Forum > Algemeen Forum

Wanneer KVK en BTW

(273 reacties. Pagina 23 van 28)
Moderator(s): Dré
Master PartysStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2007
Laatste: 16-11-2017
Berichten: 143
1-8-2011 10:52
Ik zet hier mijn vraag maar even weg aangezien ik op internet en op het forum niet echt het juiste antwoord kon vinden.

Enkele jaren geleden heb ik wat apparatuur privé aangekocht (ik noem wat versterkers, speakers, etc.) nu ben ik tegenwoordig ingeschreven en wil dus eigenlijk die apparatuur zakelijk inboeken (ik weet niet of je het zo mag noemen?). Hoe gaat dat in zijn werk?

Stel: Een CDJ1000mk3 is nieuw nu nog 1190,00 (incl. btw). Die van mij is enkele jaren oud en ik vind hem nog €850,00 waard. Mag ik dan die €850,00 gewoon privé aan mijzelf betalen? En hoe bepaal ik de waarde van mijn privéproducten? Lijkt mij sterk dat ik namelijk de CDJ1000 van mij privé voor €1000,00 mag overkopen.

Tevens zit je per jaar dan ook met je afschrijving wat je van je inkomsten af mag halen. In hoeveel jaar moet ik dan zo'n CDJ1000 afschrijven?

Wellicht kan iemand hier wat antwoorden erop geven?

Mocht ik in het verkeerde topic zitten of is het beter dan ik een nieuw topic start hoor ik het ook graag.
De groeten uit het zonnige zuiden!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
1-8-2011 11:23
Ik ken de details niet, maar de vraag is of het de moeite waard is...
Je zegt "enkele jaren oud". Als je elektronische apparatuur in zeg 5 jaar afschrijft, dan is er van de waarde (voor de belastingdienst!) niet veel meer over en de BD zal dus niet zomaar 850euro accepteren.
Je zult in ieder geval de aankoopbon moeten hebben. Ik denk dat je je spullen lineair moet afschrijven vanaf aankoopdatum. Merk op dat je de betaalde BTW niet meer kunt verrekenen in je aangifte omzetbelasting!
Maar goed de details ken ik verder niet...

Mijn SA spul is al zo oud dat het niet de moeite loonde om in te boeken. Ik heb alleen een nieuw aangekochte digitale mengtafel in de administratie staan. (Met BTW bon op naam natuurlijk.)
't is maar een hobby...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
1-8-2011 11:56
Je mag zaken die tot je privévermogen behoren voor de actuele waarde ("waarde in het economisch verkeer") incl. BTW overbrengen naar je ondernemingsvermogen. Die inbreng verhoogt je kapitaalstand, je boekt dus apparatuur aan de activa-kant en eigen vermogen aan de passiva-kant.

De BTW die je destijds hebt betaald krijg je niet terug, ook niet gedeeltelijk. Vandaar dat je de zaken nu inbrengt voor de waarde inclusief BTW.

De waarde in het economisch verkeer is de waarde die het apparaat nu nog echt heeft (de prijs die het bij verkoop zou opbrengen), dus niet een berekende waarde aan de hand van afschrijvingen o.i.d. Voor een veel aangeboden apparaat als de CDJ-1000 is dat niet moeilijk vast te stellen: één blik op Marktplaats en je hebt een aardige indicatie.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
1-8-2011 12:29
Maar na het inboeken moet je de spullen wel lineair afschrijven? Rare regeltjes bij de BD.

Omdat je de spullen incl. BTW inboekt/afschrijft krijg je indirect dus wel een deel van de BTW terug... (maar niet via de omzetbelasting).
't is maar een hobby...
Master PartysStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2007
Laatste: 16-11-2017
Berichten: 143
1-8-2011 14:07
Van dat BTW-verhaal wist ik al inderdaad, maar voor de bedragen van een CDJ1000 vind ik het toch redelijk de moeite om het in te boeken.

