Forum > Newbie Forum

Hoe de volgende plaat te bepalen?

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
11-1-2012 00:13
Nummers uit 'hun' tijd, hoe kies je die dan? Dat is de vraag juist.
Frank, ben je de gemiddelde huis-tuin-en-badkamerDJ, die op een dag bedacht dat hij wat meer met z'n favo muziekstijl wilde doen dan alleen luisteren, of draai je ook an publique(en waar dan)?

Ik doe het vooral op gevoel. Daarbij kan ik ook de sfeer aanvoelen, en als ik echt m'n best doe zelfs weten welke plaat mensen als volgende willen horen(terwijl deze in kwestie enkel aan het dansen zijn en helemaal niet nadenken over plaatkeuze, want daarom ben jij daar ten slotte) ja, Not dus.
Dat soort antwoorden ken ik wel, en vooral de 'genre-dj's' claimen nogal eens bovenstaande paranormale talenten te bevatten om hun plaatkeuze op af te stemmen. Daarmee willen ze volgens mij vooral hun uniekheid uitstallen. Jij wilt eigenlijk gewoon weten hoe de 'chirurg de operatie uitvoert'. Dat je daar ervaring of 'gevoel' bij gebruikt snap je zo ook wel. Je vraagt juist of hij kan uitleggen wélke ervaringen hij heeft opgedaan. Natuurlijk is dat niet in 5000 tekens te doen, maar ook ervaring is, als je de moeite neemt om uiteen te rafelen welke conclusies je nou uit je ervaring hebt getrokken, uit te leggen. Maar dat moet dus concrete info zijn en dat gaat in hele kleine brokjes kennis, die je makkelijker zelf opdoet door trial-en-opjebekgaan.
Dj-olivierStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-6-2011
Laatste: 12-12-2016
Berichten: 110
11-1-2012 15:23
ja dat is dus precies op gevoel, wat vanzelf beter wordt als je het vaker doet!

Edit: HS, je hebt helemaal gelijk maar ik heb geen idee hoe uit te leggen...
Niet geschoten is altijd mis! (Zoals mijn collega dat altijd zo mooi zegt!)
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
11-1-2012 17:10
Sowieso zorgen dat je de muziek die je hebt ook kent inderdaad.

Ik zet zelf vaak een nieuwe cd eerst een weekje op in de auto om alle tracks een paar keer gehoord te hebben.
Niet goed, wel hard!
Dj-olivierStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-6-2011
Laatste: 12-12-2016
Berichten: 110
11-1-2012 17:26
En zo oefen ik thuis op mijn setje om de nieuwe nummers te leren kennen happy :)
Niet geschoten is altijd mis! (Zoals mijn collega dat altijd zo mooi zegt!)
FlorioleStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2008
Laatste: 20-7-2014
Berichten: 155
11-1-2012 18:23
Zelf draai ik house en als ik merk dat iets goed aanslaat kan ik een stuk of 5 platen opnoemen die er op lijken.
Zorg dat je van de muziek houdt, dan ga je er vanzelf veel naar luisteren en komt het vanzelf!
Don't forget to walk, before you run!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
11-1-2012 22:05
het is niet alleen de bedoeling dat je achter elkaar doorgaat met nummers die erop lijken,
dat verveelt op de dansvloer en dan loopt hij vanzelf leeg.

De truuk is dat je steeds gevoelsmatig een beter nummer draait dan het vorige,
dat noem ik het zogenaamde "toppen"
Als iedereen denkt, hier kan je niet meer overheen, dan gaan we er juist overheen.
De grote truuk daarvoor zit hem er juist in dat je je publiek weet te verrassen met overgangen die juist niet verwacht worden en toch kloppen.

En daarvoor heb je een gedegen muziekkennis nodig, en die krijg je door veel te luisteren, heel veel.
Hier staat altijd muziek op, 17 uur per dag wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ILmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-9-2011
Laatste: 11-12-2016
Berichten: 9
11-1-2012 22:44

Tom schreef:

Hier staat altijd muziek op, 17 uur per dag wink ;)
Muziek op hebben staan is 1;
Muziek luisteren is punt 2 laugh :D
Wie niet waagt, die niet wint !
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
12-1-2012 00:32

Tom schreef:

Het is niet alleen de bedoeling dat je achter elkaar doorgaat met nummers die erop lijken.
Dat ligt natuurlijk ook aan het soort feestje.
Maar inderdaad de 'gemêleerd gezelschap'-feestjes, moet je vooral je publiek niet verzadigen met constant dezelfde stijl.

Tja, dat toppen(leuk woord) is de kunst. Maar het is voor mij niet altijd zo'n topsport. Vaak gebruikt ik 'blokjes' van 5 á 6 nummers waarvan ik weet dat ze lekker na elkaar liggen. Ontdek ik een leuke overgang dan ga ik die natuurlijk vaker proberen happy :)

Ik moet eerlijk zeggen dat de zenuwen ook nog wel eens invloed hadden op m'n creativiteit. Thuis kan ik moeiteloos op elke plaat 15 leuke opvolgers verzinnen, maar eenmaal op het feestje kan werkt die grijze massa wat trager laugh :D Maar ook hier is ervaring weer de sleutel tot succes.
DjREsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
Berichten: 479
19-6-2012 15:56
#1
-Platenkennis (een melodie hangt aan een titel en artiest die je te binnen moet schieten)
-luisterervaring (je moet weten hoe een plaat afbouwd en opbouwd, cuepointkennis etc.)
-inspelen op wat er gebeurd (als een zaal inkakt moet je niet hetzelfde type muziek draaien daarna)
-mensenmassa lezen (gewoon ervaring opdoen)
-juiste muziekindeling (is er intuïtief door je muziek te scrollen, immers kwam je vroeger niet aan de platen toe die achter in de bak stonden, terwijl die ook tof waren)
-GEEN playlist maken (recept voor een verschrikkelijk feest)
-en.... wat maakt jou nu een originele dj om juist niet voor die standaard plaat te kiezen maar tevens vriendjes te blijven met al je publiek?

...en daarna pas:
-mix skillz
-vet veel nummers hebben op je laptop
-dikke watten in de speakers
-freaking knipperlichtshow enz.

Een leuk bedacht trucje waarbij ik altijd het publiek betrek: Zet twee platen klaar met een heel bekende eerste toon die iedereen kent. Armen naar links voor het ene begindeuntje, armen naar rechts voor de andere. Meeste stemmen gelden, en hoppa er in met die klapper. Iedereen blij! (en daarna draai je ook nog die andere track voor de mensen die de andere kant op wezen). Als je goed kan praten is dit zeker een aanrader voor één keer op een avond, heb je mooi weer leuk een paar minuten gevuld en je publiek is weer helemaal bij de les ;)!
DjREsound
LimbGirdleStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2012
Laatste: 28-6-2012
Berichten: 1
27-6-2012 20:14
Een aantal jaren geleden heb ik ooit eens een filmpje opgenomen waarbij ik uitleg hoe je het beste de volgende plaat kunt inmixen. Voor de mensen die wat extra hulp kunnen gebruiken, bekijk het Youtube filmpje gerust:

www.youtube.com/watch?v=TI-n0ieSPJ0

Terug naar forum Reageer (zonder quote)