Forum > Geluid

grote toppen keuze maken, welke en waarom?

(142 reacties. Pagina 4 van 15)
Moderator(s): Dré
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
14-4-2012 16:15
En overigens, VRX valt prima te stapelen. Meestal worden ze gebruikt met tussenpalen, maar je kan ze ook gewoon stacken met het array frame.

Persoonlijk zou ik je dan wel aanraden van het K-Teg stackframe hiervoor eens te bekijken, dat laat toe om de kasten wat naar boven te tilten zodat je 3e kast niet naar het plafond staat te knallen.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
15-4-2012 17:59
Morgen een middagje luisteren naar JBL srx 722 en TW audio T24.. Vooral die laatste is een heftige topkast.

SP klinkt dus eigenlijk ook als een hele goede optie, veel verkrijgbaar, kost niet de wereld en klinkt dus ook nog eens goed?
Is het systeem meteen klaar en zou er minimaal geinvesteerd dienen te worden.. aangezien er een hoop verkocht zou kunnen worden.

T12 van dbtechn... ziet er op papier ook erg goed uit, nadeel je moet minimaal 8toppen aanschaffen plus het gehele vlieg en stacksysteem. Om evt 2 systemen weg te kunnen zetten.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Friso stubbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 19-2-2023
Berichten: 131
15-4-2012 22:08
Mocht je willen vergelijken, ik heb 2 eaw KF650e overgenomen van 24 music destijds...
Eet nooit gele sneeuw...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-4-2012 22:31

Watt-Xtra schreef:

Morgen een middagje luisteren naar JBL srx 722 en TW audio T24.. Vooral die laatste is een heftige topkast.

SP klinkt dus eigenlijk ook als een hele goede optie, veel verkrijgbaar, kost niet de wereld en klinkt dus ook nog eens goed?
Is het systeem meteen klaar en zou er minimaal geinvesteerd dienen te worden.. aangezien er een hoop verkocht zou kunnen worden.

T12 van dbtechn... ziet er op papier ook erg goed uit, nadeel je moet minimaal 8toppen aanschaffen plus het gehele vlieg en stacksysteem. Om evt 2 systemen weg te kunnen zetten.
Over die T12: niet alleen dat, maar het is ook ontworpen als een systeem. Dat hoor je ook gewoon in te zetten als een systeem.
Met passieve kasten heb je hier meer flexibiliteit in naar mijn mening. Je kiest zelf je versterking en je processing, daardoor kan je dan ook zelf tunen en afrgelen op mekaar. Met actief versterkte kasten met interne processing en presets is dat al veel lastiger.

Eigen ervaring: SRX722 is een heel krachtige en zuivere topkast, maar het kan qua handelbaarheid niet op tegen de VRX.
Arjan schuurmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-1-2004
Laatste: 10-4-2024
Berichten: 106
15-4-2012 22:36

Watt-Xtra schreef:

Morgen een middagje luisteren naar JBL srx 722 en TW audio T24.. Vooral die laatste is een heftige topkast.

SP klinkt dus eigenlijk ook als een hele goede optie, veel verkrijgbaar, kost niet de wereld en klinkt dus ook nog eens goed?
Is het systeem meteen klaar en zou er minimaal geinvesteerd dienen te worden.. aangezien er een hoop verkocht zou kunnen worden.

T12 van dbtechn... ziet er op papier ook erg goed uit, nadeel je moet minimaal 8toppen aanschaffen plus het gehele vlieg en stacksysteem. Om evt 2 systemen weg te kunnen zetten.
Hallo Jorrit,

Denk dat je altijd een compromis blijft houden. Wij hebben ooit voor de zelfde keuze gestaan en zijn zoals je waarschijnlijk wel weet uiteindelijk voor EAW JFX290, 650, 750, gegaan. Het probleem waar je in je keuze tegen aan gaat lopen is dat je uitgaande van de maximale 1500 te bespelen mensen waar je het over hebt in een feesttent je het geluid door een relatief kleine ruimte moet persen over toch een behoorlijke afstand, de ruimte tussen hoofden van het publiek en het tentdak is in de meeste tenten niet al te groot ten opzichte van de te overbruggen afstand (40m+). Met dit gegeven in je achter hooft vallen eigenlijk alle conventionele systemen met een grotere spreiding dan 40 graden af. De meeste Line Arrays vallen waarschijnlijk ook af door de beperkte hoogte.

Om dan in te haken op de reeds aangedragen systemen hier onder info waar je wellicht mee kunt nemen in je overweging. Voor dat iedereen op deze reactie gaat lopen schieten , wil ik er graag bij vermelden dat elk systeem ze'n toepassing heeft en de aangedragen optie ook geen slechte systemen hoeven te zijn alleen verwacht ik niet dat Jorrit daar mee de juiste keuze maakt.

Met Sound Projects SP4 ga je dit niet redden door de brede afstraling, ten minste als je niet mega veel kasten in wil gaan zetten, als je dit wel zou willen moet je voor 1500 man in een tent minimaal denken aan 4 subs en 4 toppen , 2 toppen op elkaar, 2 naast elkaar per kant, met 2 toppen overbrug je zo'n 20 a25 in een tent. Verder zijn de kasten behoorlijk groot en zwaar, ook niet iets dat ik in zou willen zetten op een feestje voor 200man

Denk dat je met TW Audio een grote kans hebt tegen het zelfde aan te gaan lopen als met de sp4 set, te brede afstraling waardoor je niet goed naar achteren heen komt, maar goed verder kan ik hier geen zinnig woord over zeggen aangezien ik de set niet ken. Wel is uit te specsheet te lezen dat het in ieder geval een mooie compacte top is + dat die geen drol weegt.

