luidsprekers geven een verkeerde belasting aan een laagohmige versterker.
Gelukkig kunnen 99.99% van de versterkers van 30 jaar en jonger daar probleemloos tegen.
Dat vindt een laagohmige versterker niet prettig
Kun je dit toelichten?
en ziet de primaire wikkeling van de trafo uiteindelijk echt als kortsluiting.
Kun je dit toelichten?
De hoge weerstandswaarde zorgt dat de versterker er flink aan moet trekken om er geluid uit te krijgen.
Zou zo maar kunnen zijn dat een gemiddelde versterker in brug met gemak, op z'n sloffen en met twee vingers in de neus die 100V kan halen. Uhm... Yep. Precies dat is het geval. Dus als met gemak, 2 vingers in de neus en op z'n sloffen gelijk staat aan "er flink aan trekken" dan heb je gelijk...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 1593
8-6-2012 11:10
Bah, Dré, wat zeg je dat weer subtiel en genuanceerd. Nu voel ik me weer een botte Brabo. laugh :D
't is maar een hobby...
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
9-6-2012 10:56

Victor Junior schreef:

Even een schop omhoog dit topic. Ben aan het experimenteren geweest met een 4 tal 100v hoorns (het gaat om dit type) i.c.m. een SynQ Digit 1K0.

Zorgt het hoogohmig/laagohmig verhaal niet sowieso (gebrugd of niet) voor problemen bij gebruik van de 100v hoorns met een conventionele versterker?
Dit zijn gewone 100V luidsprekers, met een conusluidspreker in een hoornbehuizing en een een aparte hoorntweeter. Ik heb een vergelijkbaar type, wel met een hogere gevoeligheid, toegepast in een ontwerp voor een bekend doehetzelf woonwarenhuis...

Op één kanaal geeft de synq ca 50 V, en dit komt overeen met de 3,5 watt aansluiting van je hoorn, in de brug mode kun je 15 watt bereiken. (Muziek uitsturing is gemiddeld ca 12 tot 20 dB lager). Verder prima te combineren met een wat hoger doorlopend subje. Wellicht nog wat EQ en veel plezier!
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
CompanionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-10-2004
Laatste: 11-3-2022
Berichten: 183
25-6-2012 16:55
Vraag mij niet om raad als je/jullie het beter weten.... shut up :X
Op naar de volgende beurs...
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
25-6-2012 17:07
Ik denk dat het interessant is dat ik mijn praktijkervaringen hier neerzet.

Inmiddels heb ik de SynQ 1k0 al 4x ingezet voor de omroephoorns (eigenlijk 5x, de set heeft ook een dag test gedraaid in mijn opslag). De eerste keer op een enkel stereokanaal, de drie keren daarna op de gebrugde modus van de SynQ. Alle keren is de set een hele dag achter elkaar gebruikt voor omroepdoeleinden en de apparatuur heeft geen krimp gegeven en werkt nog steeds volledig en goed.

Aanstaande zaterdag komt de set weer in actie. Hoe de set zich gedraagt met meer hoorns en langere kabellengtes kan ik niet zeggen, nu ging het om 60 meter kabel en totaal een 4 tal hoorns.
Waar zit de cut op dit apparaat?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)