Wat ik eruit opmaak is het volgende:
Master Partys koopt voor €850,00 de CDJ1000 over van Jeroen. Van BTW is hier geen sprake. Vanaf dat moment schrijft Master Partys de CDJ1000 in 5 jr. af naar €0,00
Na 7 jaar (bij wijze van spreke) wil Master Partys de CDJ1000 verkopen aan een zakelijk klant. Master Partys verkoopt de speler voor €500,00 excl. 19% btw.

Heb ik het zo bij het juist eind?
De groeten uit het zonnige zuiden!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
1-8-2011 14:27
Volgens mij wel. Voor de duidelijkheid: over de 500 euro zou je 19% btw moeten afdragen via de omzetbelasting.

Wat nu als ik spullen wil inboeken waarvan ik geen aankoopbon heb (particulier overgekocht)? Kan dat?
't is maar een hobby...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
1-8-2011 15:46

PvG schreef:

Maar na het inboeken moet je de spullen wel lineair afschrijven? Rare regeltjes bij de BD.
Omdat je de spullen incl. BTW inboekt/afschrijft krijg je indirect dus wel een deel van de BTW terug... (maar niet via de omzetbelasting).
Klopt, omdat de onderneming de BTW in dit geval niet kan terugvragen werkt die kostprijsverhogend. En de afschrijving wordt berekend over de totale kostprijs, in dit geval dus inclusief de BTW.
Wat nu als ik spullen wil inboeken waarvan ik geen aankoopbon heb (particulier overgekocht)? Kan dat?
Zeker, dat gebeurt regelmatig. Er zijn -om maar een voorbeeld te noemen- zat antiekhandelaren die ook inkopen van particulieren.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
1-8-2011 15:54

Master Partys schreef:

Wat ik eruit opmaak is het volgende:
Master Partys koopt voor €850,00 de CDJ1000 over van Jeroen. Van BTW is hier geen sprake. Vanaf dat moment schrijft Master Partys de CDJ1000 in 5 jr. af naar €0,00
Na 7 jaar (bij wijze van spreke) wil Master Partys de CDJ1000 verkopen aan een zakelijk klant. Master Partys verkoopt de speler voor €500,00 excl. 19% btw.

Heb ik het zo bij het juist eind?
Ja. Dus na 7 jaar verkoop je de speler aan het Pioneer-museum voor € 500 plus 19% BTW is € 595. Die € 95 BTW draag je af. Blijft over € 500, waar een boekwaarde tegenover staat van nul (de speler is op dat moment al helemaal afgeschreven) dus je boekwinst -waar je inkomstenbelasting over moet betalen- is € 500.

Het lullige is dat de BTW op de aankoop nooit is afgetrokken (€ 200 kassa voor de fiscus) en dat er nu bij de verkoop opnieuw BTW wordt berekend (€ 95 kassa voor de fiscus). Dubbele heffing dus. Dit werkt alleen anders voor wederverkopers, dus ondernemers van wie het de normale bedrijfsvoering is om dj-apparatuur te verkopen. Die mogen de BTW-afdracht beperken tot de marge, dus bij een inkoop van € 500 en een verkoop van € 700 berekenen zij de af te dragen BTW over € 200 in plaats van over € 700.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Master PartysStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2007
Laatste: 16-11-2017
Berichten: 143
1-8-2011 16:10
Oké thanks voor alle info!

Het pioneer-museum was helaas nu nog niet geïnteresseerd. Voorlopig zet ik hem wel in mijn eigen vitrinekastje.
De groeten uit het zonnige zuiden!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
1-8-2011 16:12
Hmm. Waarom verkoopt master partys de cdj niet na 5 jaar aan Jeroen voor het symbolische bedrag van 1 euro? Dan kan Jeroen de cdj na 7 jaar verkopen voor 500 euro en betaalt master partys/Jeroen minder inkomstenbelasting. :-) Of mag dit niet?
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)