EAW KF650, red je nooit geen 1500man mee, door te brede afstraling kom je niet achterin , of je moet net als bij SP bijvoorbeeld 4 toppen per kant gebruiken, maar denk dat je dan door de opbouw van het systeem niet vrolijk wordt van de audio kwaliteit, zelfde geld voor SP met 2 toppen op elkaar.

De aangedragen JBL set ken ik niet maar als jullie aangeven dat deze set 15m kan overbruggen is dat duidelijk ook geen optie, je wilt geen front systeem en dan ook nog 2 delays op bouwen in zo'n tent als het puur om 1 avond een coverband gaat.

Als ik op dit moment een keuze zou moeten maken had ik de volgende conventionele systemen afgewogen, wel met die verstande dat ik er van uit ben gegaan dat het ook nog enig sinds rider vriendelijk moet zijn, er zullen ongetwijfeld vele andere mogelijkheden zijn maar waarschijnlijk zijn er niet heel veel meer op te noemen die ook nog rider vriendelijk zijn :

EAW KF750, maar goed hier geef je al van aan dat dat hem niet wordt.

Nexo Alpha, niet de e reeks maar de normale, alleen heb je hier van meer kasten nodig dan met bijvoorbeeld 750.

D&B Audio C4, ook meer kasten nodig dan met 750.

Turbosound Aspect, geen ervaring,

Apogee 3x3, geen ervaring mee.

Meyer sound MSL4, geen ervaring mee, maar waarschijnlijk te breed kwa afstraling.

In line Arrays heb ik me voor deze toepassing nooit echt goed verdiept dus kan je daar in geen zinnig advies geven.

Hoop dat je er iets mee kunt groeten Arjan
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
15-4-2012 22:46
Ik denk dat je met 1 type top toch altijd wel ergens tegen de beperkingen aan gaat lopen.

Als je breed en niet ver moet heb je toppen met een wat bredere afstraling nodig, als je ver moet zoals in een feesttent wil je juist kasten met een smalle afstraling, die komen verder en je kan er wat meer langs mekaar zetten zonder overlap.

Als je je toppen 2 hoog gaat stacken ook altijd onderste en bovenste rij apart aansturen, dan worden de mensen vooraan tenminste niet doof omdat anders achteraan te weinig geluid is.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-4-2012 22:48
VRX932 doet bij ons nochtans prima 25m met 2 toppen, je speelt dan wel tegen de limiet aan. 3 toppen draagt niet meteen een stuk verder, maar de afzwakking gebeurt later en de spreiding is netter.

Als je echt zonder delays ed diep wilt gaan zonder de eerste rij potdoof te knallen kom je toch uit bij grotere array systemen. Het is ook hiervoor dat ik zelf de GEO-S12 interessant vind.

Met 1 RS18 en 2 toppen (S1210 boven en 1230 onder) op een windupframe haal je hiermee zonder moeite 30-35m. 1500 personen is voor die setup ook 2 vingers in de neus. Vooral de bassen hiervan zijn op zen zachtst gezegd ENORM krachtig. 1 stuk RS18 is voldoende voor 4 topkasten.

Ander voordeel is dat de horinzontale afstraling te kiezen is. De standaard flanges zijn 80 graden, maar je kan er ook 120 graden flanges in monteren. Je gaat dan wat minder ver maar wel enorm breed open.
Qua versterking wordt het ook lekker licht en compact: 1 NXAMP 4x4 is power genoeg voor 4 toppen en 1 sub per kant. RS18 is ook self-cardiod te gebruiken, maar dan heb je wel 2 NXAMPS nodig.
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
15-4-2012 23:27
Een groot voordeel aan SP4 is dat je de hoorn kunt draaien ( daarmee dus een andere afstraling ook meteen ) en ze als line-array in kan zetten.
Hiermee kun je m.i. én kleinere dingen ( tot +- 400 man ) met een enkele set én echt serieus grotere dingen doen.

De top is compleet hoorngeladen wat een bepaalde afstraling geeft ( en klank ). Ik ken verder lang niet alle sets die hier genoemd zijn, maar SP4 is op het moment én goedkoop én veelzijdig.
Dan nog dat het actief is ( en met dank aan de DALC zo ongeveer niet stuk te krijgen ).

Groot nadeel is echter wel het gewicht, maar als je daar niet mee zit lijkt me dit écht een overweging waard.
If it ain't Dutch it ain't much...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
16-4-2012 00:39
88kg per kast is wel echt ziekelijk zwaar. Tenzij je steevast met een crew van minimum 3-4 personen op de baan gaat is zoiets toch echt niet prettig te riggen?
Zulke kasten zijn super voor fixed installs, maar voor touring gebruik verkies ik toch liever ofwel dingen die recht uit de dolly te takelen zijn ofwel kasten met een gewicht dat toelaat ze met 1 persoon te stacken.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
16-4-2012 08:45
Hoe vaak heb je die opdrachten van 1500 man? Waarschijnlijk is het aantal kleinere opdrachten veel groter?
Ik denk dat je nog steeds het best af bent met een schaalbaar mini-line-array:
- Kleine opdrachten: sub met topjes op paaltjes. Meerdere sets gelijktijdig in te zetten.
- Grote opdrachten met hoogte: maximaal aantal kastjes de hoogte in.
- Grote opdrachten, lage tent: meerdere kastjes zo hoog als kan bij podium. Delay top-sub set direct achter de mengtafel (=minimaal werk).
Mocht je zo'n set later weer willen verkopen, dan kun je de schaalbare set makkelijker (in delen) verkopen dan een set met enorm grote conventionele toppen.
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)